Z Gastroenterol 2022; 60(04): 593-597
DOI: 10.1055/a-1668-0625
Kasuistik

Meningeal carcinomatosis following a curative endoscopic submucosal dissection of early gastric cancer: a case report

Meningeale Karzinomatose nach einer kurativen endoskopischen Submukosadissektion eines Magenfrühkarzinoms: ein Fallbericht
Zhengping Yu
1   Gastroenterology, First Affiliated Hospital of Nanchang University, Nanchang, China (Ringgold ID: RIN117970)
,
Qi Tu
2   Neurology, First Affiliated Hospital of Nanchang University, Nanchang, China (Ringgold ID: RIN117970)
,
Zhenwen Wang
3   Gastroenterology, Gaoxin Hospital of the First Affiliated Hospital of Nanchang University, Nanchang, China
,
Ying Ding
4   Medical Cosmetology, Second Affiliated Hospital of Nanchang University, Nanchang, China
,
Xueping Yang
1   Gastroenterology, First Affiliated Hospital of Nanchang University, Nanchang, China (Ringgold ID: RIN117970)
,
Liang Zhu
1   Gastroenterology, First Affiliated Hospital of Nanchang University, Nanchang, China (Ringgold ID: RIN117970)
› Author Affiliations
Supported by: the project of the Health and Family Planning Commission of Jiangxi Province 20195082
Supported by: the Jiangxi Educational Committee foundation GJJ170006
Supported by: the project of the Jiangxi Department of Science and Technology 20202BBGL73109

Abstract

Meningeal carcinomatosis (MC) is reported to occur in 4%–15% of patients with solid tumors. MC is not commonly associated with gastric carcinoma and is extremely rare in patients with early gastric cancer (EGC). MC derived from EGC after curative endoscopic submucosal dissection (ESD) has not been reported before. We present a rare case of a 49-year-old patient who developed MC after curative ESD of EGC. The cancer was an ulcerated lesion approximately 1.0 cm in diameter in endoscopic appearance in the minor curvature of the gastric antrum. The pathological examination after ESD indicated high-grade intraepithelial neoplasia (1.3 × 2.1 cm in size) with localized moderately differentiated adenocarcinoma (0–IIc in tumor stage, intestinal type in Lauren classification), which was confined to the mucosal layer with an intact submucosal layer and muscularis propria. The lesion was removed entirely by curative dissection without vertical and horizontal resection margins involvement in pathology. Two months after ESD, the patient was readmitted for severe headache and vomiting. Cytological examination of the cerebrospinal fluid found malignant tumor cells, which were considered by pathologists to have metastasized from the stomach, further confirming MC derived from EGC. The patient’s condition deteriorated dramatically, which prevented him from receiving further therapies, such as chemotherapy, and he died 3 days after the diagnosis of MC. In conclusion, EGC can cause MC, even after curative ESD. New neurological manifestations in patients with EGC can alert physicians to a diagnosis of MC, and more attention needs to be paid to evaluating the nervous system and establishing diagnostic and therapeutic strategies as soon as possible.

Zusammenfassung

Meningeale Karzinomatose (MC) wird bei 4–15% der Patienten mit soliden Tumoren berichtet. MC wird nicht häufig mit einem Magenkarzinom in Verbindung gebracht und ist bei Patienten mit Magenfrühkarzinom (EGC) äußerst selten. MC aus EGC nach kurativer endoskopischer Submukosadissektion (ESD) wurde bisher nicht berichtet. Wir präsentierten einen seltenen Fall eines 49-jährigen Patienten, der MC nach kurativer ESD von EGC entwickelte. Der Tumor war eine ulzerierte Läsion mit einem Durchmesser von ungefähr 1,0 cm im endoskopischen Erscheinungsbild in der kleinen Krümmung des Magenantrums. Die pathologische Untersuchung nach ESD zeigte eine hochgradige intraepitheliale Neoplasie (1,3 × 2,1 cm groß) mit lokalisiertem, mäßig differenziertem Adenokarzinom (0-IIc im Tumorstadium, intestinaler Typ in Lauren-Klassifikation), das auf die Schleimhautschicht mit einer intakten submukosalen Schicht beschränkt war und Muscularis propria. Die Läsion wurde durch kurative Dissektion ohne Beteiligung der vertikalen und horizontalen Resektionsränder in der Pathologie vollständig entfernt. 2 Monate nach ESD wurde der Patient wegen starker Kopfschmerzen und Erbrechen wieder aufgenommen. Die zytologische Untersuchung des Liquor cerebrospinalis ergab bösartige Tumorzellen, die von Pathologen als metastasiert aus dem Magen angesehen wurden, was die MC, die aus EGC stammt, weiter bestätigt. Der Zustand des Patienten verschlechterte sich dramatisch, was ihn daran hinderte, weitere Therapien wie Chemotherapie zu erhalten, und er starb 3 Tage nach der Diagnose von MC. Zusammenfassend lässt sich sagen, dass EGC MC verursachen kann, auch nach kurativer ESD. Neue neurologische Manifestationen bei Patienten mit EGC können Ärzte auf eine MC-Diagnose aufmerksam machen, und der Bewertung des Nervensystems und der schnellstmöglichen Festlegung diagnostischer und therapeutischer Strategien muss mehr Aufmerksamkeit geschenkt werden.

Supporting information



Publication History

Received: 17 July 2021

Accepted after revision: 08 October 2021

Article published online:
24 November 2021

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