Z Gastroenterol 2009; 47(12): 1195-1202
DOI: 10.1055/s-0028-1109396
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Evaluation of Malignant Liver Tumors: Biphasic MS-CT versus Quantitative Contrast Harmonic Imaging Ultrasound

Biphasisches Multislice-CT im Vergleich zum quantitativen Contrast-Harmonic-Imaging bei der Beurteilung von malignen LebertumorenD.-A. Clevert1 , E.-M. Jung2 , K. F. Stock3 , S. Weckbach4 , S. Feuerbach2, 5 , M. Reiser4 , F. Jung6
  • 1University of Munich-Grosshadern Campus, Department of Clinical Radiology
  • 2University of Regensburg, Department of Clinical Radiology
  • 3Klinikum rechts der Isar, Technical University Munich, II. Department of Internal Medicine
  • 4University of Munich-Grosshadern Campus, Department of Clinical Radiology
  • 5University of Regensburg, Department of Clinical Radiology
  • 6Institute of Polymer Research, Centre for Biomaterial Development
Further Information

Publication History

manuscript received: 9.10.2008

manuscript accepted: 27.3.2009

Publication Date:
03 December 2009 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Wir untersuchten die klinische Bedeutung der kontrastverstärkten Sonografie mit SonoVue® in Kombination mit der Quantifizierung der Kontrastmitteldynamik zur Detektion maligner Lebertumoren. Material und Methoden: In die Studie wurden 100 Patienten mit histologisch gesicherten, malignen oder benignen Lebertumoren (maximale Größe bis 5 cm) eingeschlossen. Wir verwendeten hierfür ein High-End-Ultraschallgerät (Logic 9, GE Healthcare, Milwaukee, WI, USA) mit einem Multihertz-Konvexschallkopf (2,5 – 4 MHz). Die kontrastverstärkte Sonografie (Bolusinjektion von 2,4 mL SonoVue®) wurde in der Technik des intermittierenden Atemanhaltens durchgeführt. Die Vaskularisation der Tumoren wurde zunächst mittels Power-Doppler beurteilt. Im Anschluss daran erfolgte dann die Kontrastmitteluntersuchung im „True Detection Mode”, dem integrierten Kontrastmittelprogramm des High-End-Ultraschallgeräts. Die dynamische Kontrastmitteluntersuchung des Patienten wurde dabei in der arteriellen Phase, der portalen Phase und der Spätphase durchgeführt. Der mechanische Index lag dabei bei 0,15. Die Analyse der Lebertumorperfusion erfolgte durch Nachverarbeitung der Rohdaten (time intensity curve [TIC] analysis). Als Referenzmethode diente eine biphasische 16- oder 64-Zeilen-CT-Untersuchung. Ergebnisse: 100 Patienten mit 59 malignen (43 Kolonkarzinom-Metastasen, 5 Mammakarzinom-Metastasen, 2 Metastasen von endokrinen Tumoren, 7 hepatozelluläre Karzinome und 2 Metastasen von Nierentumoren) und 41 benignen Lebertumoren (12 umschriebene Fettververteilungsstörungen, 2 Abszesse, 7 fokal noduläre Hyperplasien, 5 „komplizierte Zysten” und 15 Hämangiome) wurden in die Studie eingeschlossen. Die CT-Artdiagnose „benigne – maligne” war richtig positiv bei 71 von 92 Patienten, falsch negativ bei 8 Patienten und in 13 Fällen war es nicht möglich, eine endgültige Diagnose zu stellen. Die Sensitivität der Computertomografie lag bei 96,7 %, die Spezifität betrug 71,4 %. Quantitativer, kontrastverstärkter Ultraschall lag mit seiner Klassifikation der Leberherde in benigne und maligne Läsionen bei 98 von 100 Patienten richtig, 2 Patienten wurden falsch negativ klassifiziert. Die Sensitivität der Methode lag damit bei 98,6 % die Spezifizität bei 96,6 %. Im Fischer-Test ergaben sich signifikante Unterschiede zwischen den beiden diagnostischen Modalitäten bei p < 0,05. Es wurde keine Untersucherabhängigkeit festgestellt. Schlussfolgerung: In unserer Studie war der kontrastverstärkte Ultraschall zur Vorhersage von Benignität oder Malignität bei Leberherden genauer als die Multislice-Computertomografie.

Abstract

Purpose: It was the aim of our study to establish the extent to which contrast enhancement with SonoVue® in combination with quantitative evaluation of contrast-medium dynamics facilitates the detection of malignant hepatic tumors. Materials and Methods: One hundred patients with histologically confirmed malignant or benign hepatic tumors (maximum size 5 cm) were analyzed. We used a high-end ultrasound machine (Logic 9, GE Healthcare, Milwaukee, WI, USA), with a multifrequency curved array transducer (2.5 – 4 MHz), Contrast-enhanced ultrasound (bolus injection 2.4 mL SonoVue®) was carried out with the intermittent breath-holding technique. Native vascularization was analyzed with power Doppler sonography. The contrast-enhanced dynamic ultrasound investigation was carried out with contrast harmonic imaging in the true detection mode during the arterial, portal venous and late phases. The mechanical index was set at 0.15. Perfusion analysis was performed by post-processing of the raw data (time intensity curve [TIC] analysis). Biphasic 16- or 64-slice multislice computed tomography served as reference method in nearly all cases. Results: One hundred patients with 59 malignant (43 colon, 5 breast, 2 endocrine metastases, 7 hepatocellular carcinomas and 2 kidney cancers) and 41 benign (12 circumscribed fatty changes, 2 abscesses, 7 focal nodular hyperplasias, 5 complicated cysts and 15 hemangiomas) tumors were included. The CT classification was true positive in 71 of 92 patients, false negative in 8 cases, and in 13 cases no final diagnosis was possible; sensitivity was 96.7 % and specificity was 71.4 % for CT. The quantitative contrast harmonic imaging ultrasound classification was true positive in 98 of 100 patients and false negative in 2 cases; the sensitivity was 98.6 % and the specificity was 96.6 %. The Fisher test showed a significant difference at p < 0.05. No investigator-dependency was noted. Conclusion: In our study contrast-enhanced ultrasound was more accurate than multislice computed tomography in the prediction of malignancy and benignity of liver tumors.

References

  • 1 Strobel D, Bernatik T. Diagnostik bei fokalen Leberläsionen.  Deutsches Ärzteblatt. 2006;  103 789-793
  • 2 Oldenburg A, Hohmann J, Foert E. et al . Detection of hepatic metastases with low MI real time contrast-enhanced sonography and SonoVue.  Ultraschall in Med. 2005;  26 277-284
  • 3 Regge D, Campanella D, Anselmetti G C. et al . Diagnostic accuracy of portal-phase CT and MRI with mangafodipir trisodium in detecting liver metastases from colorectal carcinoma.  Clin Radiol. 2006;  61 338-347
  • 4 Bruix J, Sherman M, Llovet J M. et al . Clinical management of hepatocellular carcinoma. Conclusions of the Barcelona-2000 EASL conference. European Association for the Study of the Liver.  J Hepatol. 2001;  35 421-430
  • 5 Bleuzen A, Huang C, Olar M. et al . Diagnostic accuracy of contrast-enhanced ultrasound in focal lesions of the liver using cadence contrast pulse sequencing.  Ultraschall in Med. 2006;  27 40-48
  • 6 Herbay von A, Haussinger D, Gregor M. et al . Characterization and detection of hepatocellular carcinoma (HCC): comparison of the ultrasound contrast agents SonoVue (BR 1) and Levovist (SH U 508A) – comparison of SonoVue and Levovist in HCC.  Ultraschall in Med. 2007;  28 168-175
  • 7 Konopke R, Bunk A, Kersting S. The role of contrast-enhanced ultrasound for focal liver lesion detection: an overview.  Ultrasound Med Biol. 2007;  33 1515-1526
  • 8 Harvey C J, Blomley M J, Eckersley R J. et al . Developments in ultrasound contrast media.  Eur Radiol. 2001;  11 675-689 (Review)
  • 9 Michaely H J, Thomsen H S, Reiser M F. et al . Nephrogenic systemic fibrosis (NSF) – implications for radiology.  Radiologe. 2007;  47 785-793 (Review)
  • 10 Brenner D J, Hall E J. Computed tomography – an increasing source of radiation exposure.  N Engl J Med. 2007;  357 2277-2284 (Review)
  • 11 Jung E M, Clevert D A, Schreyer A G. et al . Evaluation of quantitative contrast harmonic imaging to assess malignancy of liver tumors: A prospective controlled two-center study.  World J Gastroenterol. 2007;  13 6356-6364
  • 12 Clevert D A, Bensler S, Stickel M. et al . Contrast-enhanced ultrasound eases interpretation of an unclear renal tumor in addition to CT, MRI, and histological findings – a case report in a young patient.  Clin Hemorheol Microcirc. 2007;  36 313-318
  • 13 Prantl L, Schreml S, Walter M. et al . Evaluation of microcirculation of free flaps of the lower leg by contrast harmonic imaging (CHI) with time intensity curve (TIC) analysis.  Clin Hemorheol Microcirc. 2008;  39 343-50
  • 14 Griner H. Selection and interpretation of diagnostic tests and procedures.  Annals Int Med. 1981;  94 553-600
  • 15 Linnert K. A review on the methodology for assessing diagnostic tests.  Clin Chem. 1988;  34 1379-1386
  • 16 Landis J R, Koch G G. The measurement of abserve agreement for ategorial data.  Biometrics. 1977;  33 159-174
  • 17 Hohmann J, Albrecht T, Oldenburg A. et al . Liver metastases in cancer: detection with contrast-enhanced ultrasonography.  Abdom Imaging. 2004;  29 669-681
  • 18 Albrecht T, Blomley M J, Burns P N. et al . Improved detection of hepatic metastases with pulse-inversion US during the liver-specific phase of SHU 508A: multicenter study.  Radiology. 2003;  227 361-370
  • 19 Bartolozzi C, Donati F, Cioni D. et al . Detection of colorectal liver metastases: a prospective multicenter trial comparing unenhanced MRI, MnDPDP-enhanced MRI, and spiral CT.  Eur Radiol. 2004;  14 14-20
  • 20 Boozari B, Lotz J, Galanski M. et al . Diagnostic imaging of liver tumours: Current status.  Internist. 2007;  48 8-20
  • 21 Regge D, Campanella D, Anselmetti G C. et al . Diagnostic accuracy of portal-phase CT and MRI with mangafodipir trisodium in detecting liver metastases from colorectal carcinoma.  Clin Radiol. 2006;  61 338-347
  • 22 Zhao H, Yao J L, Wang Y. et al . Detection of small hepatocellular carcinoma. Comparison of dynamic enhancement magnetic resonance imaging and multiphase multirow-detector helical CT scanning.  World J Gastroenterol. 2007;  13 1252-1256
  • 23 Celli N, Gaiani S, Piscaglia F. et al . Characterization of liver lesions by real-time contrast-enhanced ultrasonography.  Eur J Gastroenterol Hepatol. 2007;  19 3-14
  • 24 Bleuzen A, Huang C, Olar M. et al . Diagnostic accuracy of contrast-enhanced ultrasound in focal lesions of the liver using cadence contrast pulse sequencing.  Ultraschall in Med. 2006;  27 40-48
  • 25 Jung E M, Kubale R, Jungius K P. et al . Vascularization of liver tumors – preliminary results with coded harmonic angio (CHA), phase inversion imaging, 3D power Doppler, and contrast medium-enhanced B-flow with second generation contrast agent (Optison).  Clin Hemorheol Microcirc. 2006;  34 483-497
  • 26 Jung E M, Kubale R, Jungius K P. Vascularization and perfusion of hepatocellular carcinoma: assessment with contrast-enhanced ultrasound using perflutren protein-type A microspheres.  Clin Hemorheol Microcirc. 2005;  33 63-73
  • 27 McLarney J K, Rucker P T, Bender G N. et al . Fibrolamellar carcinoma of the liver: radiologic-pathologic correlation.  Radiographics. 1999;  19 453-471
  • 28 Mansuri D, Van Nhieu J T, Couanet D. et al . Fibrolamellar hepatocellular carcinoma: a case report with cytological features in a sixteen-year-old girl.  Diagn Cytopathol. 2006;  34 568-571
  • 29 Mandry D, Bressenot A, Galloy M A. et al . Contrast-enhanced ultrasound in fibrolamellar hepatocellular carcinoma: a case report.  Ultraschall in Med. 2007;  28 547-552
  • 30 Schreyer A G, Finkenzeller T, Gössmann H. et al . Microcirculation and perfusion with contrast-enhanced ultrasound (CEUS) in Crohn’s disease: first results with linear contrast harmonic imaging (CHI).  Clin Hemorheol Microcirc. 2008;  40 143-155

PD Dr. Dirk-André Clevert

University of Munich-Grosshadern Campus, Department of Clinical Radiology

Marchioninistr. 15

81377 München

Germany

Email: Dirk.Clevert@med.uni-muenchen.de

    >