Thorac Cardiovasc Surg 1977; 25(5): 282-287
DOI: 10.1055/s-0028-1097044
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Zur Häufigkeit der Kombination von arterieller Verschlußkrankheit im supraaortischen und Becken-Bein-Bereich im Krankengut einer gefäßchirurgischen Abteilung

The Frequency of the Combination of Arterial Occlusive Disease in Supraaortic and Leg Range. An Analysis in the Patient Population of a Vascular Surgical DepartmentL. Helmig, R. Heber, W. E. Tuinebreijer
  • Gefäßchirurgische Abteilung (Ltd. Arzt Dr. J. Alemany) und Röntgenabteilung (Chefarzt Dr. K. Krautzun) am Knappschafts-Krankenhaus in Bottrop
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Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Von 337 wegen AVK-bedingter Beinbeschwerden stationär behandelten Männern waren 103 (= 30,6%) zusätzlich im supraaortischen Bereich erkrankt. Zugrunde gelegt wurden nur die einfachen Untersuchungsverfahren, Palpation, Auskultation und beiderseitige Blutdruckmessung. Schwindelneigung, Apoplexien und transiente ischämische Attacken gaben in 52% anamnestische Hinweise. Die arterielle Hypertonie begünstigt mit einer relativen Häufigkeit von 0,52 gegenüber 0,39 die supraaortische Miterkrankung. Kombinationsverschlüsse der Becken- und femoropoplitealen Etage zeigen in 40% eine supraaortische Miterkrankung gegenüber 20% bei alleinigem femoropoplitealen Verschlußtyp. Bei Verbesserung der Basisdiagnostik mittels direktioneller Doppler-Ultraschalluntersuchung müssen schätzungsweise 20% eines Patientenkollektivs mit schwerer arterieller Verschlußkrankheit im Becken-Bein-Bereich zusätzlich im supraaortischen Bereich operiert werden.

Summary

Among 337 male patients who were hospitalized because of chronic ischemia of the leg, 103 (= 30,6%) were shown to suffer from concomitant occlusive vascular disease of supraaortic branches. This was evaluated by simple examinations like auscultation, bilateral blood pressure measurements, and palpation of pulses. In 52% the patients history revealed dizziness, hemiparesis and transient ischemic attacks (TIA). Arteriell hypertension promotes supraaortic vascular disease as is shown ty a relativ frequency of 0.52 in contrast to 0.39. Combined occlusions of the iliac and femoropopliteal arteries are accompanied by supraaortic vascular disease in 40%, in femoropopliteal occlusion alone in only 20%. If the basic diagnostic approach is improved by directional ultra-sonic examinations of the carotid arteries, approximately 20% of all patients with advanced vascular disease of the iliac and femoropopliteal arteries have to be operated on for cerebro-vascular disease.

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