NOTARZT 2019; 35(06): 314-322
DOI: 10.1055/a-0903-2357
Übersicht
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Regionale Handlungsempfehlungen zur notärztlichen Versorgung Frühgeborener nach präklinischer Geburt für die Steiermark

Regional Recommendations for the Stabilisation of Preterm Infants in the Pre-Hospital Setting in Styria
Bernhard Schwaberger
1   Klinische Abteilung für Neonatologie, Medizinische Universität Graz, Österreich
2   Medizinercorps Graz, Österreichisches Rotes Kreuz Landesverband Steiermark, Graz, Österreich
,
Michael Eichinger
1   Klinische Abteilung für Neonatologie, Medizinische Universität Graz, Österreich
2   Medizinercorps Graz, Österreichisches Rotes Kreuz Landesverband Steiermark, Graz, Österreich
,
Johann Martensen
1   Klinische Abteilung für Neonatologie, Medizinische Universität Graz, Österreich
2   Medizinercorps Graz, Österreichisches Rotes Kreuz Landesverband Steiermark, Graz, Österreich
,
Nariae Baik-Schneditz
1   Klinische Abteilung für Neonatologie, Medizinische Universität Graz, Österreich
,
Mirjam Pocivalnik
2   Medizinercorps Graz, Österreichisches Rotes Kreuz Landesverband Steiermark, Graz, Österreich
3   Pädiatrische Intensivstation und Brandverletzteneinheit, Medizinische Universitat Graz, Österreich
,
Berndt Urlesberger
1   Klinische Abteilung für Neonatologie, Medizinische Universität Graz, Österreich
› Author Affiliations
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Publication History

Publication Date:
26 June 2019 (online)

Zusammenfassung

Die präklinische Frühgeburt stellt ein seltenes, aber herausforderndes Einsatzszenario dar. Spezielle Handlungsempfehlungen für die Erstversorgung von Frühgeborenen unter den präklinischen Bedingungen für das eintreffende Rettungsdienstpersonal und für Notärzte existierten bislang nicht. Es werden regionale Handlungsempfehlungen für die Versorgung Frühgeborener in der Präklinik vorgestellt, die nach einer Häufung derartiger Einsätze in der Steiermark ausgearbeitet wurden.

Abstract

Accidental out-of-hospital deliveries of preterm infants are rare but challenging. Until now, there were no guidelines available regarding the stabilization of preterm infants considering the special circumstances of the pre-hospital setting. After having observed an accumulation of such events in our region, we elaborated regional recommendations for the emergency medical services in Styria.

 
  • Literatur

  • 1 Bernhard M, Freerksen N, Hainer C. et al. Prähospitale geburtshilfliche Notfälle in einem bodengebundenen städtischen Notarztsystem. Anaesthesist 2009; 58: 353-361
  • 2 Zink W, Bernhard M, Keul W. et al. [Invasive techniques in emergency medicine. I. Practice-oriented training concept to ensure adequately qualified emergency physicians]. Anaesthesist 2004; 53: 1086-1092
  • 3 Eich C, Roessler M, Timmermann A. et al. [Out-of-hospital pediatric emergencies. Perception and assessment by emergency physicians]. Anaesthesist 2009; 58: 876-883
  • 4 Loytved C. Gesellschaft für Qualität in der außerklinischen Geburtshilfe e.V. (QUAG e.V.). Qualitätsbericht 2014 Außerklinische Geburtshilfe in Deutschland. Im Internet: http://quag.de/downloads/QUAG_bericht2014.pdf Stand: 16.08.2018
  • 5 Beck S, Wojdyla D, Say L. et al. The worldwide incidence of preterm birth: A systematic review of maternal mortality and morbidity. Bull World Health Organ 2010; 88: 31-38
  • 6 Javaudin F, Hamel V, Legrand A. et al. Unplanned out-of-hospital birth and risk factors of adverse perinatal outcome: findings from a prospective cohort. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 2019; 27: 26
  • 7 McLelland G, McKenna L, Morgans A. et al. Epidemiology of unplanned out-of-hospital births attended by paramedics. BMC Pregnancy Childbirth 2018; 18: 15
  • 8 Jones P, Alberti C, Chabernaud JL. et al. Mortality in out-of-hospital premature births. Acta Paediatr 2011; 100: 181-187
  • 9 Dʼercole C, Bretelle F, Shojai R. et al. [Tocolysis: indications and contraindications. When to start and when to stop]. J Gynecol Obstet Biol Reprod (Paris) 2002; 31: 5S84-5S95
  • 10 Berger A, Kiechl-Kohlendorfer U, Berger J. et al. Erstversorgung von Frühgeborenen an der Grenze der Lebensfähigkeit. Monatsschrift Kinderheilkd 2017; 165: 139-147
  • 11 Gesellschaft für Neonatologie und pädiatrische Intensivmedizin; Deutsche Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe; Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin; Deutsche Gesellschaft für Perinatale Medizin; Akademie für Ethik in der Medizin; Gesellschaft für Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin; Deutscher Hebammenverband, Bundesverband „Das frühgeborene Kind“. Frühgeborene an der Grenze der Lebensfähigkeit. Leitlinie der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF). Registernummer 024-019; 2014. Im Internet: https://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/024-019.html Stand: 16.08.2018
  • 12 Baik-Schneditz N, Urlesberger B, Schwaberger B. et al. Tactile stimulation during neonatal transition and its effect on vital parameters in neonates during neonatal transition. Acta Paediatr 2018; 107: 952-995
  • 13 Wyllie J, Bruinenberg J, Roehr CC. et al. Die Versorgung und Reanimation des Neugeborenen: Kapitel 7 der Leitlinien zur Reanimation 2015 des European Resuscitation Council. Notf Rett Med 2015; 18: 964-983
  • 14 Sweet DG, Carnielli V, Greisen G. et al. European Consensus Guidelines on the Management of Respiratory Distress Syndrome – 2019 Update. Neonatology 2019; 115: 432-451
  • 15 Szyld E, Aguilar A, Musante GA. et al. Delivery Room Ventilation Devices Trial Group. Comparison of devices for newborn ventilation in the delivery room. J Pediatr 2014; 165: 234-239.e3
  • 16 Martensen J, Eichinger M, Urlesberger B. et al. Sauerstofftitration bei der Versorgung von Neugeborenen in der Präklinik. Monatsschr Kinderheilkd 2017; 165 (Suppl. 02) 149
  • 17 Oei JL, Finer NN, Saugstad OD. et al. Outcomes of oxygen saturation targeting during delivery room stabilisation of preterm infants. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 2018; 103: F446-F454
  • 18 Baik-Schneditz N, Pichler G, Schwaberger B. et al. Peripheral Intravenous Access in Preterm Neonates during Postnatal Stabilization: Feasibility and Safety. Front Pediatr 2017; 5: 171
  • 19 Ellemunter H, Simma B, Trawoger R. et al. Intraosseous lines in preterm and full term neonates. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 1999; 80: F74-F75
  • 20 Sontheimer D, Fischer CB, Buch KE. Kangaroo transport instead of incubator transport. Pediatrics 2004; 113: 920-923
  • 21 de Almeida MFB, Guinsburg R, Sancho GA. et al. Hypothermia and early neonatal mortality in preterm infants. J Pediatr 2014; 164: 271-275.e1
  • 22 Kamlin CO, Schmoelzer G, Dawson J. et al. A randomized trial of oropharyngeal airways to assist stabilization of preterm infants in the delivery room (DR). Eur Respir J 2016; 48: OA242
  • 23 Hoffmann F, Keil J, Urban B. et al. Atemwegsmanagement mit supraglottischen Atemwegshilfen in der Kindernotfallmedizin. Anästh Intensivmed 2016; 57: 377-386
  • 24 Kamlin COF, Schilleman K, Dawson JA. et al. Mask versus nasal tube for stabilization of preterm infants at birth: a randomized controlled trial. Pediatrics 2013; 132: e381-e388
  • 25 Trevisanuto D, Cavallin F, Nguyen LN. et al. Supreme Laryngeal Mask Airway versus Face Mask during Neonatal Resuscitation: A Randomized Controlled Trial. J Pediatr 2015; 167: 286-291.e1
  • 26 Richebé P, Semjen F, Cros AM. et al. Clinical assessment of the laryngeal tube in pediatric anesthesia. Paediatr Anaesth 2005; 15: 391-396
  • 27 Haubner LY, Barry JS, Johnston LC. et al. Neonatal intubation performance: Room for improvement in tertiary neonatal intensive care units. Resuscitation 2013; 84: 1359-1364
  • 28 Sauer CW, Kong JY, Vaucher YE. et al. Intubation Attempts Increase the Risk for Severe Intraventricular Hemorrhage in Preterm Infants–A Retrospective Cohort Study. J Pediatr 2016; 177: 108-113