Summary
Recently, p-[123 I]iodo-L-phenylalanine (IPA) was clinically validated for brain tumour imaging. Preclinical
studies demonstrated uptake of IPA into pancreatic adenocarcinoma suggesting its diagnostic
application in patients with pancreatic tumours. The aim was to study the tumour uptake of IPA in patients with pancreatic adenocarcinoma
and to analyse its biodistribution and dosimetry to assess the radiation dose resulting
from its diagnostic use. Patients, methods: Seven patients with pancreatic adenocarcinoma underwent whole-body scintigraphies
and SPECT up to 24 h after administration of 250 MBq of IPA. Tumour uptake of IPA
was assessed visually. Time activity curves and the corresponding residence times
were determined for whole-body, kidneys, liver, spleen, lung, heart content, brain,
and testes. Mean absorbed doses for various organs and the effective dose were assessed
based on the MIRD formalism using OLINDA/EXM. Results: IPA exhibited no accumulation in proven manifestations of pancreatic adenocarcinomas.
IPA was exclusively eliminated by the urine and showed a delayed clearance from blood.
Residence times were 0.26 ± 0.09 h for kidneys, 0.38 ± 0.19 h for liver, 0.15 ± 0.07
h for spleen, 0.51 ± 0.20 h for lungs, 0.22 ± 0.07 h for heart content, 0.11 ± 0.05
h for brain, 0.014 ± 0.005 h for testes and 6.4 ± 2.2 h for the remainder. The highest
absorbed doses were determined in the urinary bladder wall and in the kidneys. According
to the ICRP 60 the effective dose resulting from 250 MBq IPA was 3.6 ± 0.7 mSv. Conclusion: Para-[123 I]iodo-L-phenylalanine can be used in diagnostic nuclear medicine with acceptable
radiation doses. Besides its proven validity for brain tumour imaging, IPA does not
appear to be suitable as tracer for pancreatic cancer.
Zusammenfassung
Kürzlich wurde IPA (p-[123 I]Iod-L-phenylalanin) klinisch validiert für die Diagnostik hirneigener Tumoren. Präklinische
Studien zeigten eine erhöhte Aufnahme von IPA in Adenokarzinomen des Pankreas, sodass
der diagnostische Einsatz bei Patienten mit Pankreaskarzinomen vorgeschlagen wurde.
Ziel dieser Arbeit war es, erstmals die tumorale Aufnahme von IPA bei Patienten mit Adenokarzinomen
des Pankreas zu untersuchen, die Biodistribution und Dosimetrie von IPA zu analysieren
sowie die aus der diagnostischen Anwendung resultierende Strahlenexposition zu erfassen.
Patienten, Methoden: Bei sieben Patienten mit Adenokarzinomen des Pankreas wurden Ganzkörperszintigraphien
und SPECT-Aufnahmen bis zu 24 Stunden nach intravenöser Applikation von 250 MBq IPA
angefertigt. Die tumorale Aufnahme von IPA wurde visuell beurteilt. Zeit- Aktivitätskurven
und resultierende Verweilzeiten wurden für den Ganzkörper, Nieren, Leber, Milz, Lunge,
Herzinhalt, Gehirn und Hoden gemessen und berechnet. Die mittlere absorbierte Dosis
für verschiedene Organe und die effektive Dosis wurden nach dem MIRD-Formalismus mittels
OLINDA/ EXM ermittelt. Ergebnisse: IPA zeigte keine erhöhte Aufnahme in bekannte Manifestationen von Adenokarzinomen
des Pankreas. Die Elimination von IPA erfolgte ausschließlich renal mit einer verzögerten
Clearance aus dem Blut. Die Verweilzeiten waren 0,26±0,09 h für die Nieren, 0,38±0,19
h für die Leber, 0,15±0,07 h für die Milz, 0,51±0,20 h für die Lunge, 0,22±0,07 h
für den Herzinhalt, 0,11±0,05 h für das Gehirn, 0,014±0,005 h für die Hoden und 6,4±2,2
h für den Restkörper. Die höchsten Organdosen ergaben sich für Harnblasenwand und
Nieren. Gemäß ICRP 60 resultiert aus der Anwendung von 250 MBq IPA eine effektive
Dosis von 3,6±0,7 mSv. Schlussfolgerung: IPA kann in der diagnostischen Nuklearmedizin mit einer vertretbaren Strahlenexposition
angewendet werden. Im Gegensatz zur klinisch validierten Anwendung bei der Diagnostik
hirneigener Tumoren eignet sich IPA nicht zur Darstellung von Adenokarzinomen des
Pankreas.
Keywords Radiopharmaceuticals - amino acids - pancreatic adenocarcinoma - radiation dosimetry
Schlüsselwörter Radiopharmaka - Aminosäuren - Pankreas-Adenokarzinom - Dosimetrie