Eur J Pediatr Surg 2000; 10(1): 58-61
DOI: 10.1055/s-2008-1072325
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Delayed Cure of an Omphalocele Requiring Abdominosternoplasty, Right Hepatectomy and Partial Splenectomy

A.  Delarue1 , J.  Camboulives2 , G.  Bollini1 , J.  Bardot1 , J. M. Guys1
  • 1Department of Pediatric Surgery, Hôpital d'Enfants de la Timone, Marseille, France
  • 2Department of Pediatric Anesthesia, Hôpital d'Enfants de la Timone, Marseille, France
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

A large ventral hernia resulting from the primary treatment of an omphalocele according to the Gross technique was repaired at age 16. The girl presented with extra-abdominal development of the liver and the spleen along with hypotrophy of the abdominal and thoracic cavities. The operation included enlargement sternoplasty, liver and spleen-size reduction and prosthetic abdominal closure. The cosmetic and functional results are good and stable on 7-year follow-up. Surgical issues and blood transfusion policy are discussed. A multi-disciplinary pediatric surgical approach is advocated.

Zusammenfassung

Es wird ein Fall einer großen Bauchwandhernie nach Omphalozele, die im Alter von 16Jahren nach der Methode von Gross operiert worden war, vorgestellt. Das Mädchen zeigte eine extraabdominelle Entwicklung der Leber und Milz mit Hypoplasie der Bauch- und Thoraxhöhlen. Die Operation bestand in einer sternoplastischen Erweiterung des Thorax, einer Verkleinerung von Leber und Milz und einem Verschluß der ßauchwand durch prothetisches Material. Das kosmetische und funktionelle Ergebnis war gut, und bei der Nachuntersuchung nach 7 Jahren zeigte sich eine feste Bauchwand. Für den Eingriff empfiehlt sich eine multidisziplinäre Zusammenarbeit, Fragen der Bluttransfusion müssen geklärt werden.