Nervenheilkunde 2021; 40(11): 853-860
DOI: 10.1055/a-1467-7194
Übersichtsarbeit

Auswirkungen vermehrten Tragens von Mund-Nase-Schutz auf Kognition und Psyche von Klinikmitarbeitern

Effects of increased wearing of mouth-to-nose protection on cognition and psyche of clinic staff
Miriam König
1   SRH Klinikum Karlsbad-Langensteinbach
,
Defne Eraslan
1   SRH Klinikum Karlsbad-Langensteinbach
,
Steffen Aschenbrenner
1   SRH Klinikum Karlsbad-Langensteinbach
,
Christina Biela
1   SRH Klinikum Karlsbad-Langensteinbach
,
Matthias Weisbrod
1   SRH Klinikum Karlsbad-Langensteinbach
2   Klinik für Allgemeine Psychiatrie, Zentrum für Psychosoziale Medizin, Universitätsklinikum Heidelberg
› Author Affiliations

ZUSAMMENFASSUNG

Hintergrund Aufgrund von Sicherheitsmaßnahmen in Bezug auf COVID-19 sind Klinikmitarbeiter aller Bereiche angehalten, die Mehrheit der Zeit Mund-Nase-Schutz (MNS) zu tragen. Mitarbeiter im Gesundheitswesen empfinden Atemschutzmasken häufig als störend und befürchten negative Auswirkungen auf die geistige Leistungsfähigkeit. In der aktuellen Studie wurden die Folgen des Tragens von MNS auf Kognition und Psyche sowie die Selbsteinschätzungen der Mitarbeiter in Bezug auf potenzielle Auswirkungen untersucht.

Methode 29 Klinikmitarbeiter wurden hinsichtlich ihrer kognitiven Leistungsfähigkeit sowie psychischen Gesundheit an 2 jeweils ± 90-minütigen Terminen untersucht, wobei Mitarbeiter bei einem der Testtermine MNS trugen. Die Untersuchungen beinhalteten neuropsychologische Diagnostik, Fragebögen, Erfassung der Puls- und Sauerstoffwerte sowie Selbsteinschätzung der Probanden in Bezug auf ihre kognitive Leistungsfähigkeit.

Ergebnisse Das Tragen von MNS hatte keine Auswirkung auf die Selbsteinschätzung hinsichtlich der kognitiven Leistungsfähigkeit. Durch das Tragen von MNS über einen Zeitraum von ± 90 Minuten treten keine kognitiven Leistungseinbußen ein. Die Selbsteinschätzung der kognitiven Leistungsfähigkeit wird hingegen durch Befürchtungen hinsichtlich der Corona-Situation beeinflusst.

Schlussfolgerung Sowohl subjektiv als auch objektiv entstehen durch das vermehrte Tragen von MNS keine Minderungen der kognitiven Leistungsfähigkeit von Klinikmitarbeitern. Die Selbsteinschätzung wurde jedoch durch das Sicherheitserleben und die Befürchtungen mitbestimmt, weswegen ein respektvoller Umgang mit individuellen Sorgen und Ängsten in Bezug auf die COVID-19-Situation im Arbeitskontext von großer Bedeutung zu sein scheint.

Abstract

Background Due to current safety measures concerning the Corona pandemic, clinical staff in all sections are urged to wear surgical masks most of the time. Health care workers often perceive respiratory protection as uncomfortable and suspect a negative impact on their cognitive abilities. The current study investigated the impact of surgical masks on cognition and mental health as well as staff members’ self-evaluations regarding potential impacts.

Methods 29 clinical health care workers underwent 2 ± 90-minute sessions assessing their cognitive abilities and psychological health, one session wearing a surgical mask and one without. The assessments included neuropsychological diagnostics, questionnaires, recordings of partial pressure of oxygen (PO2) and pulse as well as self-assessments regarding their cognitive abilities.

Results Wearing surgical masks over 90-minutes had an impact neither on the subjects self-assessment, nor on the objective measures of cognitive functioning. However, self-assessments of cognitive abilities were influenced by apprehensions regarding the COVID-19 situation.

Conclusions Neither subjective nor objective cognitive abilities are influenced by wearing surgical masks. Self-assessments were, however, predicted by perceptions of safety and worries. Hence, it is of paramount importance to acknowledge the individual fears of health care workers regarding the COVID-19 situation in a working environment.



Publication History

Article published online:
02 November 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • literatur

  • 1 Chu DK, Akl EA, Duda S. Physical distancing, face masks, and eye protection to prevent person-to-person transmission of SARS-CoV-2 and COVID-19: a systematic review and meta-analysis. Lancet 2020; DOI: 10.1016/S0140-6736(20)31142-9.
  • 2 Robert Koch-Institut. Mund-Nasen-Bedeckung im öffentlichen Raum als weitere Komponente zur Reduktion der Übertragungen von COVID-19. Strategie-Ergänzung zu empfohlenen Infektionsschutzmaßnahmen und Zielen (3. Update). Epid Bull 2020; 19: 3-5 DOI: 10.25646/673.
  • 3 Chughtai AA, Seale H, Islam MS. et al Policies on the use of respiratory protection for hospital health workers to protect from coronavirus disease (COVID-19) Int.J Nurs Stud. 2020 105.
  • 4 Fikenzer S, Uhe T, Lavall D. et al Effects of surgical and FFP2/N95 face masks on cardiopulmonary exercise capacity. Clin Res Cardiol 2020; DOI: 10.1007/s00392-020-01704-y.
  • 5 Epstein D, Korytny A, Isenberg Y. et al Return to training in the COVID-19 era: The physiological effects of face masks during exercise. Scandinavian journal of medicine & science in sports 2021; 31 (01) 70-75 DOI: 10.1111/sms.13832.
  • 6 Locatelli SM, LaVela SL, Gosch M. Health care workers’ reported discomfort while wearing filtering face-piece respirators. Workplace Health Saf 2014; 62 (09) 362-368 DOI: 10.3928/21650799-20140804-03.
  • 7 Martel J, Bui-Xuan E-F, Carreau A-M. et al Respiratory hygiene in emergency departments: Compliance, beliefs, and perceptions. American Journal of Infection Control 2013; 41: 14-18
  • 8 Gelardi M, Fiore V, Giancaspro R. et al Surgical mask and N95 in healthcare workers of Covid-19 departments: clinical and social aspects. Acta bio-medica: Atenei Parmensis 2020; 91 (04) DOI: 10.23750/abm.v91i4.10660.
  • 9 Ipek S, Yurttutan S, Güllü UU. et al Is N95 face mask linked to dizziness and headache?. Int Arch Occup Environ Health 2021; Mar 1: 1-10 DOI: 10.1007/s00420-021-01665-3.
  • 10 Ong JJY, Bharatendu C, Goh Y. et al Headaches Associated With Personal Protective Equipment – A Cross-Sectional Study Among Frontline Healthcare Workers During COVID-19. Headache 2020; 60 (05) 864-877 DOI: 10.1111/head.13811.
  • 11 Kisely S, Warren N, McMahon L. et al Occurrence, prevention, and management of the psychological effects of emerging virus outbreaks on healthcare workers: rapid review and meta-analysis. BMJ 2020; 369: m1642 DOI: 10.1136/bmj.m1642.
  • 12 Lee SM, Kang WS, Cho A-R. et al Psychological impact of the 2015 MERS outbreak on hospital workers and quarantined hemodialysis patients. Comprehensive Psychiatry 2018; 87: 123-127 DOI: 10.1016/j.comppsych.2018.10.003.
  • 13 Teoh JY, Ong WLK, Gonzalez-Padilla D. et al A Global Survey on the Impact of COVID-19 on Urological Services. Eur Urol 2020; 78 (02) 265-275 DOI: 10.1016/j.eururo.2020.05.025.
  • 14 Hoernke K, Djellouli N, Andrews L. et al Frontline healthcare workers’ experiences with personal protective equipment during the COVID-19 pandemic in the UK: a rapid qualitative appraisal. BMJ Open 2021; 11 (01) DOI: 10.1136/bmjopen-2020-046199.
  • 15 Gralton J, Rawlinson WD, McLaws M-L. Health care workers’ perceptions predicts uptake of personal protective equipment. American Journal of Infection Control 2013; 41: 2-7 DOI: 10.1016/j.ajic.2012.01.019.
  • 16 Faul F, Erdfelder E, Buchner A. et al Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods 2009; 41: 1149-1160
  • 17 Spielberger CD. State-Trait Anxiety Inventory: Bibliography. (2nd ed.) Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press; 1989
  • 18 https://www.schuhfried.at
  • 19 Georgi C, Haase-Fielitz A, Meretz D. et al The impact of commonly worn face masks on physiological parameters and on discomfort during standard work-related physical effort. Dtsch Arztebl Int 2020; 117: 674-5 doi 109 10.3238/arztebl.2020.0674
  • 20 Tornero-Aguilera JF, Clemente-Suárez VJ. Cognitive and psychophysiological impact of surgical mask use during university lessons. Physiology & behavior 2021; 234: 113342 DOI: 10.1016/j.physbeh.2021.113342.
  • 21 Helmstaedter C, Hauff M, Elger CE. Ecological validity of list-learning tests and self-reported memory in healthy individuals and those with temporal lobe epilepsy. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology 1998; 20: 365-375 DOI: 10.1076/jcen.20.3.365.824.
  • 22 Rei LM, Maclullich AMJ. Subjective memory complaints and cognitive impairment in older people. Dementia and Geriatric Cognitive Disorders 2006; 22: 471-485 DOI: 10.1159/000096295.
  • 23 Riedel-Heller SG, Schork A, Matschinger H. et al Subjektive Gedächtnisstörungen – ein Zeichen für kognitive Beeinträchtigung im Alter? Ein Überblick zum Stand der Forschung. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie 2000; 33: 9-16 DOI: 10.1007/s003910050002.
  • 24 Snitz BE, Morrow LA, Rodriguez EG. et al Subjective memory complaints and concurrent memory performance in older patients of primary care providers. Journal of the International Neuropsychological Society 2008; 14: 1004-1013 DOI: 10.1017/S1355617708081332.
  • 25 Diener C, Bornschlegl M, Menke B. et al Subjektive Einschätzung und objektive kognitive Leistung bei psychisch Gesunden. Zeitschrift für Neuropsychologie 2016; 27: 147-157 DOI: 10.1024/1016-264X/a000186.