Rofo 1977; 126(2): 87-89
DOI: 10.1055/s-0029-1230540
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Lungendurchblutung bei Lungenarterienembolien ohne Lungeninfarkt

Pulmonary perfusion in embolism of pulmonar arteries without pulmonary infarctionJ. Bordt, K.-M. Müller
  • Pathologisches Institut der Universität Münster (Direktor: Prof. Dr. E. Grundmann)
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Publication Date:
03 August 2009 (online)

Zusammenfassung

An sechs Leichenlungen mit Lungenarterienembolien ohne Lungeninfarkt wurden vergleichende angiographische und morphologische Untersuchungen der Bronchialarterien mit folgendem Ergebnis durchgeführt: Bei Lungenarterienembolien ohne hämorrhagischen Lungeninfarkt ist das vom funktionellen Kreislauf abgeschaltete Gefäßbett der Pulmonalarterien distal der obturierenden Thrombemboli über intrapulmonale, präkapilläre, broncho-pulmonale Anastomosen mit nichtkapillargängigem Kontrastmittel darzustellen. Die Untersuchungsergebnisse erklären eine intravital suffiziente Ausgleichsversorgung der vom Pulmonalarterienkreislauf abgeschnittenen Lungeneinheiten. Vermehrt ausgebaute Bronchialarterien als Folgen vorbestehender chronischer Lungenerkrankungen begünstigen nach angiographischen Befunden an Leichenlungen die Ausgleichsversorgung nach Lungenarterienembolien.

Summary

Six autopsy lungs with embolism of the pulmonary arteries but without infarction, were subjected to comparative angiographic and morphologic examination of bronchial arteries. In pulmonary embolism without hemorrhagic infarction the disconnected vascular bed of pulmonary arteries can be demonstrated distally of the obstructive thrombo-embolism and with a noncapillary contrast medium. The vascular bed appears in intrapulmonal, precapillary, bronchopulmonal anastomoses. The results of the investigation explain an intravital sufficient subsidiary circulation in the pulmonary areas separated from the normal circulation of pulmonary arteries. An extended subsidiary development of bronchial arteries in reaction to previous chronic pulmonary disease would help, according to our findings in postmortem lung angiographies, to support the circulation after embolism of pulmonary arteries.

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