Dtsch Med Wochenschr 1956; 81(28): 1121-1124
DOI: 10.1055/s-0028-1115080
Klinik und Forschung

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Konnatale Toxoplasmose und Vakzine-Enzephalitis

Zugleich ein Beitrag zur Frage der pathologischen Veränderungen bei Müttern toxoplasmosekranker KinderCongenital toxoplasmosis and post-vaccination encephalitis. (With a contribution to the problem of pathological lesions in mothers of children with toxoplasmosis)A. Matthes, H. Piesbergen
  • Universitäts-Kinderklinik Heidelberg (Luisen-Heilanstalt) (Direktor: Prof. Dr. Ph. Bamberger) und der Universitäts-Augenklinik Heidelberg (Direktor: Prof. Dr. Engelking)
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 May 2009 (online)

Zusammenfassung

10 bzw. 9 Tage nach einer Pockenschutz-Impfung trat bei einem 11 Monate alten Säugling und bei einem 2œjährigen Kind eine schwere Impf-Enzephalitis auf mit Somnolenz, tonisch-klonischen Krämpfen und pathologischen Veränderungen des Liquors und des Elektroenzephalogramms. Die akuten Symptome klangen im Laufe einiger Tage ab, es blieben jedoch im ersten Falle eine Hypermotilität, Debilität und Anfälle einer Propulsiv-Petit-Mal-Epilepsie, im zweiten Falle lokalisierte epileptische Anfälle zurück. Die Röntgenuntersuchung ergab bei beiden Kindern multiple Kalkherde im Gehirn. Im Sabin-Feldmann-Test auf Toxoplasmose fand sich im Blut ein hoher Titer (1:16000—1:32000 bzw. 1:2049) und eine positive Komplementbindungs-Reaktion. Ferner wurden chorioretinitische Narbenherde in der Makulagegend nachgewiesen. Die Mutter des ersten Kindes hatte bei mehreren Kontrollen ebenfalls einen erhöhten Titer im Sabin-Feldmann-Test (1:4096) und einen chorioretinitischen Herd im linken Auge. Die Mutter des zweiten Kindes hatte mit 9 Jahren lokalisierte epileptische Anfälle durchgemacht. Röntgenologisch wurden damals bei der Mutter kalkdichte Herde im Mittelhirn festgestellt; der Sabin-Feldmann-Test ergab jetzt einen Titer von 1:64. Die Frage, ob es sich bei den zerebralen Symptomen der beiden Kinder um die Folgen einer konnatalen Toxoplasmose oder einer Impf-Enzephalitis handelt, wird diskutiert. Die Toxoplasmose wird als ein prädisponierender Faktor in der Entstehung der Impf-Enzephalitis angesehen. Daher wäre zu überlegen, ob man Kinder einer Mutter, die an einer klinisch-latenten Toxoplasmose leidet, von einer Pockenschutz-Impfung ausschließen soll. Dazu wären umfangreiche Reihenuntersuchungen notwendig.

Summary

Case 1. An 11-months old infant. Up to the age of 11 months, essentially normal growth and development without serious illnesses. Since birth he had mild strabismus and often rubbed his eyes with his fists. 10 days after small-pox vaccination, a series of generalized tonic-clonic convulsions occurred. Gradual improvement set in after symptomatic treatment. X-ray films of the skull showed calcifications (figs. 2 & 3), while lumbar air encephalography showed a block at the level of the aqueduct. Ophthalmological examination showed convergent strabismus, some nystagmus and (pseudo-colobomatous) chorioretinitic scar at the macula (fig. 4). The Sabin-Feldmann test showed titres of 1:16000 on three occasions, of 1:32000 once, with a positive complement fixation test. Further motor and mental development was markedly retarded and convulsions recurred. Eye findings remained stationary. The child's mother had a Sabin-Feldmann titre of 1:2048 and 1:4096, with a positive complement fixation test. Pseudocolobomatous chorioretinitic scars were seen in one eye.

Case 2. A 2œ-year old child. Normal growth and development. No serious childhood illnesses. Nine days after small-pox vaccination, tonic convulsions repeatedly occurred. Multiple calcifications were seen in the skull X-ray film. Sabin-Feldmann test titre 1:2048 twice, a year apart, with positive KBR. Mother (24 years old) had right-sided Jacksonian seizures when 9 years old. At that time, mid-brain calcifications were seen on the X-ray film. Sabin-Feldmann test gives a titre of 1:64. Fundoscopic examination negative.

These two patients are both thought to have congenital toxoplasmosis with post-vaccination encephalitis. The question cannot be solved whether the residual neurological signs are the result of toxoplasmosis or encephalitis. But it is believed that the congenital toxoplasmosis served as predisposing factor in the development of the post-vaccination complications and their sequelae. Both mothers are presumed to have had toxoplasmosis. The fact that the disease remained latent in their children (and remained symtomless in one mother) shows the difficulty of avoiding the described complications of post-vaccination encephalitis in the presence of congenital toxoplasmosis.

Resumen

Toxoplasmosis connatal y encefalitis por vacunación

Después de una vacunación antivariólica apareció en un lactante de 11 meses y en un niño de 2 años y medio, a los 10 resp. 9 dias, una grave encefalitis inoculada, con somnolencia, convulsiones tónico-clónicas y alteraciones patológicas del LCR y del EEG. Los síntomas agudos cedieron en el transcurso de unos días, quedando no obstante, en el primer caso, una hipermotilidad, debilidad y ataques de epilepsia propulsiva «petit mal»; y en el segundo caso, ataques epilépticos localizados. La exploración radiológica dió, en ambos niños, multiples focos calcificados en el cerebro; en el test de Sabin-Feldmann sobre toxoplasmosis se encontró en la sangre un índice elevado (1:1600—1:32 000 resp. 1:2048), y una reacción de fijación del complemento positiva. Además se demostraron focos cicatriciales coriorretiníticos en la zona macular. La madre del primer niño tuvo también, en las diversas pruebas efectuadas, un índice alto en el test Sabin-Feldmann (1:4096) y un foco coriorretinítico en el ojo izquierdo. La madre del segundo niño había padecido a los 9 años de edad, ataques epilépticos localizados. Radiográficamente se localizaron entonces focos calcificados en el mesencéfalo de la madre; el test Sabin-Feldmann dió ahora un índice de 1:64. Se discute la cuestión si, en los síntomas cerebrales de ambos niños, se trata de las consecuencias de una toxoplasmosis connatal o de una encefalitis inoculada. La toxoplasmosis es considerada como un factor predisponente a la formación de la encefalitis por vacunación. Por ello se debe reflexionar si se deben excluir de una vacunación antivariólica los niños de madres que padezcan una toxoplasmosis clínica latente. Para ello son necesarias extensas investigaciones en serie.

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