Fortschr Neurol Psychiatr 2009; 77(2): 83-90
DOI: 10.1055/s-0028-1109083
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Manipulationsbehandlung der HWS und Schlaganfall[*]

Manipulative Treatment of the Cervical Spine and StrokeP. Marx1 , H. Püschmann2 , G. Haferkamp3 , T. Busche4 , J. Neu5
  • 1Direktor i. R. der Neurologischen Klinik, Campus Benjamin Franklin, Charité, Universitätsmedizin, Berlin
  • 2Diakoniekrankenhaus Annastift, Klinik I, Hannover
  • 3Ärztl. Mitglied der Schlichtungsstelle für Arzthaftpflichtfragen, Fachgebiet: Neurologie, Hannover
  • 4Ärztl. Mitglied der Schlichtungsstelle für Arzthaftpflichtfragen, Fachgebiet: Orthopädie, Hannover
  • 5Geschäftsführer der Schlichtungsstelle für Arzthaftpflichtfragen der Norddeutschen Ärztekammern, Hannover
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 February 2009 (online)

Zusammenfassung

Die Manipulationsbehandlung der HWS trägt ein messbares Risiko, einen ischämischen Schlaganfall auszulösen. Wir analysierten alle zwischen 1996 und 2005 der Schlichtungsstelle für Arzthaftpflichtfragen der Norddeutschen Ärztekammern vorgelegten Karotis- und Vertebralisdissektionen, in denen ein Schuldvorwurf wegen einer manipulativen Behandlung der HWS erhoben wurde. In keiner der 7 Karotis- und 9 Vertebralisdissektionen konnte eine Verursachung durch die Manipulation bestätigt werden. Vielmehr lagen bei 5 der Karotis- und 7 der Vertebralisfälle entweder klare Beweise oder zumindest eine sehr hohe Wahrscheinlichkeit vor, dass die Dissektion vor der Manipulation bestand. Als besonders hinweisend wurden vorangehende neurologische Symptome und eine unmittelbare Auslösung des Schlaganfalls durch die Manipulation gewertet. Ursache der Schlaganfälle waren Embolisationen thrombotischen Materials aus den Dissekaten. Da Dissektionen Nackenschmerzen und zervikale Blockaden verursachen, die denen eines unspezifischen Zervikalsyndroms gleichen, ist eine neurologische Abklärung vor jeder manipulativen Behandlung unerlässlich. Die klinischen und medico-legalen Aspekte werden diskutiert.

Abstract

Manipulative therapy of the cervical spine is associated with a considerable risk of stroke. We evaluated all cases with the diagnosis of arterial dissection submitted between 1996 and 2005 to the Schlichtungsstelle für Arzthaftpflichtfragen der Norddeutschen Ärztekammern for assessment of the accusations brought against the therapists who conducted the manipulation. Neither in the 7 carotid nor in the 9 vertebral artery cases could a causal link be made between the dissection and the manipulation. However, in 5 of the 7 carotid and 7 of the 9 vertebral artery dissections there was clear evidence or high probability that the dissection was present prior to the manipulation, and had caused neck pain, segmental dysfunction and, in some cases, even neurological symptoms. Stroke after manipulative therapy was due to embolisation of thrombotic material from the dissected artery. As both cervical arterial dissection and cervical spine disorder usually cause similar signs and symptoms physicians must differentiate between these two entities prior to any manipulative therapy. Clinical indicators of pre-existent dissection and the medicolegal implications are discussed in this paper.

1 * Erstveröffentlichung in MedSach 2008; 104 (5): 174–181.

Literatur

  • 1 Dziewas R, Konrad C, Drager B. et al . Cervical artery dissection – clinical features, risk factors, therapy and outcome in 126 patients.  J Neurol. 2003;  250 (10) 1179-1184
  • 2 Schievink W I, Roiter V. Epidemiology of cervical artery dissection.  Front Neurol Neurosci. 2005;  20 12-15
  • 3 Brandt T, Orberk E, Grond-Ginbach C. Clinical treatment and therapy for dissected cervicocerebral artery.  Nervenarzt. 2006;  77 (Suppl 1) S17-S29; quiz S 30
  • 4 Schievink W I. Spontaneous dissection of the carotid and vertebral arteries.  N Engl J Med. 2001;  344 (12) 898-906
  • 5 Rubinstein S M, Peerdeman S M, Tulder M W. et al . A systematic review of the risk factors for cervical artery dissection.  Stroke. 2005;  36 (7) 1575-1580
  • 6 Thornton F V. Medicolegal abstract. Malpractice: Death resulting from chiropractic treatment of headache.  JAMA. 1934;  103 1260
  • 7 Reuter van U, Hamling M, Kavuk I. et al . Vertebral artery dissections after chiropractic neck manipulation in Germany over three years.  J Neurol. 2006;  253 (6) 724-730
  • 8 Assendelft W J, Bouter L M, Knipschild P G. Complications of spinal manipulation: a comprehensive review of the literature.  J Fam Pract. 1996;  42 (5) 475-480
  • 9 Ernst E. Manipulation of the cervical spine: a systematic review of case reports of serious adverse events, 1995 – 2001.  Med J Aust. 2002;  176 (8) 376-380
  • 10 Haldeman S, Carey P, Townsend M. et al . Arterial dissections following cervical manipulation: the chiropractic experience.  Cmaj. 2001;  165 (7) 905-906
  • 11 Haneline M T, Lewkovich G N. An analysis of the etiology of cervical artery dissections: 1994 to 2003.  J Manipulative Physiol Ther. 2005;  28 (8) 617-622
  • 12 Hufnagel A, Hammers A, Schonle P W. et al . Stroke following chiropractic manipulation of the cervical spine.  J Neurol. 1999;  246 (8) 683-688
  • 13 Rothwell D M, Bondy S J, Williams J I. Chiropractic manipulation and stroke: a population-based case-control study.  Stroke. 2001;  32 (5) 1054-1060
  • 14 Dvorak J, Orelli von F. The frequency of complications after manipulation of the cervical spine (case report and epidemiology (author’s transl).  Schweiz Rundsch Med Prax. 1982;  71 (2) 64-69
  • 15 Haynes M J. Stroke following cervical manipulation.  Chiropractic J Aust. 1994;  24 42-46
  • 16 Michaeli A. Reported occurence and nature of complications following manipulative physiotherapy in South Africa.  Aust Physiother. 1993;  39 309-315
  • 17 Gutmann G. Verletzungen der Arteria vertebralis durch manuelle Therapie.  Manuelle Medizin. 1983;  21 2-14
  • 18 Henderson D J, Cassidy J D. Vertebral artery syndrome. Part A: vertebrobasilar accidents associated with cervical manipulation. Vernon H Upper cervical syndrome: chiropractic diagnosis and treatment Baltimore; Williams and Wilkins 1988: 194-206
  • 19 Magarey M E, Rebbeck T, Coughlan B. et al . Pre-manipulative testing of the cervical spine review, revision and new clinical guidelines.  Man Ther. 2004;  9 (2) 95-108
  • 20 Thiel H W, Bolton J E, Docherty S. et al . Safety of chiropractic manipulation of the cervical spine: a prospective national survey.  Spine. 2007;  32 (21) 2375-2378; discussion 2379
  • 21 Robertson J T. Neck manipulation as a cause of stroke.  Stroke. 1981;  12 (1) 1
  • 22 Haneline M, Triano J. Cervical artery dissection. A comparison of highly dynamic mechanisms: manipulation versus motor vehicle collision.  J Manipulative Physiol Ther. 2005;  28 (1) 57-63
  • 23 Mas J L, Henin D, Bousser M G. et al . Dissecting aneurysm of the vertebral artery and cervical manipulation: a case report with autopsy.  Neurology. 1989;  39 (4) 512-515
  • 24 Brandt T, Bronstein A M. Cervical vertigo.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2001;  71 (1) 8-12
  • 25 Dieterich M, Pollmann W, Pfaffenrath V. Cervicogenic headache: electronystagmography, perception of verticality and posturography in patients before and after C 2-blockade.  Cephalalgia. 1993;  13 (4) 285-288
  • 26 (3U 123 / 00), VersR 2003, 1132). OLG Hamm 24.10.2001
  • 27 Urteil vom 23.3.2004 (VI ZR 428 / 02) VersR 2004, 790. BGH
  • 28 (8U 302 / 91), VersR 1994,218. OLG Düsseldorf 08.07.1993

1 * Erstveröffentlichung in MedSach 2008; 104 (5): 174–181.

Prof. Dr. Peter Marx

Terrassenstr. 45

14129 Berlin

Email: peter.marx@charite.de

    >