Z Orthop Unfall 2019; 157(04): 386-391
DOI: 10.1055/a-0732-6124
Review/Übersicht
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Knee and Hip TEP Surgery: The Surgeonsʼ Obligation to Give Information

Article in several languages: English | deutsch
Tobias Thielmann
1   Landgericht Düsseldorf, Düsseldorf
2   Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Juristische Fakultät, Düsseldorf
,
Artem Tuzhikov
3   Orthopädie/Endoprothetikzentrum, St. Vinzenz Krankenhaus, Düsseldorf
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 October 2018 (online)

Abstract

The German Civil Code (BGB) establishes in § 630e BGB formal and content-related requirements to provide the patient with a solid fundament of information. This is necessary for a valid informed consent. Without it, the physician is liable for the violation of the patientsʼ physical integrity and his right to self-determination. According to German jurisprudence, this shall even apply when the treatment was conducted duly and without any complications. Therefore, it is astonishing that the correct way of giving information is neither taught in medical school nor in the residency. In practice, supervisors expect that young assistant doctors will be familiar with the correct procedure. As a result, many mistakes are made, even though these are easy to avoid. In this article, we point out all relevant information and the correct way of presenting this, using the example of hip/knee TEP operations.

 
  • References/Literatur

  • 1 BGH, NJW 1959, 811; 1989, 1533, 1535 = MedR 1989, 188; 2006, 2108 = MedR 2006, 588.
  • 2 BGH, NJW 1959, 811, 812 ff.
  • 3 BT-Drs. 17/10488, S. 24 mit Verweis auf BGH v. 15.06.2010 Az. VI ZR 204, 2009.
  • 4 BT-Drs. 17/10488, S. 24.
  • 5 Katzenmeier C. Der Behandlungsvertrag – Neuer Vertragstypus im BGB. NJW 2013; 12: 817 – 823 und Rehborn M. Patientenrechtegesetz 2013. MDR 2013; 9: 497 – 502. lassen dafür bereits die theoretischen Kenntnisse ausreichen, sodass die praktischen Fähigkeiten noch nicht erworben sein müssen; a.A. Mansel H.-P. In: Jauernig O, Hrsg. BGB Kommentar, 16. Aufl. München: C.H. Beck; 2015 § 630e, Rdnr. 4 und wohl auch OLG München, NJW-RR 2011, 749, 751
  • 6 BGH, NJW 1994, 3010, 3011 = MedR 1995, 20, 21.
  • 7 BGH, NJW 1998, 2734.
  • 8 OLG München, BeckRS 2013, 06067.
  • 9 KG Berlin, 2008, 12344.
  • 10 BT-Drs. 17/10488, S. 25.
  • 11 OLG Köln, BeckRS 2016, 06133.
  • 12 Wagner G. In: Münchener Kommentar zum BGB. Band 4. Schuldrecht, Besonderer Teil II. 7. Aufl.. München: C.H. Beck; 2016: §630e Rdnr 4
  • 13 BGH NJW 1984, 1807 = MedR 1985, 170, 171; 1994, 2414, 2415 = MedR 1994, 488, 448 f. Wagner G. In: Münchener Kommentar zum BGB. Band 4. Schuldrecht, Besonderer Teil II, 7. Aufl. München: C.H. Beck; 2016 § 630e, Rdnr. 28; zum Ganzen auch: BT-Drs. 17/10488, S. 24
  • 14 OLG Naumburg, NJW-RR, 2004, 315; OLG Köln, MedR 2016, 968. m. Anm. Bergmann/Wever; BeckRS 2017, 106461
  • 15 BGH, NJW 1989, 1533, 1534 = MedR 1989, 188, 190; 1995, 2410 = MedR 1995, 370, 372.
  • 16 BGH, NJW 2011, 1088, 1089 = MedR 2011, 809, 810.
  • 17 BGH, NJW 1996, 777, 779 = MedR 1996, 213, 214.
  • 18 BGH, NJW 1959, 811, 814; 1984, 1397, 1398 = MedR 1985, 224, 225; 1991, 2346 = MedR 1991, 331, 332; 2015, 74, 75.
  • 19 BGH, NJW 2009, 1209, 1210 = MedR 2010, 181. m. Anm. Prütting; vgl. besonders ausführlich zu den methodenspezifischen Risiken der Robodoc unterstützten Operation: OLG Bamberg, BeckRS 2016, 20622, Rdnrn. 25 ff.
  • 20 BGH, NJW 2011, 375 = MedR 2011, 244, 245, m. Anm. Jaeger.
  • 21 BGH, NJW 1991, 2349 = MedR 1991, 85; 2011, 1088, 1089 = MedR 2011, 809, 810.
  • 22 BGH, NJW 2011, 1088, 1089 = MedR 2011, 809, 810 f.
  • 23 OLG Frankfurt a.M., NJOZ 2011, 1692, 1692 f.
  • 24 So OLG Koblenz, BeckRS 2016, 04220, zur Verletzung des N. peroneus.
  • 25 So z.B. über die Verletzung des N. femoralis das OLG Köln, VersR 2013, 1177.
  • 26 BGH, NJW 2011, 1088, 1089 = MedR 2011, 809, 810 f.
  • 27 OLG Koblenz, BeckRS 2016, 11850, Rdnr. 27; OLG Hamm, BeckRS 2015, 20703, Rdnr. 44.
  • 28 OLG Köln, BeckRS 2014, 18408, Rdnr. 22.
  • 29 OLG Düsseldorf, BeckRS 2013, 10513; OLG Hamm, BeckRS 2015, 20703, Rdnrn. 43 f.
  • 30 BGH, NJW 2006, 2477, 2478 = MedR 2006, 650; NJOZ 2012, 986, 987.
  • 31 BGH, NJW 1988, 765, 766 = MedR 1988, 145, 146; 2000, 1788.
  • 32 OLG München, NJW-RR 2011, 749, 751.
  • 33 OLG Koblenz, BeckRS 2016, 11850, Rdnr. 26.
  • 34 BT-Drs. 17/10488, S. 24.
  • 35 OLG München, BeckRS 2009, 09398.
  • 36 OLG Naumburg, BeckRS 2015, 19783, Rdnr. 23 = MedR 2016, 887 (Ls.).
  • 37 BGH, VersR 2006, 1073 = MedR 2006, 650.
  • 38 BGH, VersR 2006, 1073 = MedR 2006, 650, 651; OLG Dresden, NJOZ 2008, 247, 254 = MedR 2008, 430.
  • 39 OLG Hamm, BeckRS 2016, 14113, Rdnr. 19.
  • 40 Knüfermann P, Hass H. Blutmanagement in der Orthopädie und Unfallchirurgie. In: Jerosch J, Linke C. Hrsg. Patientenzentrierte Medizin in Orthopädie und Unfallchirurgie. Berlin, Heidelberg: Springer; 2016: 157-172
  • 41 OLG Bamberg, BeckRS 2016, 20622, Rdnr. 45.
  • 42 BGH, VersR 2006, 1073 = MedR 2006, 373.
  • 43 Zur Anwendung der Robodoc unterstützten Operation. OLG Dresden, NJOZ 2008, 247, 255 = MedR 2008, 430 zur Verletzung des N. fibularis; so zur Anwendung der CASPAR Methode: LG Nürnberg-Fürth, BeckRS 2009, 07613
  • 44 OLG Bamberg, BeckRS 2016, 20622, Rdnr. 46.
  • 45 BGH, NJW 2014, 1527 = MedR 2015, 594, 595. m. Anm. Schlag-Slavu; 2015, 74, 75; OLG Koblenz, BeckRS 2016, 11850, Rdnr. 24
  • 46 BGH, NJW 2014, 1527 = MedR 2015, 594, 595. m. Anm. Schlag-Slavu; 2015, 74, 75; OLG München, BeckRS 2013, 06067; OLG Koblenz, BeckRS 2016, 11850, Rdnr. 24
  • 47 BGH, NJW 2014, 1527, 1528 = MedR 2015, 594, 595. m. Anm. Schlag-Slavu; OLG München, NJW-RR 2011, 749, 750; BeckRS 2013, 06067; OLG Koblenz, BeckRS 2016, 11850, Rdnr. 24
  • 48 Mansel H-P. In: Jauernig O, Hrsg. BGB Kommentar. 16. Aufl.. München: C. H. Beck; 2015. § 630e, Rdnr. 8