Ultraschall Med 2009; 30(6): 551-557
DOI: 10.1055/s-0028-1109754
Originalarbeit/Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sonografie der Leber nach CT-Staging von Patienten mit Bronchialkarzinom: eine retrospektive Analyse

Sonography of the Liver Following CT Staging of Patients with Lung Cancer: A Retrospective AnalysisH. Prosch1 , E. Oschatz1 , E. Eisenhuber1 , S. Gahleitner1 , M. Hochmair2 , S. Mashaal2 , G. H. Mostbeck1
  • 1Institut für Röntgendiagnostik, Otto-Wagner-Spital, Wien
  • 21. Pulmologische Abteilung, Otto-Wagner-Spital, Wien
Further Information

Publication History

eingereicht: 22.2.2008

angenommen: 19.8.2009

Publication Date:
06 October 2009 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Beim CT-Staging von Patienten mit einem Bronchialkarzinom werden häufig Leberläsionen entdeckt, die durch weitere Untersuchungen abgeklärt werden müssen. Es ist das Ziel dieser Arbeit, die Bedeutung einer Ultraschall(US)-Untersuchung der Leber in Ergänzung zum CT-Staging bei Patienten mit einem Bronchialkarzinom zu untersuchen. Material und Methoden: In diese retrospektive Studie wurden 174 Patienten mit einem Bronchialkarzinom eingeschlossen, die neben einer CT des Thorax und Oberbauchs auch eine Sonografie des Oberbauchs erhalten hatten. Die Befunde der Untersuchungen wurden evaluiert und Leberläsionen wurden nach Standardkriterien für CT und US in Zysten, Hämangiome, Metastasen und unklare Läsionen gruppiert. Ergebnisse: In der CT wurden bei 56 / 174 Patienten (32 %) fokale Leberläsionen gefunden. Diese beinhalteten 24 Zysten bei 11 Patienten, 2 Hämangiome bei 2 Patienten und Metastasen bei 18 Patienten. Bei 31 Patienten wurden 66 kleine (< 1,5 cm) hypodense Läsionen gefunden, die durch die CT nicht weiter charakterisiert werden konnten. Durch US konnten 21 dieser Läsionen als Zyste oder Hämangiom, 2 Läsionen als Metastasen diagnostiziert werden. Die restlichen 43 wurden im US nicht gefunden. Bei 2 Patienten wurden im US Lebermetastasen gefunden, die auf den CT-Bildern nicht abgrenzbar waren. Schlussfolgerung: Zusammenfassend zeigt die Studie, dass die ergänzende US-Untersuchung der Leber bei Patienten mit einem Bronchialkarzinom bei einem Teil der Patienten eine therapierelevante Zusatzinformation bringt und der US der Leber im Staging des Bronchialkarzinoms eine wichtige Rolle spielen kann. Bei Patienten mit unklaren Läsionen in der CT kann der US wesentlich zur weiteren Abklärung beitragen oder auch Metastasen darstellen, die auf den CT-Bildern nicht abgegrenzt werden können.

Abstract

Purpose: Liver lesions are frequently detected in the CT staging of lung cancer patients and may require further investigation. The aim of our study was to assess the value of an ultrasound (US) examination of the liver in addition to routine CT staging. Materials and Methods: In this retrospective study we included 174 consecutive patients with lung cancer who underwent US of the liver in addition to contrast-enhanced CT of the thorax and upper abdomen. The reports of the examinations were evaluated for the presence of liver lesions. Based on CT and US standard criteria, liver lesions were grouped into unequivocal cysts, hemangiomas, metastases and undefined lesions. Results: With CT, liver lesions were detected in 56 / 174 patients (32 %). These included 24 cysts in 11 patients, 2 hemangiomas in 2 patients and 18 patients with liver metastases. In 31 patients, 66 small (< 1.5 cm) hypodense lesions were detected, which could not be further defined by CT. Using US, 21 of these 66 liver lesions were confirmed as benign (cysts, hemangiomas), and two lesions were diagnosed as metastases. In 2 patients US revealed metastases that were not visible on the CT scans. Conclusion: The study demonstrates that a complementary US of the liver in patients with lung cancer may reveal information relevant for treatment. Therefore, liver US may play an important role in the staging of lung cancer. When equivocal small liver lesions are detected with CT, a complementary US examination may help to diagnose these lesions or detect metastases not visible on the single-phase staging CT of the liver.

Literatur

  • 1 Silvestri G A, Gould M K, Margolis M L. et al . Noninvasive staging of non-small cell lung cancer: ACCP evidenced-based clinical practice guidelines (2nd edition).  Chest. 2007;  132 178S-201S
  • 2 The American Thoracic Society and The European Respiratory Society. Pretreatment evaluation of non-small-cell lung cancer.  Am J Respir Crit Care Med. 1997;  156 320-332
  • 3 Silvestri G A, Tanoue L T, Margolis M L. et al . The noninvasive staging of non-small cell lung cancer: the guidelines.  Chest. 2003;  123 147S-156S
  • 4 Remer E M, Obuchowski N, Ellis J D. et al . Adrenal Mass Evaluation in Patients with Lung Carcinoma: A Cost-Effectiveness Analysis.  Am J Roentgenol. 2000;  174 1033-1039
  • 5 Mountain C F. Revisions in the International System for Staging Lung Cancer.  Chest. 1997;  111 1710-1717
  • 6 Zelen M. Keynote address on biostatistics and data retrieval.  Cancer Chemother Rep 3. 1973;  4 31-42
  • 7 Heyder N, Judmaier G. Befundung und Nomenklatur bei Ultraschalluntersuchungen innerer Organe. Empfehlungen der Nomenklaturkommission der Sektion Innere Medizin der DEGUM und der ÖGUM. Springer 1994
  • 8 Harvey C J, Albrecht T. Ultrasound of focal liver lesions.  Eur Radiol. 2001;  11 1578-1593
  • 9 Schwartz L H, Gandras E J, Colangelo S M. et al . Prevalence and importance of small hepatic lesions found at CT in patients with cancer.  Radiology. 1999;  210 71-74
  • 10 Khalil H I, Patterson S A, Panicek D M. Hepatic lesions deemed too small to characterize at CT: prevalence and importance in women with breast cancer.  Radiology. 2005;  235 872-878
  • 11 Soyer P, Poccard M, Boudiaf M. et al . Detection of hypovascular hepatic metastases at triple-phase helical CT: Sensitivity of phases and comparison with surgical and histopathologic findings.  Radiology. 2004;  231 413-420
  • 12 Lim G H, Koh D CS, Cheong W K. et al . Natural History of Small, ”Indeterminate” Hepatic Lesions in Patients with Colorectal Cancer.  Diseases of the Colon & Rectum. 2009;  1487-1491 DOI: 1410.1007 /DCR.0013e3181a1474 d1485e
  • 13 Hamm B. Kosten-Nutzen-Uberlegungen zur modernen Schnittbilddiagnostik am Beispiel der Oberbauchorgane.  Radiologe. 1996;  36 292-299
  • 14 Overhagen van H, Brakel K, Heijenbrok M W. et al . Metastases in supraclavicular lymph nodes in lung cancer: assessment with palpation, US, and CT.  Radiology. 2004;  232 75-80
  • 15 Prosch H, Strasser G, Sonka C. et al . Cervical Ultrasound (US) and US-guided Lymph Node Biopsy as a Routine Procedure for Staging of Lung Cancer.  Ultraschall in Med. 2007;  28 598-603
  • 16 Seemann M D, Bonel H, Wintersperger B. et al . Comparison of a high-end ultrasound system and spiral-computed tomographic system in identifying liver metastases.  Ultraschall in Med. 1998;  19 164-167
  • 17 Sahani D V, Kalva S P. Imaging the Liver.  Oncologist. 2004;  9 385-397
  • 18 Wernecke K, Rummeny E, Bongartz G. et al . Detection of hepatic masses in patients with carcinoma: comparative sensitivities of sonography, CT, and MR imaging.  Am J Roentgenol. 1991;  157 731-739
  • 19 Portugaller H R, Stacher R, Komaz G. et al . Der Wert unterschiedlicher Spiral-CT-Phasen in der Suche nach Lebermetastasen.  Fortschr Röntgenstr. 2002;  174 452-458
  • 20 Albrecht T, Hohmann J, Oldenburg A. et al . Detection and characterisation of liver metastases.  Eur Radiol. 2004;  14 P25-P33
  • 21 Oldenburg A, Albrecht T. Sonografische Leberdiagnostik bei Tumorpatienten ohne und mit Kontrastmittel.  Ultraschall in Med. 2008;  29 488-498
  • 22 Seitz K. Über CEUS bei Lebertumoren: Fakten, Studien, Relevanz und Realität im klinischen Alltag.  Ultraschall in Med. 2008;  29 485-487
  • 23 Konopke R, Bunk A, Kersting S. Contrast-Enhanced Ultrasonography in Patients with Colorectal Liver Metastases after Chemotherapy.  Ultraschall in Med. 2008;  29 S203-S209
  • 24 Prosch H, Mathis G, Mostbeck G H. Perkutaner Ultraschall in Diagnose und Staging des Bronchialkarzinoms.  Ultraschall in Med. 2008;  29 466-484
  • 25 Strobel D, Seitz K, Blank W. et al . Kontrastmittelsonografie bei B-Bild-morphologisch unklaren Leberraumforderungen – Diagnostische Treffsicherheit im klinischen Alltag (DEGUM-Multicenter-Studie).  Ultraschall in Med. 2008;  29 499-505
  • 26 Claudon M, Cosgrove D, Albrecht T. et al . Guidelines and Good Clinical Practice Recommendations for Contrast Enhanced Ultrasound (CEUS) – Update 2008.  Ultraschall in Med. 2008;  29 28-44
  • 27 Dietrich C F. Comments and Illustrations Regarding the Guidelines and Good Clinical Practice Recommendations for Contrast-Enhanced Ultrasound (CEUS) – Update 2008.  Ultraschall in Med. 2008;  29 S188-S202

Prof. Dr. Gerhard Mostbeck

Zentralröntgen, Ottto-Wagner-Spital

Sanatoriumsstraße 2

1140 Wien

Österreich

Phone: ++ 43/1/91 06 04 62 06

Fax: ++ 43/1/91 06 04 62 09

Email: gerhard.mostbeck@wienkav.at

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