Ultraschall Med 2010; 31(4): 363-369
DOI: 10.1055/s-0029-1245238
Originalarbeiten/Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Renal Blood Flow Quantification in Pigs Using Contrast-Enhanced Ultrasound: An Ex Vivo Study

Renale Blutflussquantifizierung mittels kontrastverstärktem Ultraschall bei Schweinen: eine Ex-vivo-StudieC. Hoeffel1 , S. Mulé2 , 3 , L. Huwart4 , F. Frouin2 , 3 , J.-P. Jais5 , O. Helenon6 , J.-M. Correas6
  • 1Radiologie, Hôpital Robert Debré, Reims
  • 2Inserm, UMR-S 678, Paris 75013
  • 3Université Pierre et Marie Curie, Faculté de Médecine Pitié-Salpêtrière, Paris
  • 4Radiologie, Groupe hospitalier Paris Saint-Joseph, 185 rue Raymond Losserand, Paris
  • 5Service de Biostatistique, Hôpital Necker, 149 rue de Sèvres, Université Paris Descartes
  • 6Service de Radiologie adultes, Hôpital Necker, 149 rue de Sèvres, Université Paris Descartes
Further Information

Publication History

received: 6.6.2009

accepted: 29.12.2009

Publication Date:
20 April 2010 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Ziel der Studie war die Bewertung einer neuen Methode zur Quantifizierung des renalen Blutflusses mittels kontrastverstärktem Ultraschall (CEUS) in einem Ex-vivo-Schweinenierenmodell. Material und Methoden: Nach Genehmigung durch die entsprechende Ethikkommission wurden 4 Schweinenieren explantiert und mit Celsior® Liquid (Imtix Sangstat, Lyon, Frankreich) mit verschiedenen Flussraten (30, 50, 70 and 90 ml/min) in einem Ex-vivo-Phantom perfundiert. 50 %ige SonoVue® Lösung (Bracco, Mailland, Italien) wurde mit einer Rate von 0,5 ml/min in die Arterie infundiert. CEUS wurde mit einem Aplio Gerät (Toshiba, Nasu, Japan) mit Breitbandlinearsonde und gepulster Subtraktionstechnik durchgeführt. Insgesamt wurden 152 Destruktion-Reperfusionssequenzen aufgezeichnet und für die weitere Auswertung gespeichert. Drei verschiedene ROIs wurden in den Bereich des anterioren bzw. posterioren renalen Kortex und die Segmentarterie gesetzt. Die Messung der Signalintensität erfolgte in linearen Einheiten und Perfusionsparameter wurden automatisch mit einer geeigneten Software extrahiert. Kurvenglättung erfolgte anhand einer monoexponenzialen Funktion, in die ein zeitlicher Verzögerungsfaktor inkorporiert war. Dies erlaubte die Messung des lokalen Blutflusses innerhalb der jeweiligen ROI (als „kontrastverstärkter Blutfluss” (CEBF) bezeichnet). Die mittlere arterielle Signalintensität wurde aus 10 Einzelbildern, die vor der Destruktionsphase aufgenommen wurden, gemittelt. Der normalisierte CEBF (nCEBF) wurde als Ratio aus CEBF und der mittleren arteriellen Signalintensität errechnet. CEBF und nCEBF wurden mit dem realen Blutfluss entsprechend der Flussrate der Pumpe verglichen. Ergebnisse: Der CEBF korrelierte mit dem realen Blutfluss nur in der posterioren kortikalen ROI (R2 = 0,45, p = 0,05). Die Normalisierung mithilfe arterieller Signale verbesserte die CEBF Korrelation zum echten Blutfluss: nCEBF war mit dem realen Blutfluss in allen ROIs positiv korreliert (R2 = 0,94, p < 0,0001) und die Korrelation erhöhte sich sowohl in der anterioren als auch in der posterioren kortikalen ROI (R2 = 0, 93, p = 0,0004; und R 2 = 0, 90, p = 0,0005). Trotzdem zeigte sich ein signifikanter nierenabhängiger Effekt in der anterioren kortikalen ROI (p = 0,0003), nicht aber in der posterioren kortikalen ROI (p = 0,087). Schlussfolgerung: Die Normalisierung mittels arterieller Signale erhöhte die Messgenauigkeit des mit CEUS gemessenen Blutflusses signifikant.

Abstract

Purpose: The aim of the study was to evaluate a new method for the quantification of renal blood flow using contrast-enhanced ultrasound (CEUS) in an ex vivo pig kidney model. Material and Methods: After approval by the animal ethics committee, 4 pig kidneys were explanted and perfused with Celsior® liquid (Imtix Sangstat, Lyon, France) at different flow rates (30, 50, 70 and 90 ml/min) in an ex vivo phantom. A 50 % diluted solution of SonoVue® (Bracco, Milano, Italy) was infused in the artery at 0.5 ml/min. CEUS was performed with an Aplio system (Toshiba, Nasu, Japan) using a broadband linear transducer and pulse subtraction imaging. A total of 152 destruction-reperfusion sequences were acquired and cine loops were digitally stored for further quantification. Three different ROIs were placed upon the anterior, posterior cortex and segmental artery. Signal intensity measurements were performed in linear units and perfusion parameters were automatically extracted using dedicated software. Curve fitting was performed using a monoexponential model in which a time delay parameter was introduced. This fit allowed the assessment of the local blood flow into the region of interest (called ”contrast-enhanced blood flow” (CEBF)). The artery mean signal intensity was averaged from the ten frames prior to the destruction phase. The normalized CEBF (nCEBF) was calculated as the ratio between CEBF and the mean arterial signal intensity. The CEBF and nCEBF were compared to the true blood flow indicated by the pump flow rate. Results: The CEBF was correlated to the true blood flow only for the posterior cortical ROI (R2 = 0.45, p = 0.05). The normalization using arterial signals improved CEBF correlation to true blood flow: nCEBF became correlated to the true blood flow when considering all ROIs (R2 = 0.94, p < 0.0001) and correlation was improved for both anterior and posterior cortical ROIs (R2 = 0, 93, p = 0.0004; R 2 = 0, 90, p = 0.0005, respectively). However, a significant kidney-dependent effect was observed for the anterior cortical ROI (p = 0.017) but not for the posterior cortical ROI (p = 0.89). Conclusion: Normalization using arterial signals significantly improved the estimation of blood flow calculated with CEUS.

References

  • 1 Wei K, Jayaweera A R, Firoozan S. et al . Quantification of myocardial blood flow with ultrasound-induced destruction of microbubbles administered as a constant venous infusion.  Circulation. 1998;  97 473-483
  • 2 Schlosser T, Pohl C, Veltmann C. et al . Feasibility of the flash-replenishment concept in renal tissue: which parameters affect the assessment of the contrast replenishment?.  Ultrasound Med Biol. 2001;  27 937-944
  • 3 Krix M, Plathow C, Kiessling F. et al . Quantification of perfusion of liver tissue and metastases using a multivessel model for replenishment kinetics of ultrasound agents.  Ultrasound Med Biol. 2004;  30 1355-1363
  • 4 Tiemann K, Lohmeier S, Kuntz S. et al . Real-Time contrast echo assessment of myocardial perfusion at low emission power: first experimental and clinical results using power pulse inversion imaging.  Echocardiography. 1999;  16 799-809
  • 5 Badia P, Hauet T, Mothes D. et al . Functional activity of isolated perfused kidney transplants after flush and 48-hour cold storage.  Transplant Proc. 1996;  28 308-309
  • 6 Faenza A, Catena F, Nardo B. et al . Kidney preservation with university of Wisconsin and celsior solution: a prospective multicenter randomized study.  Transplantation. 2001;  72 1274-1277
  • 7 Balvay D, Frouin F, Calmon G. et al . New criteria for assessing fit quality in dynamic contrast-enhanced T 1-weighted MRI for perfusion and permeability imaging.  Magnetic Resonance in Medicine. 2005;  54 868-877
  • 8 Seidel G, Meyer K, Metzler V. et al . Human cerebral perfusion analysis with ultrasound contrast agent constant infusion: a pilot study on healthy volunteers.  Ultrasound Med Biol. 2002;  28 183-189
  • 9 Dawson D, Rinkevich D, Belcik T. et al . Measurement of myocardial blood flow velocity reserve with myocardial contrast echocardiography in patients with suspected coronary artery disease: comparison with quantitative gated technetium 99m sestamibi single photon emission computed tomography.  J Am Soc Echocardiogr. 2003;  16 1171-1177
  • 10 Metoki R, Moriyasu N, Sugimoto K. et al . Quantification of hepatic parenchymal blood flow by contrast ultrasonography with flash-replenishment imaging.  Ultrasound Med Biol. 2006;  32 1459-1466
  • 11 Li J, Dong B, Yu X. et al . Grey-scale contrast enhancement in rabbit liver with Sonovue at different doses.  Ultrasound Med Biol. 2005;  31 185-190
  • 12 Wei K, Le E, Bin J P. et al . Quantification of renal blood flow with contrast-enhanced ultrasound.  J Am Coll Cardiol. 2001;  37 1135-1140
  • 13 Lucidarme O, Franchi-Abella S, Correas J M. et al . Flow quantification with contrast enhanced US: ”entrance in the section” phenomenon- Phantom and rabbit study.  Radiology. 2003;  228 473-479
  • 14 Arditi M, Frinking P J, Zhou X. et al . A new formalism for the quantification of tissue perfusion by the destruction-replenishment method by contrast ultrasound imaging.  IEEE Trans Ultrason Ferroelectr Freq Control. 2006;  53 1118-1129
  • 15 Köster J, Schlosser T, Pohl C. et al . Blood flow assessment by ultrasound induced destruction of echocontrast agents using harmonic power Doppler imaging: which parameters determine contrast replenishment curves?.  Echocardiography. 2001;  18 1-8
  • 16 Meer S M, Versluis van der M, Lohse D. et al . The resonance frequency of Sonovue (tm) as observed by high-speed optical imaging.  IEEE Ultrasonics Symposium. 2004;  1 343-345
  • 17 Miller D L, Dou C, Wiggins R C. Frequency dependence of kidney injury induced by contrast-aided diagnostic ultrasound in rats.  Ultrasound Med Biol. 2008;  34 1678-1687
  • 18 Mulé S, De Cesare A, Lucidarme O. et al . Regularized estimation of contrast agent attenuation to improve the imaging of microbubbles in small animal studies.  Ultrasound Med Biol. 2008;  34 938-948

Dr. Christine Hoeffel

Radiologie, Hôpital Robert Debré

Avenue du Général Koenig

51100 Reims, France

Phone: ++ 33/6 62 55 04 69

Fax: ++ 33/3 26 87 88 50

Email: paul.fornes@wanadoo.fr

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