Zeitschrift für Phytotherapie 2010; 31(1): 48-51
DOI: 10.1055/s-0030-1247639
Symposium
Datenerhebungen
© Sonntag Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG

Systematische Datenerhebungen zu Phytopharmaka an Kindern und Jugendlichen

Ausblick auf einen pragmatischen und epidemiologischen AnsatzStephan Köhler
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 March 2010 (online)

Zusammenfassung

Da Kinder und Jugendliche zu den besonders zu schützenden Patientengruppen gehören, haben die Gesetzgeber in den USA und der Europäischen Union besondere rechtliche Rahmenbedingungen geschaffen, die diese Patientengruppe hinsichtlich ihrer Arzneimittelversorgung angemessen berücksichtigt. Besonderes Augenmaß ist dabei vor dem Hintergrund der Arzneimittelforschung an Kindern und Jugendlichen erforderlich, da klinische Prüfungen einerseits mit Risiken verbunden sind und andererseits gerade der Mangel an klinischen Prüfungen an dieser Patientengruppe zu unangemessenem Einsatz von Arzneimitteln bei inadäquater Dosierung führen kann. Unterschiedliche Designs auch epidemiologischer Untersuchungsansätze, zumal in Form kontrollierter Kohortenstudien, können gerade bei dieser sehr sensiblen Patientengruppe geeignet sein, den traditionellen und etablierten Nutzen registrierter bzw. zugelassener Phytopharmaka zu belegen.

Summary

Systematic data acquisition on herbal medicinal products for paediatric use. A forward look at a pragmatic and an epidemiologic approach

Since children and adolescents belong to a patient group to be protected in particular, legislative bodies in the USA and in the European Union created special legal frameworks that take appropriate care of the availability of medicinal products in this age-group. Sense of proportion is above all necessary with respect to drug research in children and adolescents, as clinical trials on one hand bear risks and on the other hand the very lack of clinical trials in this patient group may lead to an inadequate use of medicinal products in an undue dosage. Several designs including those of an epidemiological kind, above all cohort trial designs, may in this sensitive patient group be apt to underscore the traditional and well-established use of registered phytopharmaceuticals.

Literatur

  • 1 Kearns GL, Abdel-Rahman SM, Alander SW, et al.. Developmental pharmacology – drug disposition, action, and therapy in infants and children.  N Engl J Med. 2003;  349 1157-1167
  • 2 Seyberth HW. Physiologische Besonderheiten des kindlichen Organismus. Relevanz für die Arzneimitteltherapie.  Monatsschr Kinderheilkd. 2008;  156 261-267
  • 3 Mühlbauer B, Janhsen K, Pichler J, Schoettler P. Off-label use of prescription drugs in childhood and adolescence: an analysis of prescription patterns in Germany.  Dtsch Arztebl Int. 2009;  106 25-31
  • 4 European Parliament and Council on medicinal products for paediatric use (2006) Regulation of (EC) No 1901/2006 of the European Parliament and of the Council on medicinal products for paediatric use. 
  • 5 Arzneimittelgesetz der Bundesrepublik Deutschland .Gesetz zur Änderung arzneimittelrechtlicher und anderer Änderungen. Bundesgesetzblatt 2009 Teil I Nr. 43, vom 22. Juli 2009
  • 6 Guideline on the Assessment of Clinical Safety and Efficacy in the Preparation of Community Herbal Monographs for Well-Established and of Community Herbal Monographs (2006). Doc. Ref. EMEA/HMPC/104613/2005
  • 7 Richtlinie 2004/27/EG des Europäischen Parlaments und des Rates vom 31. März 2004 zur Änderung der Richtlinie 2001/83/EG zur Schaffung eines Gemeinschaftskodexes für Humanarzneimittel. Amtsblatt der Europäischen Union L 136/34
  • 8 Richtlinie 2004/24/EG des Europäischen Parlaments und des Rates vom 31. März 2004 zur Änderung der Richtlinie 2001/83/EG zur Schaffung eines Gemeinschaftskodexes für Humanarzneimittel hinsichtlich traditioneller pflanzlicher Arzneimittel. Amtsblatt der Europäischen Union L 136/85
  • 9 Larson EB. N-of-1 clinical trials. A technique for improving medical therapeutics [Specialty Conference].  West J Med. 1990;  152 52-56
  • 10 Wegman ACM, van der Windt DAWM, Stalman WAB, de Vries TPGM. Conducting research in individual patients: lessons learnt from two series of N-of-1 trials.  BMC Family Practice. 2006;  7 54
  • 11 Altman DG. Practical Statistics for Medical Research. London; Chapman & Hall 1991: 1-9
  • 12 Nikles CJ, Mitchell GK, del Mar CB, et al.. An N-of-1 trial service in clinical practice: testing the effectiveness of stimulants for attentiondeficit/hyperactivity disorder.  Pediatrics. 2006;  117 2040-2046
  • 13 Niederhofer H. Hopfen scheint einige Symptome der Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätsstörung (ADHS) zu verbessern.  Z Phytother. 2009;  30 176-177
  • 14 Röhrig B, du Prel JB, Wachtlin D, Blettner M. Studientypen in der medizinischen Forschung.  Dtsch Arztebl Int. 2009;  106 262-268
  • 15 Grimes DA, Schulz KA. An overview of clinical research: the lay of the land.  The Lancet. 2002;  359 57-61
  • 16 Kunz R, Oxman AD. The unpredictability paradox: review of empirical comparisons of randomised and non-randomised clinical trials.  Brit Med J. 1998;  317 1185-1190
  • 17 Concato J, Shah N, Horwitz RI. Randomized, controlled trials, observational studies, and the hierarchy of research designs.  N Engl J Med. 2000;  342 1887-1892
  • 18 Benson K, Hartz AJ. A comparison of observational studies and randomized controlled trials.  N Engl J Med. 2000;  342 1878-1886
  • 19 Linde K, Streng A, Hoppe K, et al.. Randomized trial vs. observational study of acupuncture for migraine found that patient characteristics differed but outcomes were similar.  J Clin Epidemiol. 2007;  60 280-287
  • 20 Abraham NS, Byrne CJ, Young JM, Solomon MJ. Meta-analysis of well-designed nonrandomized comparative studies of surgical procedures is as good as randomized controlled trials. J Clin Epidemiol 2009 [Epub ahead of print]
  • 21 Kaptchuk TJ, Kelley JM, Conboy LA, et al.. Components of placebo effect: randomised controlled trial in patients with irritable bowel syndrome.  Brit Med J. 2008;  336 999-1003
  • 22 van Die MD, Bone KM, Burger HG, Teede HJ. Are we drawing the right conclusions from randomised placebo-controlled trials? A post-hoc analysis of data from a randomised controlled trial.  BMC Med Res Methodol. 2009;  9 41
  • 23 Rutherford BR, Rose SA, Sneed JR, Roose SP. Study design affects participant expectations.  J Clin Psychopharmacol. 2009;  29 179-181
  • 24 Schwartz D, Lellouch J. Explanatory and pragmatic attitudes in therapeutical trials.  J Chron Dis. 1967;  20 637-648
  • 25 Zwarenstein M, Treweck S, Gagnier JJ, et al.. Improving the reporting of pragmatic trials: an extension of the CONSORT statement.  Brit Med J. 2008;  337 a2390
  • 26 Witt CM. Efficacy, effectiveness, pragmatic trials – guidance on terminology and the advantages of pragmatic trials.  Forsch Komplementmed. 2009;  16 292-294
  • 27 MacPherson H. Pragmatic clinical trials.  Comp Ther Med. 2004;  12 136-140
  • 28 Rosenbaum PR, Rubin DB. The central role of the propensity score in observational studies for causal effects.  Biometrika. 1983;  70 41-55
  • 29 Austin PC, Grootendorst P, Normand SLT, Anderson GM. Conditioning on the propensity score can result in biased estimation of common measures of treatment effect: a Monte Carlo study.  Statist Med. 2007;  26 754-768
  • 30 Campbell MK, Elbourne DR, Altman DG, et al.. CONSORT statement: extension to cluster randomised trials.  Brit Med J. 2004;  328 702-708

Dr. med. Stephan Köhler

Leiter Klinische Forschung

Dr. Willmar Schwabe GmbH & Co. KG

Willmar-Schwabe-Str. 4

76227 Karlsruhe

Email: Stephan.Koehler@schwabe.de

    >