Summary
Endovenous treatment of incompetent great and small saphenous veins has become firmly
established as an alternative to cross-ectomy and stripping operations. Among other
thermal and non-thermal procedures, endovenous laser ablation (EVLA) is one of the
most frequently used methods. Development of the procedure has continued since its
introduction in 1998: the low wavelengths used at first (810 nm) resulted in a high
rate of complications (ecchymosis, pain), and over the years systems using longer
wavelengths have been developed with increasingly fewer side effects. The effectiveness
of the wavelength most frequently used today (1470 nm) has been reported in numerous
studies. The most frequent side effects include endovenous heat-induced thrombosis
(EHIT), nerve damage and ecchymosis; major complications like lung embolism are reported
very rarely.
Zusammenfassung
Die endovenöse Behandlung von Stammveneninsuffizienzen der Vena saphena magna und
Vena saphena parva hat sich mittlerweile neben der Krossektomie und Strippingope-ration
in den Therapieoptionen fest etabliert. Neben anderen thermischen und nichtthermischen
Verfahren ist die endovenöse Laser-ablation (EVLA) eines der am häufigsten angewendeten
Methoden. Seit 1998 entwickelt sich das Verfahren zunehmend weiter, die an-fangs angewendeten
niedrigeren Wellenlängen, angefangen bei 810 nm, zeigten hohe Komplikationsraten (Ekchymosen,
Schmerzen), im weiteren Verlauf wurden Systeme mit höheren Wellenlängen entwickelt,
die zunehmend weniger Nebenwirkungen haben. Die Effektivität des aktuell am häufigsten
angewendeten 1470 nm-Lasers ist in zahlrei-chen Studien belegt worden. Die häufigsten
Nebenwirkungen umfassen das Auftreten einer Hitzeinduzieren Endovenösen Thromboembolie
(EHIT), Nervenläsionen und Ekchymosen, Majorkomplikationen wie eine Lungenembolie
treten sehr selten auf.
Keywords
Laser ablation - endothermal treatment - incompetent saphenous veins
Schlüsselwörter
Laserablation - endothermale Behandlung - Stammveneninsuffizienz