Endoscopy 1979; 11(1): 23-25
DOI: 10.1055/s-0028-1098319
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Proposed Nomenclature and Classification of the Dye-spraying Techniques in Endoscopy

Nomenklaturvorschlag und Klassifikation von Dye-spraying-Verfahren in der EndoskopieK. Kawai, T. Takemoto, S. Suzuki, K. Ida
  • Dept. of preventive Med. Kyoto Prefectural Univ. of Med. Dept. of Internal Med. Yamaguchi Univ. School of Med. Institute of Gastroenterology, Tokto Women's Medical College Dept. of Internal Med. Gifu College of Dentistory
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 December 2008 (online)

Summary

In this short communication, we propose a new nomenclature and classification of dye-spraying techniques in digestive endoscopy. The procedures with dyestuffs which had been reported in diagnostic endoscopy were divided according to actions of the dyesolutions into three methods; ie. Contrast, Biological Staining and Chemical Reaction methods. Recent application of fluorescent dyes to the diagnostic field were also added to the list as the fourth technique. The term “Contrast method” should be applied to a technique for enhancing the relief on the mucosal surface. Indigo Carmine and Evans Blue were available for this method. The second term, “Biological Staining", concerns an effect of vital staining where a dye applied on the mucosa was absorbed through the cellular membrane and stored in the cytoplasm. Several basic dyestuffs, Janus Green B, Neutral Red and Methylene Blue, are usually called “in vivo” staining dyes. When a dye on the mucosal surface reacted with a constituent of the epithelial cell, or with secretion at an adequate pH level, we use the term “Chemical Reaction” method. In this technique, Lugol's solution was applied to the esophageal epithelium and Congo Red to the gastric mucosa. In the practice of dye-spraying in diagnostic endoscopy, a suitable protocol is recommended for recording the instrumentation, medication, dye effect and complications. Complications have never been reported, but any possible long-term biological effect of the dyes had to be closely watched when the examination was repeated.

Zusammenfassung

Es wird eine neue Nomenklatur und Klassifikation von dye-spraying-Verfahren in der gastrointestinalen Endoskopie vorgeschlagen. Die Färbeverfahren im Rahmen der endoskopischen Diagnostik werden in drei Gruppen eingeteilt: Kontrastdarstellung, biologische Anfärbung und chemische Reaktion. Als vierte Technik wäre die unlängst eingeführte Applikation von Fluoreszenzstoffen hinzuzufügen. Beim Kontrastverfahren handelt es sich um eine Verfeinerung der Reliefdarstellung der Schleimhautoberfläche. Indigocarmin und Evans-Blau stehen hierfür zur Verfügung. Die biologische Anfärbung beinhaltet eine intravitale Anfärbung, wobei der Farbstoff durch die Schleimhaut absorbiert wird und im Zytoplasma gespeichert wird. Hierzu können Janus-Grün B, Neutralrot und Methylenblau verwendet werden. Von einer chemischen Reaktion wird dann gesprochen, wenn der Farbstoff auf der Schleimhautoberfläche mit Stoffen der Epithelzelle bzw. deren Sekret reagiert. Hierzu gehört die Lugol'sche Lösung beim Ösophagusepithel und Kongorot bei der Magenschleimhaut. Bei der Anwendung des Dye-scattering-Verfahrens sollte ein entsprechendes Protokoll benutzt werden, das Instrumentation, Prämedikation, Farbstoffeffekt und Komplikationen registriert. Bislang liegen keine Berichte über Komplikationen vor. Bei wiederholten Untersuchungen muß jedoch ein Langzeiteffekt im Auge behalten werden.

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