Aktuelle Kardiologie 2019; 8(06): 432-437
DOI: 10.1055/a-1028-7034
Kurzübersicht
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Telemonitoring bei Herzinsuffizienz

Remote Monitoring in Heart Failure
Clara Stegmann
Herzzentrum Leipzig, Universität Leipzig
,
Gerhard Hindricks
Herzzentrum Leipzig, Universität Leipzig
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 December 2019 (online)

Zusammenfassung

Durch Telemonitoring gelingt eine Erfassung, Übertragung und Analyse von Vitalparametern. Speziell bei Patienten mit Herzinsuffizienz kann dadurch eine zeitnahe, leitliniengerechte Anpassung der Therapie erfolgen und einer eventuell notwendigen Hospitalisierung entgegengesteuert werden. Nach aktueller Studienlage ist neben einer signifikanten Reduktion der Letalität zudem eine Verbesserung der Lebensqualität bei diesen Patienten möglich. Telemonitoring kann des Weiteren bei immobilen Patienten oder in ländlichen Gebieten ein ergänzendes Verfahren zur optimalen Behandlung darstellen. Regelmäßige ärztliche Vorstellungen sollten auf diese Weise jedoch nicht ersetzt werden.

Abstract

Remote monitoring enables the collection, transmission and analysis of vital signs. Especially in patients with heart failure, a timely adjustment of the therapy can counteract the need for hospitalization. Current studies report, in addition to a significant reduction in mortality, an improvement in the quality of life. Remote monitoring can be an additional option for optimal, individual treatment, especially in immobile patients or in rural areas. However, this should not replace regular medical care.

Was ist wichtig?
  • Herzinsuffizienz ist mit einer erhöhten Morbidität, Letalität, Hospitalisierungsrate und eingeschränkten Lebensqualität assoziiert.

  • Telemonitoring bei Herzinsuffizienz kann dem entgegensteuern.

 
  • Literatur

  • 1 Ponikowski P, Voors AA, Anker SD. et al. 2016 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure: The Task Force for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure of the European Society of Cardiology (ESC)Developed with the special contribution of the Heart Failure Association (HFA) of the ESC. Eur Heart J 2016; 37: 2129-2200 doi:10.1093/eurheartj/ehw128
  • 2 Yancy CW, Jessup M, Bozkurt B. et al. 2013 ACCF/AHA guideline for the management of heart failure: a report of the American College of Cardiology Foundation/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines. J Am Coll Cardiol 2013; 62: e147-e239 doi:10.1016/j.jacc.2013.05.019
  • 3 Varma N, Epstein AE, Irimpen A. et al. Efficacy and safety of automatic remote monitoring for implantable cardioverter-defibrillator follow-up: the Lumos-T Safely Reduces Routine Office Device Follow-up (TRUST) trial. Circulation 2010; 122: 325-332 doi:10.1161/CIRCULATIONAHA.110.937409
  • 4 Abraham WT, Adamson PB, Bourge RC. et al. Wireless pulmonary artery haemodynamic monitoring in chronic heart failure: a randomised controlled trial. Lancet 2011; 377: 658-666 doi:10.1016/S0140-6736(11)60101-3
  • 5 Crossley GH, Boyle A, Vitense H. et al. The CONNECT (Clinical Evaluation of Remote Notification to Reduce Time to Clinical Decision) trial: the value of wireless remote monitoring with automatic clinician alerts. J Am Coll Cardiol 2011; 57: 1181-1189 doi:10.1016/j.jacc.2010.12.012
  • 6 Koehler F, Winkler S, Schieber M. et al. Telemedicine in heart failure: pre-specified and exploratory subgroup analyses from the TIM-HF trial. Int J Cardiol 2012; 161: 143-150 doi:10.1016/j.ijcard.2011.09.007
  • 7 Mabo P, Victor F, Bazin P. et al. A randomized trial of long-term remote monitoring of pacemaker recipients (the COMPAS trial). Eur Heart J 2012; 33: 1105-1111 doi:10.1093/eurheartj/ehr419
  • 8 Guédon-Moreau L, Lacroix D, Sadoul N. et al. A randomized study of remote follow-up of implantable cardioverter defibrillators: safety and efficacy report of the ECOST trial. Eur Heart J 2013; 34: 605-614 doi:10.1093/eurheartj/ehs425
  • 9 Hindricks G, Taborsky M, Glikson M. et al. Implant-based multiparameter telemonitoring of patients with heart failure (IN-TIME): a randomised controlled trial. Lancet 2014; 384: 583-590 doi:10.1016/S0140-6736(14)61176-4
  • 10 Böhm M, Drexler H, Oswald H. et al. Fluid status telemedicine alerts for heart failure: a randomized controlled trial. Eur Heart J 2016; 37: 3154-3163
  • 11 Morgan JM, Kitt S, Gill J. et al. Remote management of heart failure using implantable electronic devices. Eur Heart J 2017; 38: 2352-2360
  • 12 Boriani G, Da Costa A, Quesada A. et al. Effects of remote monitoring on clinical outcomes and use of healthcare resources in heart failure patients with biventricular defibrillators: results of the MORE-CARE multicentre randomized controlled trial. Eur J Heart Fail 2017; 19: 416-425 doi:10.1002/ejhf.626
  • 13 Koehler F, Koehler K, Deckwart O. et al. Telemedical Interventional Management in Heart Failure II (TIM-HF2), a randomised, controlled trial investigating the impact of telemedicine on unplanned cardiovascular hospitalisations and mortality in heart failure patients: study design and description of the intervention. Eur J Heart Fail 2018; 20: 1485-1493 doi:10.1002/ejhf.1300
  • 14 Hindricks G, Varma N, Kacet S. et al. Daily remote monitoring of implantable cardioverter-defibrillators: insights from the pooled patient-level data from three randomized controlled trials (IN-TIME, ECOST, TRUST). Eur Heart J 2017; 38: 1749-1755 doi:10.1093/eurheartj/ehx015
  • 15 Guédon-Moreau L, Lacroix D, Sadoul N. et al. Costs of remote monitoring vs. ambulatory follow-ups of implanted cardioverter defibrillators in the randomized ECOST study. Europace 2014; 16: 1181-1188 doi:10.1093/europace/euu012
  • 16 Prescher S, Deckwart O, Koehler K. et al. Will telemonitoring be adopted by patients with chronic heart failure?. Dtsch Med Wochenschr 2014; 139: 829-834 doi:10.1055/s-0034-1369849
  • 17 Schmidt S, Sheikzadeh S, Beil B. et al. Acceptance of telemonitoring to enhance medication compliance in patients with chronic heart failure. Telemed J E Health 2008; 14: 426-433 doi:10.1089/tmj.2007.0076