Dtsch Med Wochenschr 1956; 81(14): 514-515
DOI: 10.1055/s-0028-1115729
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Erfahrungen mit fettfreier Kost beim Diabetes mellitus

The use of fat-free diets in the treatment of diabetes mellitusH. J. Wolf, H. Priess
  • Inneren Abteilung des Städt. Krankenhauses Bielefeld (Leitender Chefarzt: Prof. Dr. med. H. J. Wolf)
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Publication Date:
04 May 2009 (online)

Zusammenfassung

Nachdem wir beim Diabetes günstige Erfahrungen mit einer fettarmen Diät gemacht hatten, gaben wir eine völlig fettfreie Kost. Während 18 Tagen erhielten die Patienten praktisch fettfreie Nahrungsmittel, Reis, Kartoffeln und Obst. Dabei konnten wir beobachten: 1. eine rapide Senkung des Blutzukkers, 2. promptes Absinken oder Verschwinden der Zuckerausscheidung im Urin, 3. schlagartiges Verschwinden der Azetonurie und 4. günstige Beeinflussung auf vaskuläre Begleitschäden. Der fettarmen Kost ging eine Beobachtungszeit von 8 bis 10 Tagen voraus. Auf die fettfreie Kost folgte dann eine fettarme Diät (30—50 g Fett) während 8—10 Tagen. Kohlenhydratmenge und Insulindosis blieben unverändert. Insgesamt 60 Patienten wurden in dieser Weise behandelt. Der günstige Effekt war unabhängig von der Schwere und Dauer des Diabetes sowie vom Geschlecht. Der Blutzucker sank bei älteren Patienten weniger ausgesprochen ab als bei jüngeren. Als Indikationen einer solchen fettfreien Diätbehandlung haben vor allem zu gelten: die erstmalige Einstellung eines Diabetes, eine azidotische Stoffwechsellage und diabetische Gefäßschäden. Wie notwendig eine fettarme Diät auch bei der endgültigen Einstellung des Diabetes ist, wurde durch diese Untersuchungen erneut klar.

Summary

In 60 diabetic patients some 1800 determinations of fasting blood sugar concentration and of urinary sugar were made during 3 periods of dietary supervision. Period 1 (control): 8—10 days of ad lib fat consumption. Period 2: 18 days of practically fat-free diet. Period 3: 8—10 days of fat-restricted diet. Fat-free diet consisted of potatoes, rice und fruit. Fat-restricted diet contained 30—50 Gm. of fat. Carbohydrate intake was identical during the 3 periods at 140—225 Gm. Insulin doses (where previously given) also were not changed during the 3 periods of observation. (Of the 60 patients, 33 received insulin; 27 were controlled by diet alone). It was hoped in this way to obtain an indication of the influence of fat metabolism on carbohydrate utilization in diabetes. — In all cases there was a favourable effect on carbohydrate metabolism (reduction of blood sugar and of urinary sugar excretion). Duration and severity of diabetes, sex and age of patient did not influence the results. — It is concluded that temporary dietary fat restriction is often advisable and useful in the course of treating diabetes. This is especially so in three circumstances, the onset of treatment, the occurrence of acidosis, and the presence of degenerative vascular disease. Permanent fat restriction is, of course, not feasible, but maximum fat content of 55 Gm. daily is advised.

Resumen

Experiencia con la dieta privada de grasa en la diabetes mellitus

Después de haber obtenido resultados favorables con la dieta pobre en grasa, los autores han ensayado la dieta completamente desprovista de grasa. Los enfermos recibieron durante 18 días alimentos desprovistos prácticamente de grasa, como arroz, patatas y frutas. Como consecuencia se observó: 1° Rápido descenso de la glucemia. 2° Pronta disminución o desaparición de la glucosuria. 3° Brusca desaparición de la cetonuria y 4° Influencia favorable sobre las complicaciones vasculares. Se observó una dieta pobre en grasa durante los 8 a 10 días precedentes; a la dieta privada de grasa sucedió asimismo una dieta pobre en grasa (30 a 50 gr. de grasa) durante 8 a 10 días. No se modificó el aporte hidrocarbonado ni la dosis de insulina. En total, fueron tratados así 60 pacientes. El efecto favorable fué independiente de la gravedad y duración de la diabetes, así como del sexo. En los enfermos de edad la glucemia descendió de un modo menos pronunciado que en los jóvenes. Singularmente, se consideran indicaciones de la dieta privada de grasa el tratamiento que se lleva a cabo por vez primera en una diabetes, la situación acidótica y las complicaciones vasculares diabéticas. Se desprende de estas investigaciones la necesidad de una dieta pobre en grasa en el tratamiento ulterior de la diabetes.

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