Dtsch Med Wochenschr 1956; 81(32): 1262-1265
DOI: 10.1055/s-0028-1115113
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Der Eisenbedarf des Blutspenders

Iron requirement of blood donoursM. Matthes, G. Kramer
  • Medizinischen Universitätsklinik Freiburg i. Br. (Direktor: Prof. Dr. L. Heilmeyer), Abteilung Badisches Blutspendezentrum (Leiter: Dr. M. Matthes)
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 May 2009 (online)

Zusammenfassung

In 2 Versuchsreihen wird die Blutbildung bei Blutspendern, die alle 4 Wochen 420 ml Blut spenden, durch laufende Zählungen der Retikulozytenwerte und am Ende der Versuche durch die Bestimmung der Eisenresorption kontrolliert. Die eine Gruppe erhält während der Versuche nach jeder Blutspende 40 Dragées Ferro-Redoxon = 1600 mg Eisen, während die Kontrollgruppe kein Eisenpräparat bekommt. Es wird rechnerisch und an Hand der Untersuchungen gezeigt, daß die in den Richtlinien für das Blutspendewesen vorgeschriebene 6wöchentliche Pause zwischen zwei Blutspenden ohne eine zusätzliche Eisenmedikation zu kurz ist. Daher wird die Forderung gestellt, die Intervalle zwischen den Blutspenden auf 3 Monate zu verlängern oder den Blutspendern bei kürzeren Pausen entsprechend Eisenpräparate zu geben. Es wird darauf hingewiesen, daß vor allen Dingen bei weiblichen Blutspendern lange Pausen eingeschaltet werden müssen und diese eine Eisenmedikation besonders notwendig haben.

Abschließend ist noch an Hand von Elektrophoresediagrammen gezeigt, daß bei einem Spender, der kein Eisen erhielt, eine erhebliche Dysproteinämie auftrat, während die Eiweißkurven bei Spendern, die Eisen bekommen hatten, normal verliefen, obgleich bei einem dieser Spender ein Eiweißmangel bestand. Auf einen möglichen Zusammenhang der Dysproteinämie mit der Eisendepotlage des Körpers wird hingewiesen.

Summary

Blood formation was tested in 37 volunteer blood donours of long standing. For 6 to 8 months each of them donated 420 cc of blood every 4 weeks. 20 of the donours (including 5 women) were given a well-absorbed iron preparation (40 pills of Ferro-Redoxon, each containing 40 mg. of bivalent iron) after each donation, while 17 (all men), the control group, received no additional iron outside normal dietary intake. The iron-treated group showed good reticulocyte response of 12 to 30%, a level reached already a few days after the donation. (2 of the women, however, failed to show any response, and in a third it was poor). The control group, however, showed much poorer response and in several subjects further donations had to be discontinued, because of failure to produce a satisfactory reticulocyte response. — The usual practice of allowing 6 weeks between donations was clearly shown to be grossly inadequate, especially without additional iron intake. The interval should be at least 3 months. If it has to be shorter, high concentrations of iron must be given. Long pauses and additional iron are particularly essential for women. The combination of vitamin C and iron administration are advised, because the vitamin increases the absorption of iron. — Electrophoresis of serum proteins in a few of the subjects showed marked abnormalities in one donour who had not received iron (marked increase in gamma globulin), which returned to normal when donations were stopped. The electrophoretic pattern was normal in those donours who had received iron (although hypoproteinaemia occured in one of them). A possible connection between abnormal serum proteins and iron deficiency is postulated.

Resumen

La necesidad de hierro en los dadores de sangre

Se controla mediante 2 series experimentales la hematopoyesis en los donantes, que cada 4 semanas dan 420 ml, por un continuo recuento de los valores del reticulocito y, al final de los experimentos, por la determinación de la absorción de hierro. Después década donación de sangre recibe un grupo, durante las experiencias, 40 grageas de Ferro-Redoxon = 1600 mg de hierro, mientras que al grupo de control no se le da ningún preparado de esa clase. Matemática y experimentalmente se demuestra que un descansa de 6 semanas entre dos donaciones de sangre y sin dar medicación adicional de hierro, es corto, a pesar de lo prescrito en las directrices de estas donaciones. Por eso se pide prolongar los intervalos entre las donaciones a 3 meses o dar a los donantes determinados preparados de hierro en pausas más cortas. Se llama la atención que, sobre todo a los donantes femeninas, deben concedérseles descansos más largos y darles muy especialmente una medicación de hierro.

Finalmente, demuestran diagramas electroforéticos que en un donante, al que no se dio hierro, apareció una importante disproteinemia, mientras que las gráficas de albúmina, de los donantes que recibieron hierro eran normales, aunque en uno de estos se notóuna falta de albúmina. Se indica una posible relación entre la disproteinemia y los depósitos orgánicos de hierro.

    >