Dtsch Med Wochenschr 2018; 143(20): 1440-1444
DOI: 10.1055/a-0384-2950
Klinischer Fortschritt
Hämatologie und Onkologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Internistische Therapie von Weichteilsarkomen

Medical Treatment of Soft Tissue Sarcoma
Jörg Thomas Hartmann
Medizinische Klinik II, Hämatologie, Onkologie, Immunologie, Franziskus Hospital Bielefeld, Katholische Hospitalvereinigung Ostwestfalen, Bielefeld
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 October 2018 (online)

Was ist neu?

Lokalisierte Stadien Niedriger Malignitätsgrad (Grading): keine Änderungen, i. d. R. alleinige Resektion. Hoher Malignitätsgrad: neoadjuvante, multimodale Ansätze bei Inoperabilität oder drohendem funktionellen Funktionsverlust. Die 2er-Kombination aus Anthrazyklin und Ifosfamid stellt weiterhin bez. der Systemtherapie den Standard in diesem Therapieansatz dar. Die pathologische Komplettremission nach neoadjuvanter Chemotherapie hat prognostische Bedeutung. Eine adjuvante (postoperative) Chemotherapie bei Hochrisiko-Sarkom hat den Evidenzgrad 2B.

Metastasiertes Stadium In der metastasierten Situation behauptet sich Adriamycin in mehreren Phase-II/III-Studien als Standard gegen Konkurrenzsubstanzen, neuerdings ergänzt durch einen monoklonalen PDGFRα-Antikörper Olaratumab. Diese vorübergehende Zulassung basiert auf einer randomisierten Phase-II-Studie. Eine konfirmatorische Phase III zur Bestätigung steht aus.

Zweitlinientherapien Bei refraktären Sarkomen ist Eribulin (beim Subtyp Liposarkom) zugelassen, neben den bekannten Substanzen Pazopanib (außer beim Liposarkom) und Trabectedin (insbesondere wirksam bei Lipo-, Leiomyosarkom).

Abstract

Soft tissue sarcomas are a diagnostically and therapeutically complex disease. This is due to the pronounced heterogeneity, characterized by biologically very different histological subtypes and the resulting clinical progressions. The term encompasses more than 80 different pathologically defined tumors of the soft tissue. Every year, nearly 4000 patients are affected in Germany. The diversity and rarity of the disease make progress difficult. The average 5-year mortality is around 40 %. Therapy is stage-adapted based on size, grading, localization, involvement of lymph nodes or distant metastasis. In the localized situation, surgery is the basis of therapy. Standard is the wide resection. Depending on grading, degree of resection and localization, adjuvant radiotherapy follows in the case of so-called high-risk tumors. Certain very aggressive types (so-called small, blue, round cell sarcomas such as embryonal rhabdomyosarcomas, Ewing tumors, PNET and desmoplastic soft tissue sarcomas (desmoplastic small round cell tumors) are primarily treated with systemic treatment in a multimodality setting. Metastasis surgery is established in isolated pulmonary metastases based on retrospective studies. This article focuses on recent development in treatment of adult type soft tissue sarcoma and GIST.

 
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