Aktuelle Rheumatologie 2010; 35(5): 312-317
DOI: 10.1055/s-0030-1265154
Übersichtsarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Extraartikuläre Sonografie bei rheumatischen Erkrankungen

Extraarticular Ultrasound in RheumatologyW. A. Schmidt1
  • 1Immanuel-Krankenhaus Rheumaklinik Berlin-Buch, Innere Medizin, Rheumatologie und Klinische Immunologie, Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 October 2010 (online)

Zusammenfassung

Die Sonografie ermöglicht eine gute Differenzierung von Weichteilraumforderungen wie Hämatomen, Ganglien, Rheumaknoten, Gichttophi und Erythema nodosum. Maligne Lymphknoten sind echoarm und kugelförmig. Mittels abdomineller Sonografie kann nach Tumoren gesucht werden, und es können begleitende Veränderungen an Leber, Milz und Nieren nachgewiesen werden. Beim Sjögren Syndrom finden sich charakteristische Veränderungen der Speicheldrüsen. Vaskulitiden großer Arterien sind durch eine homogene Wandschwellung charakterisiert. Phlebothrombosen, die bei vielen rheumatischen Erkrankungen gehäuft vorkommen, lassen sich von rupturierten Bakerzysten differenzieren. Die Fingerarteriensonografie hilft zwischen primärem und sekundärem Raynaud Phänomen zu unterscheiden. Die Echokardiografie hat ihre Bedeutung im Nachweis oder Ausschluss einer kardialen Beteiligung bei Vaskulitiden und Kollagenosen und insbesondere als Screening Verfahren und Verlaufskontrolluntersuchung der pulmonalen Hypertonie bei systemischer Sklerose.

Abstract

Ultrasonography allows to differentiate between soft tissue masses such as hematomas, ganglia, rheumatic nodules, gout tophy and erythema nodosum. Malignant lymph nodes are hypoechoic and spheroidal. Abdominal ultrasound aids to detect tumors and to investigate for involvement of liver, spleen and kidneys. In Sjögren's syndrome submandibular and parotid glands exhibit characteristic sonographic changes. Typical homogenous wall swelling characterizes large-vessel vasculitides. Deep vein thromboses occur in several rheumatic diseases. Ultrasound allows to differentiate between thrombosis and ruptured Baker's cysts. Digital arteries can be examined with ultrasound to differentiate between primary and secondary Raynaud's phenomenon. Echocardiography aids to examine for cardiac involvement particularly in connective tissue disease and vasculitis. It is an important method for screening and follow-up of pulmonary hypertension in systemic sclerosis.

Literatur

  • 1 Schmidt WA, Backhaus M. What the practising rheumatologist needs to know about the technical fundamentals of ultrasonography.  Best Pract Res Clin Rheumatol. 2008;  22 981-999
  • 2 Schmidt WA. Extraartikuläre Sonografie.  Arthritis+Rheuma. 2009;  29 153-159
  • 3 Bruyn GAW, Schmidt WA. Introductory guide to musculoskeletal ultrasound for the rheumatologist. Houten, NL: Bohn Stafleu van Loghum; 2006
  • 4 Bruyn GA, Schmidt WA. How to perform ultrasound-guided injections.  Best Pract Res Clin Rheumatol. 2009;  23 269-279
  • 5 Nalbant S, Corominas H, Hsu B. et al . Ultrasonography for assessment of subcutaneous nodules.  J Rheumatol. 2003;  30 1191-1195
  • 6 Gerster JC, Landry M, Dufresne L. et al . Imaging of tophaceous gout: computed tomography provides specific images compared with magnetic resonance imaging and ultrasonography.  Ann Rheum Dis. 2002;  61 52-54
  • 7 Thiele RG, Schlesinger N. Diagnosis of gout by ultrasound.  Rheumatology. 2007;  46 1116-1121
  • 8 Kellner H, Späthling S, Herzer P. Ultrasound findings in Löfgren's syndrome: is ankle swelling caused by arthritis, tenosynovitis or periarthritis?.  J Rheumatol. 1992;  19 38-41
  • 9 Schmidt WA, Kraft HE, Völker L. et al . Colour Doppler sonography to diagnose temporal arteritis.  Lancet. 1995;  345 866
  • 10 Schmidt WA, Kraft HE, Vorpahl K. et al . Color duplex ultrasonography in the diagnosis of temporal arteritis.  N Engl J Med. 1997;  337 1336-1342
  • 11 Karassa FB, Matsagas MI, Schmidt WA. et al . Diagnostic performance of ultrasonography for giant-cell arteritis: a meta-analysis.  Ann Intern Med. 2005;  142 359-369
  • 12 Arida A, Kyprianou M, Kanakis M. et al . The diagnostic value of ultrasonography-derived edema of the temporal artery wall in giant cell arteritis: a second meta-analysis.  BMC Musculoskelet Disord. 2010;  11 44
  • 13 Schmidt WA, Gromnica-Ihle E. Duplex ultrasonography in temporal arteritis.  Ann Intern Med. 2003;  138 609
  • 14 Schmidt WA, Gromnica-Ihle E. Incidence of temporal arteritis in patients with polymyalgia rheumatica: a prospective study using colour Doppler sonography of the temporal arteries.  Rheumatology. 2002;  41 46-52
  • 15 Schmidt WA. The role of color and power Doppler sonography in rheumatology.  Nat Clin Pract Rheumatol. 2007;  3 35-42
  • 16 Bley TA, Wieben O, Uhl M. et al . High-resolution MRI in giant cell arteritis: imaging of the wall of the superficial temporal artery.  AJR Am J Roentgenol. 2005;  184 283-287
  • 17 Bley TA, Reinhard M, Hauenstein C. et al . Comparison of duplex sonography and high-resolution magnetic resonance imaging in the diagnosis of giant cell (temporal) arteritis.  Arthritis Rheum. 2008;  58 2574-2578
  • 18 Schmidt WA, Seifert A, Gromnica-Ihle E. et al . Ultrasound of proximal upper extremity arteries to increase the diagnostic yield in large-vessel giant cell arteritis.  Rheumatology. 2008;  47 96-101
  • 19 Schmidt WA, Krause A, Schicke B. et al . Do temporal artery ultrasound findings correlate with ophthalmic complications in giant cell arteritis?.  Rheumatology. 2009;  48 383-385
  • 20 Schmidt WA, Moll A, Seifert A. et al . Prognosis of large-vessel giant cell arteritis.  Rheumatology. 2008;  47 1406-1408
  • 21 Blockmans D, De Ceuninck L, Vanderschueren S. et al . Repetitive 18F-fluorodeoxyglucose positron emission tomography in giant cell arteritis: a prospective study of 35 patients.  Arthritis Rheum. 2006;  55 131-137
  • 22 Blockmans D, De Ceuninck L, Vanderschueren S. et al . Repetitive 18-fluorodeoxyglucose positron emission tomography in isolated polymyalgia rheumatica: a prospective study in 35 patients.  Rheumatology. 2007;  46 672-677
  • 23 Blockmans D, Bley T, Schmidt W. Imaging for large-vessel vasculitis.  Curr Opin Rheumatol. 2009;  21 19-28
  • 24 García-Martínez A, Hernández-Rodríguez J, Arguis P. et al . Development of aortic aneurysm/dilatation during the follow-up of patients with giant cell arteritis: A cross-sectional screening of fifty-four prospectively followed patients.  Arthritis Rheum. 2008;  59 422-430
  • 25 Schmidt WA, Nerenheim A, Seipelt E. et al . Early diagnosis of Takayasu arteritis by colour Doppler ultrasonography.  Rheumatology. 2002;  41 496-502
  • 26 Schmidt WA, Seipelt E, Krause A. et al . Carotidynia in Takayasu arteriitis.  J Rheumatol. 2007;  34 231-232
  • 27 Schmidt WA, Wernicke D, Kiefer E. et al . Colour duplex sonography of finger arteries in vasculitis and in systemic sclerosis.  Ann Rheum Dis. 2006;  65 265-267
  • 28 Schmidt WA, Krause A, Schicke B. et al . Color Doppler ultrasonography of hand and finger arteries to differentiate primary from secondary forms of Raynaud's phenomenon.  J Rheumatol. 2008;  35 1591-1598
  • 29 Merkel PA, Lo GH, Holbrook JT. et al . Brief communication: high incidence of venous thrombotic events among patients with Wegener granulomatosis: the Wegener's Clinical Occurrence of Thrombosis (WeCLOT) Study.  Ann Intern Med. 2005;  142 1620-1626
  • 30 Hauer RW, Schmidt WA, Bohl-Bühler M. et al . Technik und Stellenwert der Arthrosonografie in der rheumatologischen Diagnostik. Teil 1: Sonografie des Kniegelenkes.  Z Rheumatol. 2001;  60 139-147
  • 31 Sugiura T, Kumon Y, Kataoka H. et al . Asymptomatic pericardial effusion in patients with systemic lupus erythematosus.  Lupus. 2009;  18 128-132
  • 32 Fateh-Moghadam S, Huehns S, Schmidt WA. et al . Pericardial effusion as primary manifestation of Takayasu arteritis.  Int J Cardiol. 2009;  Feb 2. [Epub ahead of print]
  • 33 Mukerjee D, St George D, Knight C. et al . Echocardiography and pulmonary function as screening tests for pulmonary arterial hypertension in systemic sclerosis.  Rheumatology. 2004;  43 461-466
  • 34 Schmidt WA, Reinhold-Keller E, Both M. Bildgebende Verfahren in der Rheumatologie: Bildgebung bei Vaskulitiden.  Z Rheumatol. 2006;  65 652-661
  • 35 Schmidt WA. Welche Rolle spielt die Ultraschalldiagnostik beim Sjögren-Syndrom?.  Akt Rheumatol (in press).

Korrespondenzadresse

Prof. Dr. W. A. Schmidt

Immanuel-Krankenhaus

Rheumaklinik Berlin-Buch

Innere Medizin

Rheumatologie und Klinische

Immunologie

Lindenberger Weg 19

13125 Berlin

Phone: +49/030/9479 2306

Fax: +49/030/9479 2550

Email: w.schmidt@immanuel.de

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