Dtsch Med Wochenschr 1960; 85(49): 2141-2143
DOI: 10.1055/s-0028-1112708
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Refluxösophagitis und blutende Ösophagusvarizen

Reflux oesophagitis and bleeding oesophageal varicesM. Rossetti
  • Chirurgischen Universitätsklinik Basel (Vorsteher: Prof. Dr. R. Nissen)
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Das gleichzeitige Vorkommen von Ösophagusvarizen und Kardiainsuffizienz mit gastroösophagealem Refluxsyndrom erlangt deshalb klinische Bedeutung, weil die Refluxösophagitis eine Varizenblutung auslösen oder begünstigen kann. Unter den drei geschilderten Fällen lagen im ersten idiopathische Varizen und Gleithernie, im zweiten idiopathische Varizen und kardiofundale Fehlbildung, im dritten sekundäre Varizen bei Pfortaderthrombose und kardiofundale Fehlbildung vor. Die Varizenblutung stand jeweils klinisch im Vordergrund. Im ersten Fall wurden durch transabdominelle Fundoplicatio und Varizenumstechung Ösophagitis und Blutung beseitigt; in den 2 anderen Fällen wurde man zur ösophagokardialen Resektion gezwungen. Die Behandlung der idiopathischen Varicosis ist ein recht schwieriges Problem, da die Varizen hämodynamisch kaum beeinflußt werden können. Bei begleitender Refluxkrankheit ist die chirurgische Beseitigung der Kardiainsuffizienz zur Ausschaltung eines Blutungsfaktors angezeigt, bevor man zur radikalen Entfernung des varizentragenden Abschnittes, einem wesentlich größeren Eingriff, schreitet.

Summary

The simultaneous occurrence of oesophageal varices and insufficiency of the cardia with gastro-oesophageal reflux is of importance clinically, because reflux oesophagitis may cause or favour haemorrhage from the varices. Three personal cases which illustrate this connection are described. In one there were “idiopathic” varices and sliding hernia; in another “idiopathic” varices were associated with malformation of the cardia and gastric fundus; and in the third, varices secondary to portal-vein thrombosis were combined with malformation of the cardia and fundus. In each case haemorrhage from the varices formed the prominent clinical sign. In the first case transabdominal plication of the gastric fundus and under-running of the venous plexus stopped the oesophagitis and haemorrhage. In the other two cases it was necessary to perform an oesophago-gastrectomy.—It is pointed out that the treatment of idiopathic varicosities is a difficult task, because such varices cannot-be influenced haemodynamically. If they are associated with oesophageal reflux, surgical repair of the insufficiency of the cardia is necessary to prevent bleeding; radical removal of the varicosities, a far more formidable undertaking, should only be practised if this has failed.

Resumen

La esofagitis de reflujo y hemorragias de varices esofágicas

La presencia simultánea de varices esofágicas y síndrome de reflujo gastro-esofágico adquiere importancia clínica por poder la esofagitis de reflujo favorecer o desencadenar una hemorragia varicosa. En los tres casos expuestos existían: varices idiopáticas y hernia por deslizamiento en el primero, varices idiopáticas y malformación cardiofúndica en el segundo, y varices secundarias y trombosis de la porta con malformación cardiofúndica en el tercero. La hemorragia de las varices constituía el primer plano clínico en todos los casos. En el primero se resolvieron la esofagitis y hemorragia por duplicación del fundus y transfixión de las varices; en los otros 2 casos resultó necesaria la resección cardio-esofágica. El tratamiento de la varicosis idiopática es un problema bien difícil, pues apenas puede actuarse hemodinámicamente sobre las varices. En caso de afección por reflujo concomitante, está indicada la eliminación quirúrgica de la insuficiencia cardial a fin excluir el factor de hemorragia, como paso previo a la resección radical de la zona varicosa, intervención ésta bastante más considerable.

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