Eur J Pediatr Surg 1999; 9(3): 153-157
DOI: 10.1055/s-2008-1072232
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Misstaging in Nephroblastoma. Causes and Consequences

A Report of the Sixth Nephroblastoma Trial and Study of the International Society of Paediatric OncologyJ.  de Kraker1 , J. F. M. Delemarre1 , M. R. Lilien2 , Marie-France  Tournade3
  • 1Department of Paediatric Oncology and Pathology, Academic Medical Center, University of Amsterdam, Emma Kinderziekenhuis AMC, Amsterdam, The Netherlands
  • 2Department of Paediatric Nephrology, Wilhelmina Kinderziekenhuis, Utrecht, The Netherlands
  • 3Service de Pédiatrie, Institut Gustave Roussy, Villejuif, France
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

In the Wilms tumour trials and studies of the International Society of Paediatric Oncology (SIOP), the postoperative treatment is based on the extension (stage) and the histological type. Incorrect staging results in under- or overtreatment. The authors studied the causes and consequences of misstaging in SIOP 6. In this study, the final stage was defined by a central panel of pathologists after review of the surgical and histopathological forms and study of representative microscopical sections. In 46 out of 509 trial patients there was a discrepancy between the final stage and the stage determined at the participating centres: 33 patients were understaged of whom 27 survived more than 5 years (18% died) and 13 patients were overstaged of whom 11 survived more than 5 years (15.3% died). All children with tumour extension into the renal pelvis and treated as stage I instead of stage II survived without evidence of disease. Therefore, it was decided to treat these children in the next study as a stage I. In 17 cases the treatment was based on the surgical stage before the pathological stage was known or the treatment was given according to the stage determined by the local pathologist without waiting for the panel review. The numbers are too small to conclude on the consequences of overtreatment on late effects. For all clinicians the main and most important conclusion of this study is: wait for the final pathology report before initiating postoperative therapy.

Zusammenfassung

Die Behandlung von Wilms-Tumoren entsprechend der International Society of Paediatric Oncology (SIOP) basiert auf der Ausdehnung des Tumors und der histologischen Gradierung. Ein inkorrektes Staging kann zu einer zu geringen oder auch Überbehandlung führen. In der vorliegenden Arbeit werden die Konsequenzen einer Fehleinschätzung bei 6 Patienten der SIOP-Studie vorgestellt. Das endgültige Staging bei diesen Patienten wurde durch die an der Studie beteiligten Pathologen nach Auswertung der Operationsberichte, histopathologischer Ergebnisse und neuerlicher mikroskopischer Schnitte vorgenommen. Bei 56 von 509 Patienten fand sich eine Diskrepanz zwischen der endgültigen Beurteilung und dem Staging der teilnehmenden Zentren.

Bei 33 Kindern war die Krankheit als zu geringfügig eingestuft (understaged), 27 von ihnen überlebten mehr als 5 Jahre (18% verstarben). Bei 13 Patienten wurde die Krankheit als weiter fortgeschritten beurteilt als sie war, 11 dieser Kinder überlebten mehr als 5 Jahre, 15,3% verstarben.

Alle Kinder mit einer Ausbreitung des Tumors im Nierenbecken, die als Stadium I statt II behandelt wurden, überlebten, weshalb beschlossen wurde, diese Patienten in der künftigen SlOP-Studie als Stadium I zu behandeln.

Bei 17 Kindern basierte die Behandlung auf der chirurgischen Einschätzung bevor der histopathologische Befund vorlag oder sie begründete sich auf die histopathologische Diagnose des örtlichen Pathologen, bevor der Befund des Reverenzpathologen vorlag. Die Zahl ist jedoch zu klein, um Konsequenzen der Überbehandlung zu ziehen oder Spätfolgen zu evaluieren. In jedem Falle muß jedoch dringend empfohlen werden, die Histologie des Reverenzpathologen abzuwarten, ehe mit einer postoperativen Chemotherapie begonnen wird.

    >