Eur J Pediatr Surg 2000; 10(6): 368-371
DOI: 10.1055/s-2008-1072393
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Early Biliary Pseudolithiasis During Ceftriaxone Therapy for Acute Pyelonephritis in Children: A Prospective Study in 34 Children

J. P. Bonnet1 , L.  Abid2 , A.  Dabhar2 , A.  Lévy3 , Y.  Soulier1 , S.  Blangy3
  • 1Service de Chirurgie Pédiatrique, Centre Hospitalier, Montmorency, France
  • 2Service de Pédiatrie, Centre Hospitalier, Montmorency, France
  • 3Service de Radiologie, Centre Hospitalier, Montmorency, France
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The prolonged biological half-life of Ceftriaxone, allowing once-daily dosing, has contributed to the large diffusion of this third-generation cephalosporin in children. Ceftriaxone is known to induce reversible precipitates in the gallbladder of adults and children. A prospective study was conducted during 1997 in 34 children admitted for the treatment of acute pyelonephritis. Ceftriaxone (intravenous daily single-dose of 50mg/kg under 2g/day) was initially used. A first gallbladder sonogram, performed before the first or second injection, was normal in all cases. A second evaluation was performed before the fifth and last injection. On this second evaluation the presence of one (n = 3) or two gallstones was recorded in 5 children (15%) on a sonogram made after 3 (n = 4) or 5 (n = 1) injections. Their median age was 7 years (range 4 months to 11 years). All five children remained symptom-free and the normalization of the sonographic patterns was constant on the last sonogram performed 2 (n = 1), 3 (n = 2) and 5 months (n = 2) after discontinuation of Ceftriaxone. This study confirms the possibility of precocious biliary lithiasis under Ceftriaxone therapy in childhood and their spontaneous dissolution after discontinuation of the drug. They seem unpredictable and independent of the age, sex in a cohort homogeneous for the nature of the infection, modality of a short- and low-dose therapy. Clinicians and radiologists should be aware of this complication as an etiology of a so-called primary cholelithiasis and to prevent anxiety or unnecessary cholecystectomy. The antibacterial and pharmacokinetic benefits of Ceftriaxone outweigh the problem of reversible biliary pseudolithiasis with this drug.

Zusammenfassung

Die verlängerte, biologische Halbwertzeit von Ceftriaxone, die eine einmalige Dosis in 24 Stunden erlaubt, hat zur weiten Verbreitung dieses Cephalosporins der dritten Generation geführt. Ceftriaxone ist jedoch dafür bekannt, dass es reversible Prezipitate in der Gallenblase bei Erwachsenen und Kindern verursacht. In der vorliegenden Studie werden 34 Kinder, die während des Jahres 1997 wegen einer akuten Pyelonephritis mit Ceftriaxone (Einmaldosis 50 mg/kg und weniger als 2 g/Tag) behandelt wurden, untersucht. Vor der ersten oder zweiten Injektion wurde eine Sonographie der Gallenblase durchgeführt, die bei allen Kindern unauffällig war. Vor der fünften und letzten Injektion wurde die Sonographie wiederholt. Bei dieser zweiten Ultraschalluntersuchung fanden sich bei fünf Kindern Gallensteine, und zwar ein Gallenstein bei drei und zwei Gallensteine bei zwei Patienten (15%). Die Sonogramme, welche die Gallensteine diagnostizierten, wurden bei vier Kindern nach der 3., bei einem Kind nach der 5. Injektion durchgeführt. Das Durchschnittsalter der Patienten lag bei 7 Jahren (4 Monate bis 11 Jahre). Alle fünf Kinder blieben symptomfrei. Die sonographischen Befunde normalisierten sich nach Absetzen von Ceftriaxone zwei (n = 1), drei (n = 2) und fünf (n = 2) Monate später.
Die Studie bestätigt die Möglichkeit einer Gallensteinbildung unter Ceftriaxone-Therapie im Kindesalter, zeigt jedoch auch die spontane Auflösung der Gallensteine nach Absetzen des Medikaments. Das Entstehen der Gallensteine scheint unabhängig vom Alter und Geschlecht der Patienten zu sein, zumindest in einem Patientenkollektiv, das hinsichtlich der Infektion und der Dosierung einheitlich war. Diese Komplikation der Ceftriaxone-Therapie sollte sowohl den Klinikern als auch Radiologen bekannt sein, damit unnötige Cholezystektomien vermieden werden. Die antibakteriellen und pharmakologischen Vorteile von Ceftriaxone überwiegen das Problem dieser reversiblen Pseudolithiasis.

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