Z Gastroenterol 2012; 50(1): 30-33
DOI: 10.1055/s-0031-1281702
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Endosonografisch gesteuerte transgastrisch-, transhepatische Cholangiodrainage (EUCD) bei einer Patientin mit lokal fortgeschrittenem Gallengangskarzinom

Transgastric-, Transhepatic Endosonography-guided Biliary Drainage (EUCD) in a Patient with Locally Advanced CholangiocarcinomaJ. Harbrecht1 , D. Hannoudi1 , S. Teetz1 , J. Tafel1 , K. Feußner1 , C. Jaeger1
  • 1Medizinische Klinik II, Kliniken des Main Taunus Kreises, Bad Soden am Taunus
Further Information

Publication History

Manuskript eingetroffen: 22.5.2011

Manuskript akzeptiert: 10.8.2011

Publication Date:
05 January 2012 (online)

Zusammenfassung

Wir berichten über eine 63-jährige Patientin mit lokal fortgeschrittenem Cholangiokarzinom der extrahepatischen Gallenwege. Zum Aufnahmezeitpunkt bestand ein progredienter Verschlussikterus mit beginnender Cholangitis und ausgeprägtem Pruritus. Die chirurgisch angelegte biliodigestive Anastomose war sekundär durch Tumorinfiltration verschlossen und konnte endoskopisch nicht erreicht werden. Bei ausdrücklichem Wunsch der Patientin nach interner Gallengangsdrainage erfolgte eine endosonografisch gesteuerte transgastrisch-, transhepatische Cholangiodrainage (EUCD) der gestauten Gallenwege. Im Verlauf waren die Cholestaseparameter rückläufig, der Pruritus regredient und die Patientin konnte in stabilem Zustand entlassen werden.

Abstract

We report on a 63-year-old female patient with locally advanced cholangiocarcinoma of the extrahepatic biliary tract. She was admitted with progressive obstructive jaundice, initiating cholangitis and distinctive itching. The biliodigestive anastomosis was secondarily barred by tumour infiltration and not accessible via an endoscopic route. Because the patient asked expressively for internal drainage, we successfully performed an endosonography-guided transgastric, transhepatic internal biliary drainage (EUCD). The jaundice and itching were regredient and the patient was discharged in a stable condition.

Literatur

  • 1 Schöfl R. Diagnostic endoscopic retrograde cholangiopancreatography.  Endoscopy. 2001;  33 147-157
  • 2 Burmester E, Niehaus J, Leineweber T et al. EUS-cholangio-drainage of the bile duct: report of 4 cases.  Gastrointest Endosc. 2003;  57 (2) 246-251
  • 3 Ryozawa S, Iwamoto S, Iwano H et al. ERCP using double-balloon endoscopes in patients with Roux-en-Y anastomosis.  J Hepatobiliary Pancreat Surg. 2009;  16 (5) 613-617
  • 4 Covey A M, Brown K T. Palliative Percutaneous Drainage in Malignant Biliary Obstruction Part 1: Indications and Preprocedure Evaluation.  J Support Oncol. 2006;  4 269-273
  • 5 Covey A M, Brown K T. Palliative Percutaneous Drainage in Malignant Biliary Obstruction Part 2: Mechanisms and Postprocedure Management.  J Support Oncol. 2006;  4 329-336
  • 6 Will U. Schwerpunkte der interventionellen Endosonographie.  Z Gastroenterol. 2008;  46 555-563
  • 7 Koornstra J J, Alkefaji H. Self-expandable Metal Stent Placement Combining Double Balloon Endoscopy with Percutaneous Approach in a Roux-en-Y Hepaticojejunostomy.  J Gastrointestin Liver Dis. 2009;  18 (3) 375-377
  • 8 Maranki J, Hernandez A J, Arslan B et al. Interventional endoscopic ultrasound-guided cholangiography: long-term experience of an emerging alternative to percutaneous transhepatic cholangiography.  Endoscopy. 2009;  41 (6) 532-538
  • 9 Will U, Thieme A, Fueldner F et al. Treatment of biliary obstruction in selected patients by endoscopic ultrasonography (EUS)-guided transluminal biliary drainage.  Endoscopy. 2007;  39 (4) 292-295
  • 10 Will U, Müller A, Wanzar I et al. Endosonographisch gestützte Drainagen – Indikationen und Technik.  Endo heute. 2011;  24 (1) 33-50
  • 11 Brims S. Gesundheitsbezogene Lebensqualität von Patienten mit perkutaner transhepatischer Langzeitdrainage von benignen und malignen Gallenwegsstenosen. [Dissertation] Technische Universität München; 2003: 1-58
  • 12 Kahaleh M, Hernandez A J, Tokar J et al. Interventional EUS-guided cholangiography: evaluation of a technique in evolution.  Gastrointest Endosc. 2006;  64 (1) 52-59

Dr. Jan Harbrecht

Medizinische Klinik II, Kliniken des Main Taunus Kreises

Kronberger Str. 36

65812 Bad Soden

Phone: ++ 49/61 96/65 74 01

Fax: ++ 49/61 96/65 74 02

Email: Jan_Harbrecht@gmx.de

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