Neuropediatrics 1977; 8(3): 209-223
DOI: 10.1055/s-0028-1091518
Original article

© 1977 by Thieme Medical Publishers, Inc.

Febrile Convulsions Followed by Nonfebrile Convulsions. A Clinical, Electroencephalographic and Follow-Up Study

T. Tsuboi, Sh. Endo
  • Tokyo Metropolitan Institute for Neurosciences
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Publication History

1976

1977

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Abstract

103 patients with febrile convulsions followed by nonfebrile convulsions and 512 patients with febrile convulsions only (FC group) under 5 years of age at the first examination were analyzed from many aspects.

A trimodal curve in distribution by age at onset of nonfebrile convulsions was seen: 2—3 years of age with occasional grand mal, 5—6 years of age with absence, and 12 years of age with awakening grand mal. Specific EEG abnormality was observed in 40% at the first examination (29% in FC group). Typical or atypical spike-and-wave complex, polyspikes, or continuous EEG abnormality were characteristic (slow wave burst with spike for FC group).

Development from febrile convulsions into nonfebrile convulsions was detected in 17% among male and female patients. To identify an effective sign for the prediction of this development, the ratio between correct and incorrect prediction rates was analyzed.

Specific paroxysmal EEG abnormality was increased over 3 years of age. EEG change due to aging and the significance of EEG reexamination were indicated.

Zusammenfassung

103 Patienten mit Fieberkrämpfen und späteren Krampfanfällen ohne Fieber (teils Epilepsie) und 512 Patienten mit Fieberkrämpfen (Gruppe FC) unter dem 5. Lebensjahr bei der ersten klinischen und elektroenzephalographischen Untersuchung wurden nach vielen Gesichtspunkten analysiert.

Man sieht eine dreigipfelige Verteilungskurve des Krankheitsbeginns der Krampfanfälle ohne Fieber: der erste im 2.–3. Lebensjahr mit gelegentlich auftretendem Grand mal, der zweite im 5.–6. Lebensjahr mit Absencen und der dritte im 12. Lebensjahr mit Aufwach-Grand mal.

Schon bei der ersten Untersuchung gab es bei 40% eine epileptische EEG Abnormität (29% bei Gruppe FC). In den charakteristischen EEG-Befunden waren typische oder atypische Spikewave- Muster, Polyspikes oder allgemeine Veränderung eingeschlossen (slow wave burst with spike bei Gruppe FC). In 17% von den männlichen und weiblichen Patienten wurde die Entwicklung von Fieberkrämpfen zu Krampfanfällen ohne Fieber (teils Epilepsie) entdeckt. Für die effektive Voraussage dieser Entwicklung wurde das Verhältnis der Korrelate richtiger Voraussage/falscher Voraussage bestimmt. Die Häufigkeit der spezifischen EEG Veränderung vor dem 2. Lebensjahr war gering und stieg nach dem 3. Lebensjahr an. Die Bedeutung der EEG-Nachuntersuchung wurde gezeigt.

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