Dtsch Med Wochenschr 2009; 134(13): 639-643
DOI: 10.1055/s-0029-1208099
Aktuelle Diagnostik & Therapie | Review article
Kardiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kardiale Kontraktilitätsmodulation: Eine neue Therapieoption bei systolischer Herzinsuffizienz

Cardiac contractility modulation: a new option for treating congestive heart failureD. Rottlaender1 , G. Michels1 , U. C. Hoppe1
  • 1Klinik III für Innere Medizin, Universitätsklinik zu Köln
Further Information

Publication History

eingereicht: 2.7.2008

akzeptiert: 6.11.2008

Publication Date:
17 March 2009 (online)

Zusammenfassung

Die kardiale Kontraktilitätsmodulation (cardiac contractility modulation, abgekürzt CCM) ist ein neuer Therapieansatz zur Verbesserung der ventrikulären Pumpfunktion bei Patienten mit fortgeschrittener systolischer Herzinsuffizienz trotz optimaler medikamentöser Therapie. Dabei werden elektrische Signale in die absolute Refraktärperiode des erkrankten Myokards abgegeben. Die Indikation zur Implantation kann unabhängig von der QRS-Dauer gestellt werden.

Das CCM-Gerät wird vergleichbar einem Herzschrittmacher implantiert. Dabei werden eine rechtsatriale Sonde zur Signalwahrnehmung und zwei rechtsventrikuläre Sonden zur ventrikulären Stimulation platziert.

Mit der FIX-CHF-4-Studie liegt eine erste prospektive, randomisierte, doppelt-blinde Studie an 164 herzinsuffizienten Patienten mit einer Ejektionsfraktion ≤ 35 %, die mit CCM für drei Monate therapiert wurden, vor. Die CCM-Stimulation führte zur signifikanten Verbesserung der Belastbarkeit und der Lebensqualität. Zusätzlich nahm die 6-Minuten-Gehstrecke zu, während die Ejektionsfraktion unverändert blieb. Entsprechend der FIX-CHF-4-Studie erscheint die CCM-Stimulation sicher. Bei dem zwar noch relativ kleinen Patientenkollektiv war kein signifikanter Unterschied bezüglich Hospitalisierungen oder Mortalität feststellbar.

Die kardiale Kontraktilitätsmodulation ist neben der kardialen Resynchronisationstherapie (CRT) ein neues therapeutisches Stimulationsverfahren, welches unabhängig von der QRS-Dauer die Lebensqualität und die Belastbarkeit von herzinsuffizienten Patienten verbessert. Langzeitergebnisse zur Überprüfung der Effektivität bzw. der prognostischen Bedeutung der CCM stehen derzeitig noch aus, so dass weitere Studien absolut notwendig sind.

Abstract

Cardiac contractility modulation (CCM) is a recently developed electrical treatment for enhancing ventricular contractility by non-excitatory impulses applied during the absolute refractory period in advanced systolic heart failure, regardless of the presence of dyssynchrony and QRS prolongation.

Implantation of a CCM device is comparable to pacemaker implantation. Three electrodes are placed in the heart via the subclavian vein. One electrode in the right atrium is used for sensing, while ventricular stimulation is done by two electrodes in the right ventricle.

The FIX-CHF-4 trial was a randomized, double-blind and cross-over study in 164 patients with systolic heart failure and an ejection fraction? 35 %, in order to evaluate the effect of CCM treatment on exercise capacity and quality of life. After three months the patients' six-minute walk distance increased, while ejection fraction remained unchanged. Moreover, quality of life improved. CCM stimulation was found to be a safe method.

In patients with heart failure and left ventricular systolic dysfunction exercise tolerance and quality of life may be improved by CCM. Further studies to determine morbidity and mortality during long-term CCM stimulation are indicated.

Literatur

  • 1 Beuckelmann D J, Näbauer M, Erdmann E. Intracellular calcium handling in ventricular myocytes from patients with terminal heart failure.  Circulation. 1992;  85 1046-1055
  • 2 Borggrefe M M, Lawo T, Butter C. et al . Randomized, double blind study of non-excitatory, cardiac contractility modulation electrical impulses for symptomatic heart failure.  Eur Heart J. 2008;  29 1019-1028
  • 3 Bristow M R, Saxon L A, Boehmer J. et al . Cardiac-resynchronization therapy with or without an implantable defibrillator in advanced chronic heart failure.  N Engl J Med. 2004;  350 2140-2150
  • 4 Butter C, Rastogi S, Minden H H. et al . Cardiac contractility modulation electrical signals improve myocardial gene expression in patients with heart failure.  J Am Coll Cardiol. 2008;  51 1784-1789
  • 5 Butter C, Stellbrink C, Belalcazar A. et al . Cardiac resynchronization therapy optimization by finger plethysmography.  Heart Rhythm. 2004;  1 568-575
  • 6 Cleland J G, Daubert J C, Erdmann E. et al . The effect of cardiac resynchronization on morbidity and mortality in heart failure.  N Engl J Med. 2005;  352 1539-1549
  • 7 Hasenfuss G, Reinecke H, Studer R. et al . Relation between myocardial function and expression of sarcoplasmic reticulum Ca(2+)-ATPase in failing and nonfailing human myocardium.  Circ Res. 1994;  75 434-442
  • 8 Imai M, Rastogi S, Gupta R C. et al . Therapy with cardiac contractility modulation electrical signals improves left ventricular function and remodeling in dogs with chronic heart failure.  J Am Coll Cardiol. 2007;  49 2120-2128
  • 9 Mohri S, He K L, Dickstein M. et al . Cardiac contractility modulation by electric currents applied during the refractory period.  Am J Physiol Heart Circ Physiol. 2002;  282 H1642-1647
  • 10 Neelagaru S B, Sanchez J E, Lau S K. et al . Nonexcitatory, cardiac contractility modulation electrical impulses: feasibility study for advanced heart failure in patients with normal QRS duration.  Heart Rhythm. 2006;  3 1140-1147
  • 11 Pappone C, Augello G, Rosanio S. et al . First human chronic experience with cardiac contractility modulation by nonexcitatory electrical currents for treating systolic heart failure: mid-term safety and efficacy results from a multicenter study.  J Cardiovasc Electrophysiol. 2004;  15 418-427
  • 12 Pappone C, Oreto G, Rosanio S. et al . Atrial electroanatomic remodeling after circumferential radiofrequency pulmonary vein ablation: efficacy of an anatomic approach in a large cohort of patients with atrial fibrillation.  Circulation. 2001;  104 2539-2544
  • 13 Pappone C, Rosanio S, Burkhoff D. et al . Cardiac contractility modulation by electric currents applied during the refractory period in patients with heart failure secondary to ischemic or idiopathic dilated cardiomyopathy.  Am J Cardiol. 2002;  90 1307-1313
  • 14 Reiken S, Gaburjakova M, Gaburjakova J. et al . beta-adrenergic receptor blockers restore cardiac calcium release channel (ryanodine receptor) structure and function in heart failure.  Circulation. 2001;  104 2843-2848
  • 15 Sabbah H N, Gupta R C, Rastogi S. et al . Treating heart failure with cardiac contractility modulation electrical signals.  Curr Heart Fail Rep. 2006;  3 21-24
  • 16 Sandhu R, Bahler R C. Prevalence of QRS prolongation in a community hospital cohort of patients with heart failure and its relation to left ventricular systolic dysfunction.  Am J Cardiol. 2004;  93 244-246

Prof. Dr. med. Uta C. Hoppe

Klinik III für Innere Medizin der Universität zu Köln

Kerpener-Str. 62

50937 Köln

Phone: 0221/478-32396

Fax: 0221/478-32397

Email: Uta.Hoppe@uni-koeln.de

    >