Zusammenfassung.
Ziel: Bei Trachealstenosen und -malazien ist für die OP-Planung die Kenntnis von Lokalisation,
Ausdehnung und Kollaps entscheidend. Wir verglichen Spiral-CT in In- und Exspiration,
cine-CT und Bronchoskopie und evaluierten die therapeutische Relevanz. Methoden: 17 Patienten mit nachgewiesener oder Verdacht auf eine Trachealstenose bzw. -malazie
wurden mit Spiral-CT in In- und Exspiration sowie mit einer cine-CT während der Respiration
untersucht (zeitliches Rekonstruktionsintervall 100 ms). Die Transversaldurchmesser
der Luftröhre wurden in beiden Verfahren verglichen. Ergebnisse: Zusätzlich zu den Befunden der Bronchoskopie konnten mit der Spiral-CT Informationen
über nachgeschaltete Stenoseabschnitte, Lokalisation und Ausprägung des Kollapses,
Stabilität einzelner Abschnitte der Trachealwand sowie extraluminäre Kompressionen
erhoben werden. Die cine-CT zeigte einen signifikant ausgeprägteren Trachealkollaps
als die gepaarte Spiral-CT (p < 0,002). Die Therapie wurde in 3/17 Fällen geändert,
in 10/17 Fällen wurde der bronchoskopische Befund gesichert. Schlußfolgerungen: Die Spiral-CT in In- und Exspiration lokalisiert eine Trachealstenose und diagnostiziert
relevante extraluminäre Kompressionen. Die cine-CT beurteilt den exspiratorischen
Kollaps signifikant besser und informiert über die Lokalisation der trachealen Instabilität.
Purpose: In tracheo- and bronchomalacia, localization and determination of collapse is necessary
for planning a surgical procedure. We compared inspiratory and spiral CT, cine CT,
and bronchoscopy and evaluated the relevance of each method. Methods: Seventeen patients with suspected or verified tracheal stonosis or collapse underwent
paired inspiratory and exspiratory spiral CT and cine CT during continuous respiration
(temporal increment 100 ms). The tracheal cross-sectional area was calculated and
compared. Results: In addition to bronchoscopy, further information concerning localization, extent,
collapse, stability of the tracheal wall, distal portions of the stenosis, and extraluminal
compressions was obtained. A significantly higher degree of tracheal collapse was
seen using cine CT compared to paired spiral CT (p < 0.002). The findings changed
the further surgical procedure in 3/17 patients. Further distal stenoses were excluded
and bronchoscopy was verified in another 10/17. Conclusion: Paired inspiratory and expiratory spiral CT localizes tracheal stenoses and demonstrates
clinically relevant extraluminal compression. Improved evaluation of expiratory collapse
and further information of localized tracheal instability is provided by cine CT.
Schlüsselwörter:
Cine-Computertomographie - Spiral-Computertomographie - Computertomographie, Bilddarstellung
und Betrachtung - Trachealstenose - Trachealobstruktion
Key words:
Computed tomography (CT), cine - Computed tomography (CT), helical - Computed tomography
(CT), image display and recording - Trachea, stenosis or obstruction
Literatur
1
Shepard J O.
The bronchi: An imaging perspective.
J Thorac Imaging.
1995;
10
236-254
2
Dunn W F, Hubmayr R D, Pairolero P C, Sheedy P F, Edell E S, Nelson S B.
The assessment of major airway function in a ventilator dependent patient with tracheomalacia.
Chest.
1990;
97
939-942
3
Quint L E, Whyte R I, Kazerooni E A, Martinez F J, Cascade P N, Lynch 3rd J P, Orringer M B,
Brunsting 3rd L A, Deeb G M.
Stenosis of the central airways: evaluation by using helical CT with multiplanar reconstructions.
Radiology.
1995;
194
871-877
4
Kauczor H U, Buchenroth M, Heussel C P, Mayer E.
Computertomographische Funktionsuntersuchung der Lunge nach einseitiger Lungentransplantation
mit axialer und koronarer Akquisition.
Fortschr Röntgenstr.
1996;
164
441-444
5
Ell S R, Jolles H, Keyes W D, Galvin J R.
Cine CT technique for dynamic airway studies.
Amer J Roentgenol.
1985;
145
35-36
6
Stern E J, Graham C M, Webc W R, Gamsu G.
Normal trachea during forced expiration: dynamic CT measurements.
Radiology.
1993;
187
27-31
7
Holbert J M, Strollo D C.
Imaging of the normal trachea.
J Thorac Imaging.
1995;
10
171-179
8
Kauczor H U, Heussel C P, Fischer B, Hast J, Mildenberger P, Thelen M.
Stellenwert der Spirometertriggerung für die hochauflösende Computertomographie der
Lunge in Inspiration und Exspiration.
Fortschr Röntgenstr.
1998;
169
658-661
9
Brody A S, Kuhn J P, Seidel F G, Brodsky L S.
Airway evaluation in children with use of ultrafast CT: pitfalls and recommendations.
Radiology.
1991;
178
181-184
10
Blechschmidt R, Loercher U, Rust M.
Radiologische Studie der Tracheaquerschnitte im Verlauf des Atemzyklus am Beispiel
der Tracheomalazie.
Fortschr Röntgenstr.
1997;
166
-197
11
Newth C J, Lipton M J, Gould R G, Stretton M.
Varying tracheal cross sectional area during respiration in infants and children with
suspected upper airway obstruction by computed cinetomography scanning.
Pedriatr Pulmonol.
1990;
9
224-232
12
Kwong J S, Adler B D, Padley S P, Muller N L.
Diagnosis of diseases of the trachea and main bronchi: chest radiography vs. CT.
Amer J Roentgenol.
1993;
161
519-522
13
Stark P.
Imaging of tracheobronchial injuries.
J Thorac Imaging.
1995;
10
206-219
14
White R I, Quint L E, Kazerooni E A, Cascade P N, Iannettoni M D, Orringer M B.
Helical computed tomography for the evaluation of tracheal stenosis.
Ann Thorac Surc.
1995;
60
27-31
15
Brasch R C.
Ultrafast computed tomography for infants and children.
Radiol Clin North Am.
1988;
26
277-286
16
Kaiser M C, Veiga-Pires J A.
Sitting position variation of direct longitudino-axial (semi-coronal) mode in CT-scanning.
Fortschr Röntgenstr.
1981;
134
97-99
17
Becker C, Schatzl M, Feist H, Bauml A, Schopf U J, Michalski G, Lechel U, Hengge M,
Bruning R, Reiser M.
Abschätzung der effektiven Dosis für Routineprotokolle beim konventionellen CT, Elektronenstrahl-CT
und bei der Koronarangiographie.
Fortschr Röntgenstr.
1999;
170
99-104
18
Hofmann U, Hofmann D, Vogl T, Wilimzig C, Mantel K.
Magnetic resonance imaging as a new diagnostic criterion on paediatric airway obstruction.
Prog Pediatr Surg.
1991;
27
221-230
19
Hite S H, Neeson H R, Cunningham T, Remley K B, Stillman A E, Rimell F L.
Dynamic MR Imaging of the paediatric trachea.
Radiology.
1997;
205
696
20
Rominger M B, Bachmann G F, Geuer M, Puzik M, Boedeker R H, Ricken W W, Rau W S.
Genauigkeit der rechts- und linksventrikularen Herzvolumen- und linksventrikularen
Muskelmassenbestimmung mittels Cine MRT in Atemanhaltetechnik.
Fortschr Röntgenstr.
1999;
170
54-60
1 Herrn Prof. Dr. med. M. Thelen zum 60. Geburtstag gewidmet.
Dr. Claus Peter Heußel
Klinik und Poliklinik für Radiologie Johannes Gutenberg Universität
Langenbeckstraße 1
55131 Mainz
Phone: + 49-6131-175196 o. -176532
Fax: + 49-6131-173423
Email: heussel@mail.uni-mainz.de