Endoscopy 1974; 6(3): 169-175
DOI: 10.1055/s-0028-1098616
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Comparative Study of Clinical and Endoscopical Observation of Ulcerative Colitis

Klinischer und endoskopischer Verlauf der Colitis ulcerosa – ein VergleichT. Miyaoka, M. Nakajima, F. Misaki, K. Murakami, Y. Kohli, M. Tada, A. Kobayashi, K. Kawai
  • Kyoto Prefectural Univ. of Medicine, School of Preventive Medicine, Department of Internal Medicine
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 December 2008 (online)

Summary

Using colonofiberscope (CF-LB, Olympus), ulcerative colitis was investigated from the clinical and endoscopical standpoints in 25 patients. Ulcerative colitis was divided into three groups, that is, relapsing-remitting group with symptoms disappearing within four months, chronic continuous group with symptoms over four months and acute fulminating group necessary to surgical treatment. Each of them was 60%, 36% and 4% in our cases. There was a close correlation between our classification of clinical course and severity index by Truelove and Witts. The endoscopical findings were divided into three grades, namely, 1st grade was pseudopolyposis, 2nd grade was multiple ulcers and/or erosions, and 3rd grade was characterized by redness, irregularity and easy vulnerability of mucosa. To grade 3, the endoscopical examination must be repeated for the final diagnosis. Active and inactive stages of the disease were judged endoscopically from the vulnerability of mucosa and this was closely correlated with clinical and histological findings. The endoscopical findings of active area moved year by year and it was related to the frequency of bowel movement. Applying a blue dye (Indigocarmine), transverse and spindle-shaped area between innominate lines could be visualized in the normal colonic mucosa, which was so completely different from the appearance of injured mucosa losing the regular spindle-shaped pattern, that the dye scattering method was of great help for differentiating normal mucosa from inactive ulcerative colitis.

Zusammenfassung

Bei 25 Patienten mit Colitis ulcerosa wurden Klinik und endoskopischer Aspekt (Olympus Kolonoskop CF-LB) untersucht. Das Krankheitsbild wurde in 3 Gruppen unterteilt: eine Gruppe, bei der die Symptome innerhalb von 4 Monaten verschwanden, eine Gruppe, bei der sich ein chronischer Verlauf über mehr als 4 Monate abzeichnete, und eine dritte Gruppe, bei der ein fulminanter Verlauf eine chirurgische Intervention erforderlich machte. Das Verhältnis dieser Gruppen zueinander betrug 60 zu 36 zu 4. Zwischen dieser Klassifikation und dem Schweregrad nach Truelove und Witts ergab sich eine enge Korrelation. Der endoskopische Aspekt ließ sich ebenfalls in drei Schweregrade einteilen: Grad 1 war durch eine Pseudopolyposis, Grad 2 durch multiple Ulzera und/oder Erosionen und Grad 3 durch Rötung, irreguläre Schleimhaut und vermehrte Verletzlichkeit gekennzeichnet. Aktives und inaktives Stadium der Erkrankung wurden auf Grund der Verletzlichkeit der Schleimhaut beurteilt. Diese war mit dem klinischen Stadium und dem histologischen Befund eng korreliert. Der endoskopische Befund einer Aktivität ließ sich mit der Zahl der Stuhlentleerungen in Einklang bringen. Durch Aufsprühen einer Indikatorlösung (Indigokarmin) ließ sich die Schleimhaut gut anfärben; eine Differenzierung zwischen normaler Schleimhaut und einer inaktiven Colitis ulcerosa war dadurch leicht möglich.

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