Dtsch Med Wochenschr 1971; 96(41): 1585-1588
DOI: 10.1055/s-0028-1110184
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Das lobuläre Carcinoma in situ der Mamma

Histogenese, Wachstum, Übergang in infiltrierendes KarzinomLobular carcinoma-in-situ of the mammary gland Histogenesis, growth, transformation to an infiltrating carcinomaH. Hamperl
  • Pathologisches Institut der Universität Bonn
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 May 2009 (online)

Zusammenfassung

Das lobuläre Carcinoma in situ der Mamma entsteht durch eine Wucherung »pagetoider« basal liegender Zellen, die sich von den Myothelien (myoepithelialen Zellen) ableiten lassen. Das Wachstum erfolgt anfänglich wohl appositionell durch Zusammenfließen der einzelnen Herde, später aber expansiv durch Verdrängung mit Ersatz der normalen Epithelien. Anders als an der Portio scheint der Übergang des In-situ-Karzinoms in ein infiltrierendes Karzinom viel seltener zu sein; auch ist kaum anzunehmen, daß jedes Mammakarzinom aus einem solchen Carcinoma in situ hervorgehen müßte.

Summary

Mammary lobular carcinoma-in-situ is caused by an abnormal growth of >pagetoid< basal cells which are derived from the myothelium (myoepithelial cells). At first growth occurs by apposition via single foci, but later expanding by displacement and replacement of the normal epthithelium. Differently from cervical carcinoma-in-situ, carcinoma-in-situ in the mammary gland much more rarely develops into an infiltrating carcinoma. It is hardly likely that every mammary carcinoma has developed from such a carcinoma-in-situ.

Resumen

El carcinoma lobular in situ de la mama Histogénesis, crecimiento y transición a carcinoma infiltrante

El carcinoma lobular in situ de la mama se desarrolla por una proliferación »pagetoide« de las células de localización basal, que se pueden separar de los miotelios (células mioepiteliales). El crecimiento resulta primeramente por confluencia aposicional de los focos y más tarde por represión expansiva con substitución de los epitelios normales. De forma diferente a lo que pasa en la porción vaginal del cuello uterino parece ser mucho más rara la transición del carcinoma in situ a un carcinoma infiltrante; incluso apenas se ha de suponer que todo carcinoma de mama tendría que proceder de tal carcinoma in situ.

    >