Summary
Venous thromboembolism (VTE) is a disease, which often recurs. The recurrence risk
is highest in patients with unprovoked proximal deep-vein thrombosis (VT) or pulmonary
embolism. Men have a higher risk than women. The risk is low in patients with VTE
related to a temporary risk factor such as surgery or estrogen use. Other risk factors
include overweight, post-thrombotic syndrome, history of VTE, residual VT or a vena
cava filter.
Both factor V Leiden and the prothrombin mutation confer a negligible increase in
recurrence risk. High clotting factor levels, deficiency of a natural coagulation
inhibitor, or hyperhomocysteinaemia are also associated with an increased risk. Reasons
why routine laboratory thrombophilia screening however is no longer warranted are
addressed in this article. Prediction rules combining clinical characteristics and
coagulation assays have recently been developed. One such model, the Vienna Prediction
Model, allows predicting recurrent VTE on the basis of VTE location, sex and D-dimer.
This article describes strategies to distinguish between patients with high risk of
recurrent VTE from those with a lower risk, who might not benefit from long-term antithrombotic
therapy.
Zusammenfassung
Die venöse Thromboembolie (VTE) rezidiviert häufig. Das Rezidivrisiko ist nach spontaner
proximaler Venenthrombose (VT) oder Lungenembolie am höchsten. Männer haben ein höheres
Risiko als Frauen. Das Risiko ist gering, wenn die VTE mit einem zeitlich begrenzten
Risikofaktor (z.B. Operation, Östrogene) assoziiert war. Weitere Risikofaktoren sind
Übergewicht, post-thrombotisches Syndrom, frühere VTE, residuale VT oder ein Vena
cava-Filter. Sowohl der Faktor V Leiden wie auch die Prothrombin-Mutation erhöhen
das Rezidivrisiko nur unbedeutend. Hohe Gerinnungsfaktorenspiegel, Mangel an einem
natürlichen Gerinnungsinhibitor oder die Hyperhomozysteinämie sind ebenfalls mit einem
erhöhten Risiko vergesellschaftet. Gründe, warum das Routine-Thrombophiliescreening
obsolet ist, werden im Manuskript besprochen. Vorhersagemodelle, die klinische Faktoren
mit Gerinnungstests kombinieren, sind seit kurzem verfügbar. Das Vienna Prediction
Model errechnet die Rezidivwahrscheinlichkeit auf Basis von Lokalisation der VTE,
Geschlecht und D-Dimer. Dieser Artikel bespricht Strategien um Patienten mit hohem
Rezidivrisiko von Niedrigrisiko-Patienten, die von eine lange dauernden Antikoagulation
nicht profitieren, zu unterscheiden.
Keywords Venous thromboembolism - recurrence - prediction
Schlüsselwörter Venöse Thromboembolie - Rezidiv - Vorhersage