Eur J Pediatr Surg 1999; 9(3): 173-176
DOI: 10.1055/s-2008-1072236
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prepubertal Testicular Teratomas

D. K. Gupta1 , R.  Kataria1 , M. C. Sharma2
  • 1Department of Pediatric Surgery, All India Institute of Medical Sciences, New Delhi 110029, India
  • 2Department of Pathology, All India Institute of Medical Sciences, New Delhi 110029, India
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. März 2008 (online)

Abstract

Testicular teratomas in prepubertal children are distinct from adult testicular teratomas as well as from teratomas located elsewhere in the body, both with respect to their pathologic features and biologic behavior. Over a period of 12 years, testicular teratomas comprised 25 % (5 of 20) of all testicular tumors in prepubertal children, treated at our institution. Their clinical presentation and pathologic profile was analysed. Their mean age at presentation was 6.7 m (range 1 m to 18 m) with the mass having been noted at birth in 3 infants. The right testis was involved in all except one patient. Serum AFP was elevated preoperatively in only one case with an immature (grade II) teratoma containing fetal liver tissue. Immunohistochemical staining for AFP and alfa-1-antitrypsin were positive in these fetal liver cells. Serum AFP levels returned to normal after orchiectomy in this patient. While a high inguinal orchiectomy was the standard operative procedure, testicular-sparing surgery was planned in the last two patients. However the tumor had replaced the entire testis in one of these patients, while in the other, the mass was homogenous, with no visible cystic areas or dermal elements on cut section. Hence both of these patients also underwent orchiectomy. Histologic examination and immunohistochemical staining for AFP were performed on the specimen. Peri-tumor testicular parenchyma was found to be unremarkable and did not stain for placental alkaline phosphatase, a marker for carcinoma in situ. All these children are doing well with no evidence of residual or recurrent disease at a mean follow-up of 4.7 years (range 4 m to 11 yrs).

Zusammenfassung

Die testikulären Teratome von Kindern vor der Pubertät unterschieden sich von denen des Erwachsenen ebenso wie von Teratomen, die außerhalb der Keimdrüse lokalisiert sind, und zwar im Hinblick auf ihre Pathologie und ihr biologisches Verhalten. In einem Zeitraum von 12 Jahren wurden alle Hodentumoren untersucht, wobei die testikulären Teratome 25 % (5 von 20) aller Hodentumoren bei Kindern vor der Pubertät ausmachten. Das Durchschnittsalter bei der Vorstellung in der Klinik betrug 6,7 Monate (1 Monat bis 18 Monate). Bei 3 Kindern wurde der Tumor bereits bei der Geburt beobachtet. Bei allen, bis auf einen Patienten, war der rechte Testikel betroffen. Nur bei einem Patienten war das Alpha-Fetoprotein im Serum präoperativ erhöht. Dieser Patient zeigte ein unreifes Teratom (Grad II) mit Anteilen fetalen Lebergewebes. In diesen fetalen Leberzellen war die histochemische Anfärbung von Alpha-Fetoprotein und Alpha-1-Antitrypsin positiv. Die AFP-Werte normalisierten sich nach der Orchiektomie. Bei den früher operierten Patienten wurde eine hohe inguinale Orchiektomie als Standardverfahren durchgefühlt. Bei den letzten zwei Patienten hingegen ein hodenerhaltendes Verfahren, was jedoch zu einem Rezidiv bei einem Patienten führte. Bei dem zweiten wurde später aufgrund des histologischen Befundes des entfernten Tumors auch eine Orchiektomie durchgeführt, so daß beide keimdrüsenerhaltende Verfahren letztlich mit einer Orchiektomie endeten. Im Durchschnitt 4,7 Jahre nach dem operativen Eingriff (4 Monate bis 11 Jahre) konnte kein Rezidiv beobachtet werden, die Kinder sind gesund.

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