Z Gastroenterol 2023; 61(08): 1023-1027
DOI: 10.1055/a-1949-8148
Kasuistik

First report of complete enteroscopy from ileocecal valve to pylorus by retrograde motorized power spiral endoscopy

Erstbeschreibung einer kompletten Enteroskopie von der Ileozökalklappe bis zum Pylorus durch eine retrograde motorisierte Spiralenteroskopie
Ingo Steinbrück
1   Department of Medicine, Viszeralmedizinisches Zentrum, Evangelisches Diakoniekrankenhaus Freiburg, Freiburg, Germany (Ringgold ID: RIN219616)
,
Hans-Peter Allgaier
1   Department of Medicine, Viszeralmedizinisches Zentrum, Evangelisches Diakoniekrankenhaus Freiburg, Freiburg, Germany (Ringgold ID: RIN219616)
› Author Affiliations

Abstract

The development of capsule endoscopy and device-assisted enteroscopy (DAE) revolutionized minimally invasive examination and treatment of small bowel diseases. Limitations of DAE are a great time expenditure and low rates of complete enteroscopy. Recently motorized spiral enteroscopy (MSE) was introduced with shorter procedure times and concurrently greater insertion depths. MSE is also the first device that opens up the possibility to achieve complete enteroscopy in a relevant number of cases by the unidirectional, peroral approach.

To our knowledge we present the first published case of complete enteroscopy by retrograde MSE in a 35-year-old female without prior abdominal surgery with direct endoscopic visualization of the pyloric ring. The patient suffered from colonic polyposis syndrome. For the exploration of both colorectum and the small bowel we performed retrograde MSE under propofol sedation. After 60 minutes of advancement, we achieved complete enteroscopy by retrograde identification of the pyloric ring. The procedure could be finished after withdrawal of the endoscope and cold snare polypectomy of 3 small colonic adenomas without any adverse events. Total procedure time was 82 minutes. The patient was discharged one day after the procedure without complaints.

It has been proven already that great insertion depths are achievable by retrograde MSE, but this case shows for the first time that even a complete enteroscopy is possible. In conclusion, primary retrograde MSE with no need of tracheal intubation might be a key to more effective, time-preserving, and cost-effective concepts of small-bowel endoscopy in the future.

Zusammenfassung

Die Entwicklung der Videokapsel und Device-assisted Enteroskopie (DAE) hat die minimal-invasive Diagnostik und Therapie von Dünndarmerkrankungen revolutioniert. Limitationen der DAE sind der große Zeitaufwand und die niedrigen totalen Enteroskopieraten. Kürzlich wurde die motorisierte Spiralenteroskopie (MSE) eingeführt, die kürzere Untersuchungszeiten bei zugleich höheren Eindringtiefen ermöglicht. MSE ist ferner das erste System, das die Möglichkeit eröffnet, in einer relevanten Anzahl von Fällen eine komplette unidirektionale, perorale Enteroskopie durchzuführen.

Nach unserem Wissen beschreiben wir den ersten Fall einer kompletten Enteroskopie durch eine retrograde MSE bei einer 35-jährigen Frau ohne abdominelle Voroperationen mit Erreichen des pylorischen Rings. Grunderkrankung war eine Polyposis coli. Um in einer Sitzung das Kolorektum und den Dünndarm untersuchen zu können, führten wir eine peranale MSE in Propofol-Sedierung durch. Nach 60 Minuten des Vorspiegelns wurde eine komplette Enteroskopie erreicht, bestätigt durch retrograde, endoskopische Darstellung des Pylorus. Nach dem Zurückspiegeln und der Resektion von 3 kleinen Kolonpolypen mit der kalten Schlinge konnte der Eingriff komplikationslos beendet werden. Die komplette Eingriffszeit betrug 82 Minuten. Die Patientin konnte am Folgetag beschwerdefrei entlassen werden.

Es wurde bereits gezeigt, dass hohe Insertionstiefen durch retrograde MSE möglich sind, aber dieser Fall demonstriert zum ersten Mal, dass auf diesem Wege sogar eine komplette Enteroskopie durchgeführt werden kann. Zusammenfassend könnte der primär retrograde Zugang unter Verzicht auf eine Intubationsnarkose einen Schlüssel zur effektiveren, zeitsparenderen und kostengünstigeren Dünndarmendoskopie darstellen.



Publication History

Received: 18 July 2022

Accepted after revision: 16 September 2022

Article published online:
07 November 2022

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