Z Gastroenterol 2010; 48(2): 256-257
DOI: 10.1055/s-0028-1109474
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bile Leak from the Duct of Luschka

Galleleck bei Luschka-GangH. Neumann1 , L. C. Fry1, 2 , P. Malfertheiner1 , K. Mönkemüller1, 2
  • 1Department of Gastroenterology, Hepatology and Infectious Diseases, Otto-von-Guericke University, Magdeburg, Germany
  • 2Department of Gastroenterology, Hepatology and Infectious Diseases, Marienhospital, Bottrop, Germany
Further Information

Publication History

manuscript received: 7.2.2009

manuscript accepted: 23.4.2009

Publication Date:
02 December 2009 (online)

Zusammenfassung

Bei einem 64-jährigen Diabetiker wurde aufgrund einer akut nekrotisierenden Cholezystitis eine offene Cholezystektomie durchgeführt. Postoperativ entwickelte sich bei dem Patienten ein Bilom, welches zunächst perkutan dräniert wurde. Aufgrund der Annahme eines Gallelecks wurde eine ERCP durchgeführt. Die initiale Cholangiografie fiel unauffällig aus. Nach kontinuierlicher Kontrastmittelgabe wurde jedoch ein Galleleck mit Ursprung aus einem Ast des rechten Ductus hepaticus oder Luschka-Gang sichtbar. Nach erfolgter Sphinkterotomie wurde ein Plastikstent in den Ductus hepaticus communis eingelegt. Das Galleleck verheilte und der Plastikstent konnte nach 6 Wochen wieder entfernt werden.

Abstract

A 64-year-old diabetic man underwent an open cholecystectomy for acute necrotizing cholecystitis. Post-operatively he developed a biloma which was drained percutaneously. A bile leak was suspected and he underwent an ERCP. Initial cholangiography was normal, but upon continued injection of contrast agent, a bile leak originating from a branch of the right hepatic duct or duct of Luschka became evident. A sphincterotomy was performed and a plastic stent was placed into the common bile duct. The leak resolved and the plastic stent was removed 6 weeks later.

References

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  • 2 Kaffes A J, Hourigan L, De Luca N. et al . Impact of endoscopic intervention in 100 patients with suspected postcholecystectomy bile leak.  Gastrointest Endosc. 2005;  61 269-275
  • 3 Azagra J S, De Simone P, Goergen M. Is there a place for laparoscopy in management of postcholecystectomy biliary injuries?.  World J Surg. 2001;  25 1331-1334
  • 4 McQuillan T, Manolas S G, Hayman J A. et al . Surgical significance of the bile duct of Luschka.  Br J Surg. 1989;  76 696-698

Dr. Helmut Neumann

Department of Gastroenterology, Hepatology and Infectious Diseases, Otto-von-Guericke University

Leipziger Str. 44

39120 Magdeburg

Email: helmut.neumann@medizin.uni-magdeburg.de

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