Eur J Pediatr Surg 2000; 10(5): 319-322
DOI: 10.1055/s-2008-1072383
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Elastic Stable Intramedullary Nailing (ESIN) Provides Good Long-Term Results in Pediatric Long-Bone Fractures

H.  Till , B.  Hüttl , P.  Knorr , H. G. Dietz
  • Department of Pediatric Surgery, Children's Hospital, University of Munich, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The present study evaluates the long-term outcome of elastic stable intramedullary nailing (ESIN) in children with long-bone shaft fractures. 70 patients were examined, the present mean age of patients was 12.7 (±3.26) years, mean time interval since surgery was 3.1 (±1.49) years. Following ESIN at the lower extremity (23 femur fractures, 14 tibia fractures), keloid formation was remarkable in one patient, range of motion (ROM) was adequate in all but one boy (extension deficit of the hip of 10°). Overall leg length discrepancy was +4.1 mm (±5.2 mm) following ESIN for femur fracture and +3.2 mm (±6.4 mm) following tibia fracture. Radiologically, all fractures had healed and no signs of avascular necrosis (AVN) could be detected. Malalignment was documented in one girl following tibia fracture (valgus of 12°). Assessment of the upper extremity (28 forearm fractures, 5 humerus fractures) revealed keloid formation in 5 children. Impaired ROM was found in three children following ESIN for a forearm fracture (limited pro-/supination). Radiological controls detected one case of retrocurvation of the humerus (12°, polytrauma patient) and one varus deviation of the radius in a 10-year old boy. Questioning the children about their opinion of the treatment, 93% considered the cosmetic results as good (6% fair), they judged the functional ability as perfect in 91 % (9% fair) and 93% expressed great overall content (6% fair, 1% poor). In conclusion, ESIN provides good long-term results and can be a beneficial method for children with long-bone fractures.

Zusammenfassung

Die vorliegende Studie beurteilt die Langzeitergebnisse nach elastisch-stabiler intramedullärer Nagelung (ESIN) von Schaftfrakturen im Kindesalter. 70 Patienten konnten nachuntersucht werden, das aktuelle mittlere Alter betrug 12,7 (±3,26) Jahre, das mittlere Zeitintervall postoperativ betrug 3,1 (±1,49) Jahre. Nach ESIN an der unteren Extremität (23 Femurfrakturen, 14 Tibiafrakturen) fand sich bei einem Jungen eine deutliche Keloidbildung, der Bewegungsumfang aller benachbarten Gelenke war außer bei einem Jungen (Streckdefizit der Hüfte von 10°) uneingeschränkt. Die mittlere Beinlängendifferenz betrug + 4,1 mm (±5,2 mm) nach ESIN von Femurfrakturen und +3,2 mm (±6,4 mm) nach ESIN bei Tibiafrakturen. Radiologisch zeigten sich alle Frakturen komplikationslos verheilt, insbesondere ergab sich kein Anhalt für eine avaskuläre Nekrose (AVN). Achsabweichungen fanden sich einmalig nach ESIN der Tibia (aktuell valgus von 12°). Bei der Evaluation der oberen Extremität (28 Unterarmfrakturen, 5 Humerusfrakturen) zeigte sich bei 5 Kindern eine nennenswerte Keloidbildung. Der Bewegungsumfang war bei drei Kindern nach Unterarmfraktur eingeschränkt (Pro-/Supination). Radiologische Kontrollen demonstrierten einen Fall mit einer Retrokurvation des Humerus (12°, Polytrauma) und eine Varusdeviation des Radius bei einem 10-jährigen Jungen. Bei der Befragung der Kinder betrachteten 93% das kosmetische Ergebnis als gut (6% befriedigend), 91% beurteilten das funktionelle Ergebnis als perfekt (9% zufriedenstellend), und 93% waren insgesamt mit der Behandlung sehr zufrieden (6% befriedigend, 1% schlecht). Zusammenfassend erbringt die ESIN gute Langzeitergebnisse und kann bei bestimmten Indikationen von Schaftfrakturen eine vorteilhafte Behandlungsmethode im Kindesalter darstellen.

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