Kardiologie up2date 2010; 6(1): 11-18
DOI: 10.1055/s-0029-1243954
Hotline – Herzinsuffizienz

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Besonderheiten bei der Behandlung der chronischen Herzinsuffizienz im Alter

Markus  Haass, Andrea  Radzewitz, Simon  Walter, Eckart  Miche
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 March 2010 (online)

Abstract

Incidence and prevalence as well as mortality are increasing with age in patients with chronic heart failure. Currently already half of the patients with heart failure are at least 75 years old. Numerous comorbidities, a declining renal and liver function and geriatric specifics require a thorough diagnosis and an individualised therapeutic management. The prognostic benefit of ACE inhibitors, sartans, aldosterone antagonists, and beta-blockers appears to be less in elderly with chronic heart failure and is only partially supported by controlled studies. Nevertheless, heart failure management in older patients should follow the current guidelines. This also applies to CRT therapy and ICD implantation. Training and specific education programs as well as multidisciplinary approaches should be a component of heart failure management in the elderly. However, the individual desires and views have to be acknowledged: preservation of a high qualtity of life and a high level of independence are often more important for the elderly as an improvement in prognosis, although the individual desire for an extension of the life expectancy should not be underestimated.

Literatur

  • 1 Hoppe U C, Böhm M, Drexler H. et al . Kommentar zu den ESC-Guidelines for the Diagnosis and Treatment of Acute and Chronic Heart Failure 2008 – Leitlinien zur Therapie der chronischen und akuten Herzinsuffizienz: Was ist neu?.  Kardiologe. 2009;  3 16-23
  • 2 Dickstein K, Cohen-Solal A, Filippatos G. et al . ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2008. The Task Force for the Diagnosis and Treatment of Acute and Chronic Heart Failure 2008 of the European Society of Cardiology. Developed in collaboration with the Heart Failure Association of the ESC (HFA) and endorsed by the European Society of Intensive Care Medicine (ESCIM).  Eur Heart J. 2008;  29 2388-2442
  • 3 Zugck C, Remppis A, Katus H A. et al . Ansätze zur Optimierung der Behandlung der chronischen Herzinsuffizienz.  Kardiologie up2date. 2006;  2 51-70
  • 4 Komajda M, Hanon O, Hochadel M. et al . Contemporary management of octogenarians hospitalized for heart failure in Europe: Euro Heart Failure Survey II.  Eur Heart J. 2009;  30 476-486
  • 5 Statistisches Bundesamt .Bevölkerung Deutschlands bis 2060. 12. koordinierte Bevölkerungsvorausberechnung. Wiesbaden; Statistisches Bundesamt, Gruppe ID, Pressestelle, Gruppe VIA, „Demografische Modellrechnungen” 2009
  • 6 Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend .Fünfter Bericht zur Lage der älteren Generation in der Bundesrepublik Deutschland – Potenziale des Alters in Wirtschaft und Gesellschaft. Der Beitrag älterer Menschen zum Zusammenhalt der Generationen. Berlin; Bericht der Sachverständigenkommission, Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend 2005
  • 7 World Health Organization .Active Ageing: A policy Framework. Noncommunicable Disease Prevention and Health Promotion. Ageing and Life Course. Geneva; World Health Organization 2002
  • 8 Dingerkus G, Günther R, Rieländer M. et al .Gerontopsychologie – Aufgaben, Selbstverständnis und Praxisfelder in der Psychologischen Gerontologie. Fachkreis Gerontopsychologie der Sektion Gesundheits-, Umwelt-, Schriftpsychologie des BDP. 2007
  • 9 StatistischesBundesamt . Gesundheit – Fallpauschalenbezogene Krankenhausstatistik (DRG-Statistik) Diagnosen, Prozeduren und Fallpauschalen der vollstationären Patientinnen und Patienten in Krankenhäusern. Wiesbaden; Statistisches Bundesamt 2009
  • 10 Bruckenberger E. Herzbericht 2008. 21. Bericht – Sektorenübergreifende Versorgungsanalyse zur Kardiologie und Herzchirurgie in Deutschland sowie vergleichende Daten aus Österreich und der Schweiz. Hannover; 2009
  • 11 Metra M, Cas L D, Massie B M. Treatment of heart failure in the elderly: never say it's too late.  Eur Heart J. 2009;  30 391-393
  • 12 Lee D S, Austin P C, Rouleau J L. et al . Predicting mortality among patients hospitalized for heart failure: derivation and validation of a clinical model.  JAMA. 2003;  290 2581-2587
  • 13 Redfield M M, Karon B L, Jacobsen S J. et al . Effects of age on vascular function, LV structure and systolic and diastolic ventricular function in the adult population.  J Card Fail. 2004;  10 (Suppl. 1) S34
  • 14 Hillege H L, Nitsch D, Pfeffer M A. et al . Renal function as predictor of outcome in a broad spectrum of heart failure patients.  Circulation. 2006;  113 671-678
  • 15 Juurlink D N, Mamdani M M, Lee D S. et al . Rates of hyperkalemia after publication of the Randomized Aldactone Evaluation Study.  N Engl J Med. 2004;  351 543-551
  • 16 Braunstein J B, Anderson G F, Gerstenblith G. et al . Noncardiac comorbidity increases preventable hospitalizations and mortality among Medicare beneficiaries with chronic heart failure.  J Am Coll Cardiol. 2003;  42 1226-1233
  • 17 Haass M. Biomarker bei Herzinsuffizienz.  Kardiologie up2date. 2005;  1 23-44
  • 18 Pfisterer M, Buser P, Rickli H. et al . BNP-guided vs symptom-guided heart failure therapy: the trial of intensified vs standard medical therapy in elderly patients with congestive heart failure (TIME-CHF) randomized trial.  JAMA. 2009;  301 383-392
  • 19 Kavanagh T, Myers M G, Baigrie R S. et al . Quality of life and cardiorespiratory function in chronic heart failure: effects of 12 months’ aerobic training.  Heart. 1996;  76 42-49
  • 20 Haass M, Müller-Tasch T, Jünger J. Depression bei chronischer Herzinsuffizienz.  Kardiologie up2date. 2007;  3 7-12
  • 21 Flather M D, Shibata M C, Coats A J. et al . Randomized trial to determine the effect of nebivolol on mortality and cardiovascular hospital admission in elderly patients with heart failure (SENIORS).  Eur Heart J. 2005;  26 215-225
  • 22 Haass M. Die I-PRESERVE-Studie – Sartane und ACE-Hemmer bei diastolischer Herzinsuffizienz.  Kardiologie up2date. 2009;  5 2-7
  • 23 Zipes D P, Camm A J, Borggrefe M. et al . American College of Cardiology/American Heart Association Task Force; European Society of Cardiology Committee for Practice Guidelines; European Heart Rhythm Society; ACC/AHA/ESC 2006 Guidelines for Management of Patients with Ventricular Arrhythmias and the Prevention of Sudden Cardiac Death: a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force; European Society of Cardiology Committee for Practice Guidelines.  European Heart Rhythm Society Circulation. 2006;  114 e385-484
  • 24 Kron J, Aranda J M, Miles W M. et al . Benefit of cardiac resynchronization in elderly patients: results from the Multicenter InSync randomized clinical évaluation (MIRACLE) and multicenter InSync ICD randomized clinical évaluation (MIRACLE-ICD) trials.  J Interv Card Electrophysiol:. 2009;  25 91-96
  • 25 Yancy C W, Fonarow N M, Albert A. et al . Are patient age and gender associated with delivery of recommended heart failure therapies?.  J Card Fail. 2007;  6 (Suppl.) S158
  • 26 Huang D T, Sesselberg H W, McNitt S. et al . Improved survival associated with prophylactic implantable defibrillators in elderly patients with prior myocardial infarction and depressed ventricular function: A MADIT-II substudy.  J Cardiovasc Electrophysiol. 2007;  18 833-838
  • 27 Healey J S, Hallstrom A P, Kuck K-H. et al . Role of the implantable defibrillator among elderly patients with a history of life-threatening ventricular arrhythmias.  Eur Heart J. 2007;  28 1746-1174
  • 28 Alexander K P, Anstrom K J, Muhlbaier L H. et al . Outcomes of cardiac surgery in patients > or = 80 years: results from the National Cardiovascular Network.  J Am Coll Cardiol. 2000;  35 731-738
  • 29 Graham M M, Ghali W A, Faris P D. et al . Survival after coronary revascularization in the elderly.  Circulation. 2002;  105 2378-2384
  • 30 Bjarnason-Wehrens B, Mayer-Berger W, Meister E R. et al . Einsatz von Kraftausdauertraining und Muskelaufbautraining in der kardiologischen Rehabilitation. Empfehlungen der Deutschen Gesellschaft für Prävention und Rehabilitation von Herz-Kreislauferkrankungen e. V.  Z Kardiol. 2004;  93 357-370
  • 31 O’Connor C M, Whellan D J, Lee K L. et al . Efficacy and safety of exercise training in patients with chronic heart failure: HF-ACTION randomized controlled trial.  JAMA. 2009;  301 1439-1450
  • 32 Miche E, Roelleke E, Zoller B. et al . A longitudinal study of quality of life in patients with chronic heart failure following an exercise training program.  Eur J Cardiovasc Nurs. 2009;  8 281-287
  • 33 Bullinger M, Kirchberger I. SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand (deutsche Version des Short Form 36 Health Survey). Göttingen; Hogrefe 1998

Prof. Dr. med. Markus Haass

Innere Medizin I (Kardiologie, Angiologie und Internistische Intensivmedizin)
Theresienkrankenhaus

Bassermannstr. 1
68165 Mannheim

Email: m.haass@theresienkrankenhaus.de

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