Summary
99m Tc-DMSA scintigraphy is generally accepted as the method of choice for detecting renal
parenchymal damage in pyelonephritis. 99m Tc-MAG3 dynamic scintigraphy is not routinely used for this purpose. The aim of this study was to evaluate the MAG3 scintigraphic presentation in the acute phase
of pyelonephritis in children and re-evaluate them at least 6 months later, as well
as to establish whether a MAG3 in the parenchymal phase is as reliable and sensitive
in the detection of a renal parenchymal damage as the DMSA. Patients, methods: The MAG3 scintigraphic pattern was evaluated during the first episode of acute pyelonephritis
in 31 children (median age: 2.5 years) and compared to the DMSA scan. The scintigraphy
was performed on the same day with both radiopharmaceuticals. After at least 6 months
the whole procedure was repeated on 28 patients. A scoring system was designed to
evaluate the parenchymal lesions, and categorize them as positive or equivocal. The
findings on the initial scans were compared to those obtained in the follow up studies.
Results: When all lesions (equivocal + positive) were analysed, MAG3 sensitivity was 98%,
and specificity 78%, while for positive lesions only, the values were 83 and 100%,
respectively. The average acute severity score was significantly lower for both MAG3
and DMSA then the follow up score (p <0.0001). These results corresponded to a clinical
convalescence, which was observed in 26/28 children in the follow up. Conclusion: With the MAG3 scintigraphy a reliable semi quantitative and qualitative detection
of the renal inflammatory lesions can be obtained in acute pyelonephritis, as well
as their recovery, thus obviating the need for a DMSA scan. Moreover, the duration
of the MAG3 procedure is shorter, enabling the visualization of the entire collecting
system as well, while the radiation exposure is approximately a half of that delivered
by the DMSA scan.
Zusammenfassung
Die 99m Tc-DMSA-Szintigraphie ist allgemein als Methode der Wahl anerkannt, um Nierenparechymschä
den bei Pyelonephritis zu erkennen. 99m Tc-MAG3 wird dazu nicht routinemä ß ig verwendet, obwohl sich MAG3 auf das Nierenparenchym
konzentriert. Ziel dieser Studie war es, die szintigraphische Darstellung mit MAG3 in der akkuten pyelonephritischen
Phase bei Kindern sowie nach mindestens sechs Monaten zu beurteilen , um festzustellen,
ob MAG3 in der Parenchymphase ebenso zuverlä ssig und empfindlich Nierenparenchymschä
den erkennt wie DMSA. Patienten, Methoden: Die szintigraphische Darstellung mit MAG3 wurde in der Anfangsphase bei akuter Pyelonephritis
von 31 Kindern (Durchschnittsalter 2,5 Jahre) beurteilt und mit der von DMSA verglichen.
Die Szintigraphie erfolgte am gleichen Tag mit beiden Radiopharmaka. Nach mindestens
sechs Monaten wurde dies bei 28 Patienten wiederholt. Ein Punktesystem wurde etabliert,
um Ausmaß und Schwere der Parenchymschä digung zu beschreiben. Die Ergebnisse wurden
gruppiert in positiv, zweifelhaft und normal. Die Anfangsbefunde wurden mit den Kontrollstudien
verglichen. Ergebnisse: Sobald alle Erkrankungen (zweifelhafte und positive) analysiert waren, stimmten die
MAG3- und DMSA-Befunde bei 57/62 Nieren ü berein (MAG3: Empfindlichkeit 98%, Spezifitä
t 78%). Fü r nur positive Erkrankungen lag die ü bereinstimmung bei 60/62 Nieren (MAG3:
Empfindlichkeit 93%, Spezifitä t 100%). Der durchschnittliche Punktewert fü r den
akuten Schweregrad war bei MAG3 und DMSA erheblich kleiner als der Folgewert (p <
0,0001). Die Ergebnisse stimmten mit der klinischen Genesung bei 26/28 Kindern ü berein,
die zur Kontrolle erschienen waren. Schlussfolgerung: Mit der MAG3-Szintigraphie lassen sich zuverlä ssig, semiquantitativ und qualitativ
entzü ndliche Nierenerkrankungen feststellen, z. B. bei akuter Pyelonephritis und
in der Genesungsphase. Dies erü brigt eine DMSA-Szintigraphie. Zudem ist die Dauer
der MAG3-Prozedur kü rzer und ermö glicht die Visualisierung eines Kollektorsystems,
obwohl die Strahlenbelastung nur halb so hoch ist wie mit DMSA.
Keywords
99m Tc-MAG3 -
99m Tc-DMSA - scintigraphy - acute pyelonephritis - children
Schlüsselwörter
99m Tc-MAG3 -
99m Tc-DMSA - Szintigraphie - akute Pyelonephritis - Kinder