Nuklearmedizin 2023; 62(01): 5-19
DOI: 10.1055/a-1984-8167
Continuing Medical Education

DGN-Handlungsempfehlung (S1-Leitlinie) – PSMA-Liganden-PET/CT in der Diagnostik des Prostatakarzinoms – Stand: 01/2022 – AWMF-Registernummer: 031-055

Procedure Guideline for Prostate Cancer Imaging with PSMA-ligand PET/CTWeitere Beteiligte
Ali Afshar-Oromieh
1   Universitätsklinikum Bern, Inselspital, Klinik für Nuklearmedizin, Universität Bern, Schweiz
,
Matthias Eiber
2   Technische Universität München, Klinik für Nuklearmedizin
,
Wolfgang Fendler
3   Universitätsklinikum Essen, Klinik für Nuklearmedizin
,
Matthias Schmidt
4   Universitätsklinikum Köln, Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin
,
Kambiz Rahbar
5   Universitätsklinikum Münster, Klinik für Nuklearmedizin
,
Hojjat Ahmadzadehfar
6   Klinikum Westfalen, Klinik für Nuklearmedizin
,
Lale Umutlu
7   Universitätsklinikum Essen, Klinik für Radiologie
,
Boris Hadaschik
8   Universitätsklinikum Essen, Klinik und Poliklinik für Urologie, Kinderurologie und Uroonkologie
,
Oliver W. Hakenberg
9   Universitätsmedizin Rostock, Urologische Klinik und Poliklinik
,
Paolo Fornara
10   Universitätsklinikum Halle, Universitätsklinik und Poliklinik für Urologie
,
Jens Kurth
11   Universitätsmedizin Rostock, Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin
,
O. Neels
12   Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf (HZDR), Institut für Radiopharmazeutische Krebsforschung
13   Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK), Partnerstandort Dresden
,
Hans-Jürgen Wester
14   Technische Universität München, Pharmazeutische Radiochemie
,
Markus Schwaiger
2   Technische Universität München, Klinik für Nuklearmedizin
,
Klaus Kopka
12   Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf (HZDR), Institut für Radiopharmazeutische Krebsforschung
13   Deutsches Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK), Partnerstandort Dresden
,
Uwe Haberkorn
15   Universitätsklinikum Heidelberg, Abteilung Nuklearmedizin der Radiologischen Klinik
,
Ken Herrmann*
3   Universitätsklinikum Essen, Klinik für Nuklearmedizin
,
Bernd J. Krause*
11   Universitätsmedizin Rostock, Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin
,
Deutsche Gesellschaft für Urologie e. V. (DGU), Deutsche Röntgengesellschaft e. V. (DRG) › Author Affiliations

Abstract

PSMA-PET/CT for imaging prostate cancer (PC) has spread worldwide since its clinical introduction in 2011. The majority of experiences have been collected for PSMA-PET-imaging of recurrent PC. Data for primary staging of high-risk PC are highly promising. Meanwhile, a plethora of PSMA-ligands are available for clinical use (e. g. 68Ga-PSMA-11, 68Ga-PSMA-I&T, 68Ga-PSMA-617, 18F-DCFBC, 18F-DCFPyL, 18F-PSMA-1007, 18F-rhPSMA-7 and 18F-JK-PSMA-7). However, an official approval is available only for 68Ga-PSMA-11 (approved by the US FDA in 2020) and 18F-DCFPyL (approved by the US FDA in 2021).

Recommendations for acquisition times vary from 1–2 h p. i. It has been shown that for the majority of tumour lesions, the contrast in PSMA-PET/CT increases with time. Therefore, additional late imaging can help to clarify unclear findings. PSMA-PET/CT should be performed prior to commencing an androgen deprivation therapy (ADT) since (long term) ADT reduces the visibility of PC lesions. Following injection of PSMA-ligands, hydration and forced diuresis are recommended for PSMA-ligands with primarily excretion via the kidneys in order to increase the visibility of tumour lesions adjacent to the urinary bladder.

PSMA-ligands are physiologically taken up in multiple normal organs. For some 18F-labelled PSMA-ligands, presence of unspecific focal bone uptake has been reported. When using these tracers, focal bone uptake without CT-correlate should be interpreted with great caution. Besides prostate cancer, practically all solid tumors express PSMA in their neovasculature thereby taking up PSMA-ligands, although usually at a lower extent compared to PC. Also multiple benign lesions and inflammatory processes (e. g. lymph nodes) take up PSMA-ligands, also usually at lower extent compared to PC.

* Beide Autoren haben gleichwertig zum Manuskript dieser Leitlinie beigetragen.




Publication History

Received: 16 November 2022

Accepted: 21 November 2022

Article published online:
06 February 2023

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