Dtsch Med Wochenschr 2009; 134(43): 2163-2169
DOI: 10.1055/s-0029-1241924
Originalarbeit | Original article
Hämostaseologie, Angiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Thromboembolierisiko und -prophylaxe internistischer und chirurgischer Patienten im Krankenhaus

Deutsche Ergebnisse der internationalen ENDORSE-Studie (ENDORSE Deutschland)Thromboembolic risk and VTE prophylaxis in surgery and internal medicine German results of the international ENDORSE registryR. B. Zotz1 , D. Kauschat-Brüning2 , P. Bramlage3 , für die ENDORSE Studienleiter
  • 1Praxis für Hämostaseologie und Transfusionsmedizin, Düsseldorf
  • 2Medical Affairs, Sanofi-Aventis, Berlin
  • 3Institut für kardiovaskuläre Pharmakologie und Epidemiologie, Mahlow
Further Information

Publication History

eingereicht: 25.3.2009

akzeptiert: 9.7.2009

Publication Date:
13 October 2009 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung: Venöse Thromboembolien (VTE) führen bei hospitalisierten Patienten zu erhöhter Morbidität. Die vorliegende internationale Querschnittstudie wurde mit dem Ziel durchgeführt, die Prävalenz von Risikofaktoren zu ermitteln und den Anteil der Patienten zu erfassen, die eine adäquate risikoadaptierte Heparinprophylaxe erhielten. Es werden die Ergebnisse aus den 16 teilnehmenden deutschen Krankenhäusern vorgestellt und mit den internationalen Ergebnissen verglichen.

Patienten und Methodik: Es wurden alle Patienten eingeschlossen, die am Erfassungstag auf internistischen Stationen ≥ 18 Jahre und auf chirurgischen Stationen ≥ 40 Jahre alt waren. Die Einteilung der Patienten nach VTE-Risiken und die Bewertung des VTE-Managements wurde anhand der Leitlinien des „American College of Chest Physicians” (ACCP) 2004 durchgeführt.

Ergebnisse: Insgesamt wurden 2370 Patienten dokumentiert; 1210 (51 %) in der Chirurgie und 1160 (49 %) auf internistischen Stationen. 838 (69 %) der chirurgischen und 479 (41 %) der internistischen Patienten hatten ein erhöhtes VTE-Risiko. Von den chirurgischen Patienten mit erhöhtem VTE-Risiko erhielten 772 (92 %) und von den internistischen Patienten 337 (70 %) eine leitliniengerechte VTE-Prophylaxe vor allem mit niedermolekularen Heparinen.

Folgerungen: International nimmt Deutschland bei der Umsetzung einer leitliniengerechten VTE-Prophylaxe einen Spitzenplatz ein. Während im operativen Bereich eine VTE-Prophylaxe mit niedermolekularen Heparinen in Deutschland durchgängig etablierter Standard ist, gibt es im internistischen Bereich noch Verbesserungsbedarf in der Risikostratifizierung und im Management.

Summary

Background and objectives: Venous thromboembolism (VTE) leads to an increased morbidity in hospitalized patients. This multinational cross-sectional survey was designed to assess the prevalence of VTE risk factors and to determine the proportion of at-risk patients who receive effective VTE-prophylaxis. The results of the 16 participating German hospitals of the study are presented and compared with the international results.

Patients and methods: All hospital inpatients aged ≥ 40 years admitted to a medical ward and all surgical inpatients aged ≥ 18 years were enrolled. The American College of Chest Physicians (ACCP) guidelines (2004) were applied to assess VTE risk and to determine whether patients were receiving recommended VTE prophylaxis.

Results: Overall, 2,370 patients were enrolled: 1,210 (51 %) were categorised as surgical and 1,160 (49 %) as acute medically ill. 838 (69 %) of surgical and 479 (41 %) of medical patients were judged to be at risk for VTE. Of the surgical patients at risk, 772 (92 %) received ACCP-recommended VTE prophylaxis, compared with 337 (70 %) medical patients at risk of VTE. Low-molecular weight heparins were most frequently used.

Conclusions: In total, in comparison to other countries, Germany has a leading position in the implementation of international guidelines with regard to VTE prophylaxis. Whereas in a surgical ward effective VTE prophylaxis is consistently standard care, in the medical indications there is still room for improvement in terms of stratification of VTE risk and corresponding VTE-prophylaxis.

Literatur

  • 1 The European Hospital Register. www.europeanhospitalregister.com (Zugriff 09.01.2009): Walnut Medical, UK. 2008
  • 2 Anderson Jr F A, Zayaruzny M, Heit J A, Fidan D, Cohen A T. Estimated annual numbers of US acute-care hospital patients at risk for venous thromboembolism.  Am J Hematol. 2007;  82 777-782
  • 3 AWMF. www.awmf-leitlinien.de, Register-Nr. 003/001. Prophylaxe der venösen Thromboembolie (VTE) finale Version vom 18.03.2009 (Zugriff: 03.07.2009). 
  • 4 Cohen A T, Agnelli G, Anderson F A. et al . Venous thromboembolism (VTE) in Europe. The number of VTE events and associated morbidity and mortality.  Thromb Haemost. 2007;  98 756-764
  • 5 Cohen A T, Tapson V F, Bergmann J F. et al . Venous thromboembolism risk and prophylaxis in the acute hospital care setting (ENDORSE study): a multinational cross-sectional study.  Lancet. 2008;  371 387-394
  • 6 Geerts W H, Bergqvist D, Pineo G F. et al . Prevention of venous thromboembolism: American College of Chest Physicians Evidence-Based Clinical Practice Guidelines (8th Edition).  Chest. 2008;  133 381S-453S
  • 7 Geerts W H, Pineo G F, Heit J A. et al . Prevention of venous thromboembolism: the Seventh ACCP Conference on Antithrombotic and Thrombolytic Therapy.  Chest. 2004;  126 338S-400S
  • 8 Haas S K, Kroeger K, Regitz-Zagrosek V. et al . Evaluation of venous thromboembolic risk profiles in acutely ill medical patients in hospital and outpatient settings: the STATUS registry.  J Thromb Haemost. 2007;  5 P-M-540
  • 9 Heit J A, Silverstein M D, Mohr D N. et al . The epidemiology of venous thromboembolism in the community.  Thromb Haemost. 2001;  86 452-463
  • 10 Hirsh J, Guyatt G, Albers G W, Harrington R, Schunemann H J. Executive summary: American College of Chest Physicians Evidence-Based Clinical Practice Guidelines (8th Edition).  Chest. 2008;  133 71S-109S
  • 11 Samama M M, Cohen A T, Darmon J Y. et al . A comparison of enoxaparin with placebo for the prevention of venous thromboembolism in acutely ill medical patients. Prophylaxis in Medical Patients with Enoxaparin Study Group.  N Engl J Med. 1999;  341 793-800
  • 12 Tapson V F, Decousus H, Pini M. et al . Venous thromboembolism prophylaxis in acutely ill hospitalized medical patients: findings from the International Medical Prevention Registry on Venous Thromboembolism.  Chest. 2007;  132 936-945
  • 13 Yu H T, Dylan M L, Lin J, Dubois R W. Hospitals’ compliance with prophylaxis guidelines for venous thromboembolism.  Am J Health Syst Pharm. 2007;  64 69-76

Priv.-Doz. Dr. med. Rainer B. Zotz

Praxis für Hämostaseologie und Transfusionsmedizin

Immermannstr. 65a

40210 Düsseldorf

Phone: 0211/1754660

Email: zotz@hemo-stasis.de

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