Zentralbl Chir 2018; 143(06): 573-575
DOI: 10.1055/a-0651-0782
Videopaper
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Erweiterte Hemihepatektomie rechts mit Hepatikusgabelresektion und Rekonstruktion der Pfortadergabel und der linken Lebervene bei cholangiozellulärem Karzinom

Right Trisectionectomy and Hilar Resection with Resection and Reconstruction of the Portal Vein Bifurcation and Left Hepatic Vein in Cholangiocellular Carcinoma
Tobias Huber
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität, Mainz, Deutschland
,
Florentine Huettl
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität, Mainz, Deutschland
,
Janine Baumgart
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität, Mainz, Deutschland
,
Hauke Lang
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität, Mainz, Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 August 2018 (online)

Zusammenfassung

Die vollständige Resektion gilt bei Patienten mit cholangiozellulärem Karzinom als Therapie der Wahl. Aufgrund der Tumorausdehnung sind hierbei Resektion und Rekonstruktion vaskulärer Strukturen häufig erforderlich. Dreidimensionale Rekonstruktionen der Schnittbildgebung können in diesen Fällen hilfreich für die Resektionsplanung sein. Das vorliegende Video zeigt eine erweiterte Hemihepatektomie rechts mit Hepatikusgabelresektion mit Resektion und Rekonstruktion der Pfortadergabel und einer von 2 linken Lebervenen bei einem intrahepatischen cholangiozellulären Karzinom.

Abstract

Complete surgical resection of intrahepatic cholangiocellular carcinoma is considered the primary option for curative treatment. With tumour extension, resection and reconstruction of vascular structures can be necessary. Three dimensional planning of surgical resection can be useful in selected cases. The current video shows an extended right sided hemihepatectomy with hilar resection and reconstruction of the left portal vein and one of two branches of the left hepatic vein in a patient with intrahepatic cholangiocarcinoma.

 
  • Literatur

  • 1 Lang H, Sotiropoulos GC, Sgourakis G. et al. Operations for intrahepatic cholangiocarcinoma: single-institution experience of 158 patients. J Am Coll Surg 2009; 208: 218-228
  • 2 Sakamoto Y, Kokudo N, Matsuyama Y. et al. Proposal of a new staging system for intrahepatic cholangiocarcinoma: analysis of surgical patients from a nationwide survey of the Liver Cancer Study Group of Japan. Cancer 2016; 122: 61-70
  • 3 Farges O, Fuks D, Le Treut YP. et al. AJCC7th edition of TNM staging accurately discriminates outcomes of patients with resectable intrahepatic cholangiocarcinoma: by the AFC-IHCC-2009 study group. Cancer 2011; 117: 2170-2177
  • 4 Guglielmi A, Ruzzenente A, Campagnaro T. et al. Intrahepatic cholangiocarcinoma: prognostic factors after surgical resection. World J Surg 2009; 33: 1247-1254
  • 5 Cho SY, Park SJ, Kim SH. et al. Survival analysis of intrahepatic cholangiocarcinoma after resection. Ann Surg Oncol 2010; 17: 1823-1830
  • 6 Konstadoulakis MM, Roayaie S, Gomatos IP. et al. Fifteen-year, single-center experience with the surgical management of intrahepatic cholangiocarcinoma: operative results and long-term outcome. Surgery 2008; 143: 366-374
  • 7 Farges O, Fuks D, Boleslawski E. et al. Influence of surgical margins on outcome in patients with intrahepatic cholangiocarcinoma: a multicenter study by the AFC-IHCC-2009 study group. Ann Surg 2011; 254: 824-829
  • 8 Heinrich S, Baumgart J, Mittler J. et al. [Vascular reconstruction in hepatic surgery]. Chirurg 2016; 87: 100-107
  • 9 Bartsch F, Huber T, Lang H. [Extended left hemihepatectomy with reconstruction of the right liver vein in a patient with an intrahepatic cholangiocellular carcinoma]. Zentralbl Chir 2016; 141: 604-606
  • 10 Dokmak S. Pancreaticoduodenectomy with reconstruction of the mesentericoportal vein by the parietal peritoneum: ‘Safi Dokmak Vascular Graft’. Ann Surg Oncol 2015; 22 (Suppl. 03) S343-S344
  • 11 Lang H, Radtke A, Hindennach M. et al. Impact of virtual tumor resection and computer-assisted risk analysis on operation planning and intraoperative strategy in major hepatic resection. Arch Surg 2005; 140: 629-638