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DOI: 10.1055/s-0028-1094440
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Noxiptilin (Agedal) – a new tricyclic antidepressant with a faster onset of action?
A double-blind, multicentre comparison with amitriptylinePublication History
Publication Date:
20 January 2009 (online)
Summary
Five psychiatric hospitals in Norway took part in this double blind clinical trial, in which noxiptilin (Agedal) was compared with amitriptyline in hospitalized patients with primary depressive illness. According to total randomization, each patient received either noxiptilin or amitriptyline in semiflexible dosage, usually to a maximum daily dose of 200–250 mg, for at least three, and possibly six weeks. Thirty patients received noxiptilin and 32 received amitriptyline for at least three weeks. The “total” improvement was assessed in two different ways;
1) By direct global assessment; according to this method, there was a non-significant tendency towards greater improvement on amitriptyline after three and sex weeks, in female and male patients alike.
2) By percentage reduction in total score on Hamilton's rating scale for depression; according to this method, there was a significantly greater improvement on noxiptilin after one week in female but not in male patients. After 2, 3 and 6 weeks there were no significant differences. Thus, this trial seems to support earlier claims that noxiptilin has a faster onset of action than amitriptyline.
The two drugs did not differ significantly in their effect on any single symptom, nor in their effect on different types of depression. Both drugs had a better effect in patients with duration of present illness less than three months, than in patients with a duration longer than three months. Noxiptilin had a significantly better effect than amitriptyline in patients with insidious onset of present illness, whereas there was a strong (but non-significant) tendency for a better effect of amitriptyline in patients with a more acute onset of illness. No satisfactory explanation can be offered for this unexpected finding.
Side effects were less frequent on noxiptilin, especially dizziness, palpitations, and constipation; however, none of the differences reached Statistical significance.
This trial seems to confirm that noxiptilin is an effective antidepressant drug, with a rather fast onset of action.
Zusammenfassung
Fünf psychiatrische Klinken in Norwegen nahmen an einer nach der Doppelblind-Technik durchgeführten Untersuchung teil, in der Noxiptilin mit Amitriptylin bei stationären depressiven Patienten verglichen wurde. Nach einer Zufallsverteilung erhielt jeder Patient entweder Noxiptilin oder Amitriptylin in einer semiflexiblen Dosierung Normalerweise wurde eine tägliche max. Dosis von 200–300 mg gegeben. Die Dauer der medikamentösen Applikation betrug min. 3, nach Möglichkeit 6 Wochen. 30 Patienten erhielten Noxiptilin, 32 wurden mit Amitriptylin behandelt. Die “totale” Besserung wurde auf zwei verschiedene Weisen beurteilt:
1) Durch eine direkte Globalbeurteilung, nach der unter Amitriptylin eine nicht signifikante Tendenz hinsichtlich intensiverer Bessereung nach 3 und 6 Wochen festzustellen war. Dies betraf männliche und weibliche Patienten in gleicher Weise.
2) Wurde die Besserung durch die prozentuale Reduktion des Total-scores in der Hamilton Skala festgestellt. Nach dieser Methode war eine signifikant deutlichere Besserung durch Noxiptilin nach einer Woche bei weiblichen Patienten, nicht jedoch bei männlichen Kranken zu konstatieren. Nach 2, 3 und 6 Wochen war kein signifikanter Unterschied nachzuweisen.
Insgesamt scheinen unsere Untersuchungen frühere Feststellungen zu unterstützen, nach denen Noxiptilin einen rascheren Wirkungseintritt zeigt als Amitriptylin.
Die beiden Präparate unterschieden sich nicht wesentlich in ihrer Wirksamkeit auf Einzelsymptome noch in ihrer Wirkung auf verschiedene Arten der Depression. Beide Substanzen wirkten bei Patienten mit einer Krankheitsdauer von weniger als 3 Monaten günstiger als bei solchen Kranken, deren Depression länger als 3 Monate gedauert hatte. Noxiptilin ließ eine signifikant bessere Wirkung als Amitriptylin bei Kranken mit schleichendem Depressionsbeginn erkennen. Andererseits war eine ausgeprägte (jedoch nicht signifikante) Tendenz in Richtung einer besseren Wirksamkeit von Amitriptylin bei Kranken mit mehr akutem Depressionsbeginn ersichtlich zu machen. Eine befriedigende Erklärung für diesen unerwarteten Befund kann nicht gegeben werden. Unter Noxiptilin waren Begleiteffekte selten, vor allem Schwindel, Herzklopfen und Obstipation. Statistisch signifikante Unterschiede ergaben sich allerdings nicht.
Die Untersuchung scheint zu bestätigen, daß Noxiptilin ein wirksames Antidepressivum mit einem ziemlich raschen Wirkungseintritt ist.