Eur J Pediatr Surg 2000; 10(1): 72-76
DOI: 10.1055/s-2008-1072329
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Post-Traumatic Arterial Priapism in the Child: A Study of Four Cases

J.  Moscovici1 , E.  Barret2 , Ph.  Galinier1 , A.  Liard2 , M.  Juricic1 , P.  Mitrofanoff2 , S.  Juskiewenski1
  • 1Paediatric Surgery Department, Purpan Hospital, Toulouse, France
  • 2Child Surgery Clinic, Charles Nicolle Hospital, Rouen, France
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The authors report four cases of arterial priapism in the child, a rare condition since only 13 cases are described in the literature. High-flow priapism follows perineal or penile injury with damage to a cavernosal artery and formation of an arteriosinusoidal fistula. The onset may be immediate but more often occurs after a few days. Arterial priapism is painless, as the corpora cavernosa are less tumescent in the anterior third of the penis. The clinical appearance and circumstances of onset suggest the diagnosis. Doppler ultrasound is the complementary investigation of choice, confirming and localising the fistula. Various methods of treatment have been proposed. Injections of alphastimulant seem ineffective in most cases and are not without danger. Surgery, which is potentially damaging, has been used only in the adult. Most authors propose embolising with resorbable material the artery which feeds the fistula. However, priapism may resolve spontaneously in less than three weeks, as occurred in our cases, without recurrence or subsequent erectile dysfunction. We thus consider the condition may initially be managed by observation alone, with recourse to embolisation if priapism does not resolve after a period of time which however remains to be defined.

Zusammenfassung

Die Autoren berichten über vier Fälle eines arteriellen Priapismus im Kindesalter. In der Literatur wurden nur 13 solcher Fälle beschrieben. Zu einem partiellen Priapismus kommt es nach perinealen oder Penisverletzungen im Sinne einer traumatischen arteriosinusoidalen Fistel. Der Beginn der Erkrankung kann plötzlich erfolgen, der Shunt jedoch auch erst nach mehreren Tagen entstehen. Der arterielle Priapismus ist schmerzlos, da die Corpora cavernosa im vorderen Drittel des Penis weniger ausgebildet ist. Das klinische Erscheinungsbild und die Anamnese erlauben die Diagnose. Die Untersuchungsmethode der Wahl ist die Dopplersonographie, über die auch die Fistel lokalisiert werden kann. Zahlreiche Therapieverfahren wurden vorgeschlagen. Die Injektion von alpha-stimulierenden Medikamenten scheint jedoch in den meisten Fällen ineffektiv zu sein und weist Nebenwirkungen auf. Die meisten Autoren schlagen vor, mit resorbierbarem Material die zum Shunt führende Arterie zu embolisieren. Der Priapismus kann jedoch, wie in den vorliegenden vier Fällen, innerhalb von 3 Wochen spontan zurückgehen, ohne Rezidiv und ohne spätere Schädigung der Erektion. Die Autoren empfehlen daher auch den arteriellen Priapismus zunächst konservativ zu behandeln und die Embolisation Fällen vorzubehalten, in denen keine spontane Rückbildung in einem allerdings nicht genau zu definierenden Zeitraum erfolgt.

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