Endoscopy 1975; 7(3): 113-121
DOI: 10.1055/s-0028-1098555
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

The Fibercolonoscopic Diagnosis of Intestinal Tuberculosis

Fiberkoloskopische Diagnose der intestinalen TuberkuloseG. Aoki, K. Nagasako, Y. Nakae, H. Suzuki, M. Endo, T. Takemoto
  • Institute of Gastroenterology, Tokyo Women's Med. College, Tokyo, Japan
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 December 2008 (online)

Summary

In Japan one can still find intestinal tuberculosis; we have experienced 9 cases of intestinal tuberculosis and 5 suspected cases. 13 cases of them were observed among 1071 cases of colonoscopy from June 1969 to May 1974 (5 years). When caseation of tubercle granuloma and bacilli are found, the diagnosis is easy. The endoscopic features of typical intestinal tuberculosis, ulcers of various sizes and shapes, were observed. The base of large ulcers showed granular appearance and unevenness, its margins were prominent ed-ematous and red in color, ileocecal area was destroyed. Although typical lesions of tuberculosis are found by colonoscopy and barium enema, it is difficult to get the typical granuloma with caseation. In case of suspected intestinal tuberculosis, it is better to use the antituberculous drugs; if the symptoms improve the diagnosis is sure, too.

Zusammenfassung

In Japan ist auch heute noch die intestinale Tuberkulose zu finden. Die Autoren berichten über 9 gesicherte und 5 vermutete Fälle. Unter 1071 Koloskopien der Jahre 1969 bis 1974 fanden sich 13 Darmtuberkulosen. Finden sich verkäsende Tuberkel und säurefeste Stäbchen, ist die Diagnose einfach. Endoskopisch sieht man Ulzera unterschiedlicher Form und Größe. Der Ulkusgrund ist in der Regel granuliert und uneben, der Ulkusrand prominent, ödematös und gerötet, die Ileozökalklappe zerstört. Auch wenn der makroskopische Aspekt typisch ist, gelingt die histologische Sicherung häufig nicht. In solchen Fällen sollte eine tuberkulostatische Therapie eingeleitet werden.

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