Klin Padiatr 2010; 222(4): 252-254
DOI: 10.1055/s-0030-1247509
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Considering Laparoscopic Salvage Options – Is Pre-emptive Omentectomy Necessary in Paediatric Peritoneal Patients?

Ist eine präemptive Omentektomie bei pädiatrischen Peritonealdialysepatienten sinnvoll angesichts moderner laparoskopischer Operationsmethoden?E. Nüsken1 , K. Dittrich1 , R. Carbon2 , J. Dötsch1
  • 1Paediatric Nephrology, University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
  • 2Paediatric Surgery, University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2010 (online)

Abstract

Background: In paediatric peritoneal dialysis patients, pre-emptive omentectomy is discussed controversially and literature provides only little data concerning this issue. Our aim was to evaluate the rate of omentum-majus-related problems in our patients, in whom omentectomy was generally not performed. Furthermore, we were interested in the success rates of laparoscopic adhesiolysis.

Patients and Methods: Between 09/2006 and 03/2008, we regularly saw 18 peritoneal dialysis patients in whom we retrospectively analysed medical records to determine the rate of catheter-related complications. In addition, we evaluated the success rates of laparoscopic adhesiolysis.

Results: During 355 dialysis months in 18 patients, we observed 7 omentum-majus-related obstructions in 6 patients (1/50.7 PM). The median age of the patients affected was 9 years, median filling volume at the time of the obstruction was 671 ml/m2. Laparoscopic adhesiolysis was successful in 4 out of 7 episodes. In 3 cases, the catheter lumen was plugged by necrotic portions of the omentum and the catheters had to be replaced.

Conclusion: Our data confirm omentum-majus-related catheter obstruction as a major cause of catheter dysfunction. However, in comparison to literature, it remains unclear to which extent omentectomy can reduce the incidence of catheter obstruction in general (including e. g. obstruction due to coagulation). Thus, the decision to perform an omentectomy should be taken individually after careful consideration. In case of omentum-majus-associated obstruction, early but not late laparoscopic intervention proved to be a successful, minimally invasive technique to restore catheter function.

Zusammenfassung

Hintergrund: Die präemptive Omentektomie wird bei pädiatrischen Peritonealdialysepatienten kontrovers diskutiert, und es gibt in der Literatur wenig Daten zu diesem Thema. Ziel unserer Arbeit war es, die Rate Omentum-majus-assoziierter Komplikationen unserer Patienten zu evaluieren, bei denen generell keine Omentektomie durchgeführt wurde. Darüber hinaus sollte die Erfolgsrate der laparoskopischen Adhäsiolyse untersucht werden.

Patienten und Methoden: Von 09/2006– 03/2008 betreuten wir 18 Peritonealdialysepatienten, deren medizinische Unterlagen wir retrospektiv auswerteten, um die Rate Katheter-assoziierter Komplikationen zu erheben. Außerdem untersuchten wir die Erfolgsrate einer laparoskopischen Adhäsiolyse.

Ergebnisse: Bei 6 von 18 Patienten traten während 355 Dialysemonaten 7 Omentum-majus-assoziierte Katheterobstruktionen auf (1/50,7 PM). Die betroffenen Patienten waren im Median 9 Jahre alt, das mediane Füllungsvolumen betrug 671 ml/m2. In 4 Fällen konnte eine laparoskopische Adhäsiolyse erfolgreich durchgeführt werden. In 3 Fällen war das Katheterlumen bereits durch nekrotische Anteile des Omentum majus verlegt, und der Katheter musste ausgetauscht werden.

Schlussfolgerung: Unserer Daten bestätigen, dass die Omentum-majus-assoziierte Katheterobstruktion eine häufige Ursache der Katheterdysfunktion darstellt. Da jedoch auch aus der Literatur nicht eindeutig belegbar ist, dass die Inzidenz der Katheterobstruktionen insgesamt durch eine Omentektomie reduziert werden kann, sollte die Entscheidung hierzu im Einzelfall sorgfältig erwogen werden. Im Falle einer Obstruktion erweist sich die frühe, aber nicht die späte Laparoskopie als wertvolle, minimal-invasive Technik, um die Katheterfunktion wiederherzustellen.

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Correspondence

Dr. Eva Nüsken

University of Erlangen-Nuremberg

Paediatric Nephrology

Loschgestraße 15

91054 Erlangen

Germany

Phone: +49/9131/8536090

Fax: +49/9131/8539373

Email: eva.nuesken@uk-erlangen.de

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