Rofo 1970; 113(8): 240-243
DOI: 10.1055/s-0029-1228913
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Traumatischer Chylothorax*

C. A. Pierach, C. Fernandez, R. W. Fulks
  • Aus dem Northwestern Hospital, University of Minnesota, Unit for Teaching and Research in Internal Medicine (Direktor: Regents' Prof. Dr. Dr. h. c. C. J. Watson) und dem Department of Radiology (Direktor: Dr. S. C. von Drashek), Minneapolis, Minnesota, USA
* Herrn Prof. Dr. L. Diethelm zum 60. Geburtstag gewidmet.
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 August 2009 (online)

Zusammenfassung

Es wird über die Beobachtung eines traumatischen Chylomediastinum berichtet, das in einen rezidivierenden linksseitigen Chylothorax überging. Anamnestische, klinische und röntgenologische Hinweise, die differentialdiagnostisch behilflich sein können, sind: „freies Intervall”, nicht verfärbte Schwellung und rascher Übergang einer Mediastinalverbreiterung in einen Pleuraerguß.

Summary

A traumatic chylomediastinum is described which developed into a recurring left-sided chylothorax. Features in the history, clinical examination and radiological findings which may be useful in the differential diagnosis are: a free interval, swelling without discolouration and rapid development of mediastinal widening into a pleural effusion.

Résumé

Description de l'opération d'un chylomédiastin traumatique qui se transforma en un chylothorax récidivant à gauche. Les données anamnestiques cliniques et radiologiques qui peuvent être utiles pour le diagnostic différentiel sont les suivantes: un intervalle sans Symptôme, une tuméfaction qui ne se décolore pas et le passage rapide d'un élargissement du médiastin en un épanchement pleural.

Resumen

Se informa sobre la observación de un quilomedias-tino traumático que se transformó en un quilotórax recidivante en el lado izquierdo. Indicaciones anam-nésticas, clínicas y radiológicas que pueden ser de ayuda desde el punto de vista diagnóstico-diferencial, lo son: “intervalo libre”, hinchazón incolora y rápido paso de una ampliación mediastinal a un derrame pleural.

    >