Eur J Pediatr Surg 1999; 9(6): 373-375
DOI: 10.1055/s-2008-1072286
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Diagnosing Hypertrophic Pyloric Stenosis: Does Size Matter?

C. H. Houben , O.  Rudolf , D.  Misra
  • Queen Elizabeth Hospital for Children, London, UK
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

This retrospective study examines the size of the pyloric tumour at the time of surgery in 100 patients (76 boys, 24 girls) operated over a 2.75 years period from June 1993 to March 1996. The size of the pyloric tumour was classified into one of three categories (short, moderate or large) by the operating consultant and documented in the operation note.

This study supports the view that the pyloric tumour increases in size with the progressing age of a baby.

Nowadays the diagnosis of hypertrophic pyloric stenosis (HPS) is made on average 2 weeks earlier than in a similar study 4 decades ago.

Two thirds of the patients in the subgroup with short- and moderate-size pyloric tumours did not require any imaging technique to arrive at the diagnosis. Unexpectedly a more frequent use of imaging techniques was required in the subgroup of large pyloric tumours; large tumours tend to present as an ill-defined fullness in the right upper quadrant rather than a distinct olive.

Zusammenfassung

Diese retrospektive Studie untersucht die Größe des Pylorustumors zum Zeitpunkt der Operation bei 100 Patienten (76 Jungen, 24 Mädchen), die über einen Zeitraum von zweidreiviertel Jahren von Juni 1993 bis März 1996 operiert wurden. Die Größe des Pylorustumors wurde eingeordnet in eine von drei Kategorien (kurz, moderat, groß) und vom Operateur im Operationsbericht dokumentiert. Die Ergebnisse der Studie unterstützen die Ansicht, daß der Pylorustumor mit fortschreitendem Alter des Säuglings an Größe zunimmt.

Heutzutage wird die Diagnose einer Pylorushypertrophie durchschnittlich 2 Wochen früher gestellt als in einer ähnlichen Untersuchung vor 4 Jahrzehnten. Bei zwei Dritteln der Patienten in der Untergruppe mit kurzen und moderaten Pylorustumoren war eine sonographische oder radiologische Untersuchung zur Diagnosestellung nicht notwendig. Überraschenderweise wurden technische Hilfsmittel zur Diagnosefindung häufiger herangezogen in der Untergruppe mit großen Pylorustumoren; große Pylorustumoren präsentieren sich als schwer tastbare Tumore im rechten Oberbauch, was die Abgrenzung von anderen Oberbauchstrukturen schwierig macht.

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