Eur J Pediatr Surg 2000; 10(2): 92-95
DOI: 10.1055/s-2008-1072333
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Doppler Flow Patterns Through the Ductus Arteriosus in Patients with Congenital Diaphragmatic Hernia*

M.  Tanabe1 , H.  Yoshida1 , J.  Iwai1 , H.  Takahashi1 , N.  Ohnuma1 , M.  Terai2
  • 1Department of Pediatric Surgery, Chiba University School of Medicine, Chiba, Japan
  • 2Department of Pediatrics, Chiba University School of Medicine, Chiba, Japan
* This paper was presented at the 30th Annual Meeting of the Pacific Association of Pediatric Surgeons, Phoenix, USA, May 10, 1997.
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

We investigated Doppler flow patterns through the ductus arteriosus (DA) of 13 newborn infants with congenital diaphragmatic hernia (CDH) using color Doppler ultrasonography (CDUS). Patterns were classified into 3 types: left-to-right (L-R), bidirectional (BD) and right-to-left (R-L) shunting. Among the 13 patients examined, 3 showed L-R shunting, 5 BD shunting and 5 R-L shunting. Patients with L-R shunting showed significantly better levels of PaO2 and AaDO2 than those with other Doppler flow patterns. However, there were no differences in clinical findings between patients with BD and R-L shunting. All patients with L-R shunting survived after CDH repair without pre-operative stabilization including Lipo-PGE1 (LPE) administration. Four of the 5 patients with BD shunting survived, but only one of the 5 patients with R-L shunting survived after CDH repair following administration of LPE. It was suggested that Doppler flow patterns through the DA may be useful for predicting prognoses and selecting suitable treatment for CDH.

Zusammenfassung

Wir untersuchten bei 18 Neugeborenen mit kongenitaler Zwerchfellhernie (KZH) mit Hilfe der Doppler Farbultrasonographie (DFUS) das Flussmuster im Ductus arteriosus (DA). Die Flussmuster wurden in die folgenden drei Gruppen unterteilt: links-n-rechts-(L-R)Shunt, bidirektionaler (BD) und rechts-n-links-( R-L)Shunt. Bei den untersuchten 13 Patienten fanden sich 3 Fälle mit L-R-, 5 mit BD- und 5 mit R-L-Shunts. Bei den Patienten mit L-R-Shunts wurden wesentlich höhere PaO2- und AaDO2-Konzentrationen gemessen als bei den Patienten mit anderen Dopplermustern. Allerdings fanden sich keine Unterschiede in den klinischen Befunden zwischen den Patienten mit BD- und R-L-Shunts. Alle Patienten mit L-R-Shunts überlebten Behandlungen mit Lipo-PGE1 (LPE) nach Korrektur der Zwerchfellhernie jedoch ohne präoperative Stabilisierung. Während 4 der 5 Patienten mit BD-Shunts überlebten, überlebte nur einer der 5 Patienten mit R-L-Shunts die operative Korrektur nach Behandlung mit LPE. Diese Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Dopplerflussmuster im DA unter Umständen hilfreich zur Prognose und Wahl einer geeigneten Behandlungsform der kongenitalen Zwerchfellhernie sein könnten.

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