Rofo 2011; 183(10): 956-963
DOI: 10.1055/s-0031-1281726
Experimentielle Radiologie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fast 3D Near-Infrared Breast Imaging Using Indocyanine Green for Detection and Characterization of Breast Lesions

Schnelle 3-D-Nah-Infrarot-Bildgebung der Brust unter Verwendung von Indocyaningrün für die Detektion and Charakterisierung von Läsionen in der weiblichen BrustP. Schneider1 , S. Piper2 , C. H. Schmitz2 , 7 , N. F. Schreiter1 , 3 , N. Volkwein1 , L. Lüdemann4 , U. Malzahn5 , A. Poellinger1
  • 1Radiology, Charité Universitätsmedizin Berlin, Campus Virchow Klinikum
  • 2Neurology, Berlin NeuroImaging Center (BNIC), Charité Universitätsmedizin Berlin
  • 3Klinik für Strahlenheilkunde, Charité Universitätsmedizin Berlin, Campus Virchow Klinikum
  • 4Department of Radiotherapy, Charité, Universitätsmedizin Berlin, Campus Virchow Klinikum
  • 5Center for Stroke Research Berlin (CSB), Charité Universitätsmedizin Berlin
  • 6Radiology, Charité Universitätsmedizin Berlin, Campus Mitte Klinikum
  • 7NIRx Medizintechnik GmbH, Berlin
Further Information

Publication History

received: 13.6.2011

accepted: 2.8.2011

Publication Date:
04 October 2011 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Evaluierung eines schnellen 3-D-Nah-Infrarot-Bildgebungsverfahrens unter Verwendung von Indocyaningrün (ICG) für die Detektion und Charakterisierung von Brustläsionen. Material und Methoden: 30 Patientinnen mit mammografisch und/oder sonografisch detektierten suspekten Brustläsionen wurden mit einem schnellen optischen 2 Hz 3-D-Mammografen vor, während und nach Gabe eines 25 mg ICG-Bolus vor histologischer Sicherung mittels Stanzbiopsie untersucht. Die Boluskinetik wurde mithilfe von zwei Perfusionsparametern und einem abgeleiteten Parameter analysiert: „peak amplitude” (PA), „time to peak” (TTP) und „peak-time grouped amplitude” (PTA). Mithilfe einer Receiver-operating-characteristic(ROC)-Analyse wurde ein PTA-Cut-off-Wert für eine untersucherunabhängige Differenzierung zwischen benignen und malignen Läsionen festgelegt. Acht Patientinnen mussten von der Datenauswertung ausgeschlossen werden. Insgesamt wurden 14 Brüste mit malignen Läsionen, 8 Brüste mit benignen Läsionen und drei gesunde Brüste analysiert. Ergebnisse: Die cut-off-basierte PTA-Analyse führte zur korrekten Detektion bei 12 von 14 malignen Läsionen (Tumorgröße 8 – 80 mm; Sensitivität = 85,7 %). Zwei maligne Läsionen wurden nicht erkannt. In der benignen Studiengruppe wurde lediglich ein Fibroadenom detektiert (Spezifität = 87.5 %). PTA-Werte unterschieden sich signifikant für benigne und maligne Studiengruppe (Mann-Whitney U Test, p < 0,05). Brüste mit malignen Läsionen zeigten höhere Peaks zu früheren Zeitpunkten in der ICG-Perfusion. Schlussfolgerung: Die frühe Perfusionsanalyse in der ICG-gestützten optischen 3-D-Mammografie konnte unterschiedliche Muster der Kontrastmittelaufnahme in benignen und malignen Läsionen aufzeigen. Dieser Ansatz könnte der Detektion maligner Brustläsionen und der Abgrenzung zu benignen Herden dienen.

Abstract

Purpose: To evaluate fast 3D near-infrared breast imaging using the optical contrast agent indocyanine green (ICG) for the detection and characterization of breast lesions. Materials and Methods: 30 patients with suspicious breast lesions on mammography and/or ultrasound underwent fast 2 Hz 3D optical mammography before, during, and after administration of a 25 mg ICG bolus prior to needle biopsy. The bolus kinetics is analyzed using two perfusion parameters and a derived parameter: ”peak amplitude” (PA), ”time-to-peak” (TTP) and ”peak-time grouped amplitude” (PTA). A receiver operating characteristic curve (ROC) analysis was performed to define a PTA cut-off for reader-independent differentiation of benign and malignant lesions. 8 patients had to be excluded from data analysis. Overall 14 breasts bearing a malignant lesion, 8 breasts bearing a benign lesion and 3 healthy breasts were analyzed. Results: The cut-off-based PTA analysis allowed correct detection for 12 of 14 malignant lesions (tumor size: 8 – 80 mm; sensitivity = 85.7 %). Two malignant lesions were missed. In the benign study group only one fibroadenoma was detected (specificity = 87.5 %). The PTA values differed significantly between the benign group and the malignant group (Mann-Whitney U-test, p < 0.05). Breasts with malignant lesions showed higher peaks at early time-points in ICG perfusion. Conclusion: Early perfusion analysis of ICG-enhanced 3D fast optical mammography revealed different enhancement patterns for benign and malignant lesions. This approach might help with the detection of malignant breast lesions and the differentiation from benign lesions.

References

  • 1 Fischer U, Schwethelm L, Baum F T et al. Aufwand, Zuverlässigkeit und histologische Ergebnisse der MR-gesteuerten Vakuumbiopsie suspekter Mammabefunde – retrospektive Auswertung von 389 Interventionen.  Fortschr Röntgenstr. 2009;  181 774-781
  • 2 Baltzer P A, Dietzel M, Vag T et al. Können farbkodierte parametrische Karten die Analyse dynamischer Anreicherungsmuster in der MR-Mammografie verbessern?.  Fortschr Röntgenstr. 2010;  182 254-260
  • 3 Müller-Schimpfle M P, Heindel W, Kettritz U et al. Konsensustreffen der Kursleiter in der Mammadiagnostik am 9.5.2009 in Frankfurt am Main – Thema: Herdbefunde.  Fortschr Röntgenstr. 2010;  182 671-675
  • 4 Adamietz B, Schulz-Wendtland R, Meier-Meitinger M. Asymptomatische Silikonome nach Prothesenruptur: Darstellung in der Elastografie.  Fortschr Röntgenstr. 2009;  181 385-386
  • 5 Meier-Meitinger M, Schulz-Wendtland R, Adamietz B. Brustmetastase – eine ungewöhnliche klinische Erstmanifestation eines primären Ovarialkarzinoms.  Fortschr Röntgenstr. 2009;  181 1082-1084
  • 6 Siegmann K C, Moron H U, Baur A et al. Diagnostische Wertigkeit des Göttinger Scores zur Malignitätsvorhersage von ausschließlich in der MRT darstellbaren Mammaläsionen.  Fortschr Röntgenstr. 2009;  181 556-563
  • 7 Siegmann K C, Müller K T, Vogel U et al. MR-Mammografie vor und nach neoadjuvanter Systemtherapie – Enhancementcharakteristika und T 2-Signalinintensität von Mammakarzinomen und Drüsenparenchym.  Fortschr Röntgenstr. 2010;  182 493-500
  • 8 Siegmann K C, Speck S, Baur A et al. Einsatz eines speziellen Clips (Tumark® Professional) zur postinterventionellen Markierung suspekter Mammaläsionen nach MRT-gestützter Vakuumbiopsie – erste Ergebnisse.  Fortschr Röntgenstr. 2009;  181 147-154
  • 9 Weissleder R, Pittet M J. Imaging in the era of molecular oncology.  Nature. 2008;  452 580-589
  • 10 Tromberg B J, Shah N, Lanning R et al. Non-invasive in vivo characterization of breast tumors using photon migration spectroscopy.  Neoplasia. 2000;  2 26-40
  • 11 Taroni P, Torricelli A, Spinelli L et al. Time-resolved optical mammography between 637 and 985 nm: clinical study on the detection and identification of breast lesions.  Phys Med Biol. 2005;  50 2469-2488
  • 12 Cerussi A, Shah N, Hsiang D et al. In vivo absorption, scattering, and physiologic properties of 58 malignant breast tumors determined by broadband diffuse optical spectroscopy.  J Biomed Opt. 2006;  11 044 005
  • 13 Grosenick D, Moesta K T, Moller M et al. Time-domain scanning optical mammography: I. Recording and assessment of mammograms of 154 patients.  Phys Med Biol. 2005;  50 2429-2449
  • 14 Floery D, Helbich T H, Riedl C C et al. Characterization of benign and malignant breast lesions with computed tomography laser mammography (CTLM): initial experience.  Invest Radiol. 2005;  40 328-335
  • 15 Rinneberg H, Grosenick D, Moesta K T et al. Scanning time-domain optical mammography: detection and characterization of breast tumors in vivo.  Technol Cancer Res Treat. 2005;  4 483-496
  • 16 Ntziachristos V, Yodh A G, Schnall M et al. Concurrent MRI and diffuse optical tomography of breast after indocyanine green enhancement.  Proc Natl Acad Sci U S A. 2000;  97 2767-2772
  • 17 Intes X, Ripoll J, Chen Y et al. In vivo continuous-wave optical breast imaging enhanced with Indocyanine Green.  Med Phys. 2003;  30 1039-1047
  • 18 Azar F S, Lee K, Khamene A et al. Standardized platform for coregistration of nonconcurrent diffuse optical and magnetic resonance breast images obtained in different geometries.  J Biomed Opt. 2007;  12 051 902
  • 19 Fox I J, Brooker L GS, Haseltine D W et al. A tricarbocyanine dye for continuous recording of dilution curves in whole blood independent of variations in blood oxygen saturation.  Proc Staff Meeting Mayo Clin. 1957;  32 478-484
  • 20 Jackson T L. Safety of indocyanine green as a vital stain.  Anesthesiology. 2004;  100 1330
  • 21 Desmettre T, Devoisselle J M, Mordon S. Fluorescence properties and metabolic features of indocyanine green (ICG) as related to angiography.  Surv Ophthalmol. 2000;  45 15-27
  • 22 Yoneya S, Saito T, Komatsu Y et al. Binding properties of indocyanine green in human blood.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1998;  39 1286-1290
  • 23 Hagen A, Grosenick D, Macdonald R et al. Late-fluorescence mammography assesses tumor capillary permeability and differentiates malignant from benign lesions.  Opt Express. 2009;  17 17 016-17 033
  • 24 Alacam B, Yazici B, Intes X et al. Pharmacokinetic-rate images of indocyanine green for breast tumors using near-infrared optical methods.  Phys Med Biol. 2008;  53 837-859
  • 25 Schmitz C H, Klemer D P, Hardin R et al. Design and implementation of dynamic near-infrared optical tomographic imaging instrumentation for simultaneous dual-breast measurements.  Appl Opt. 2005;  44 2140-2153
  • 26 Barbour R L, Graber H L, Pei Y et al. Optical tomographic imaging of dynamic features of dense-scattering media.  J Opt Soc Am A Opt Image Sci Vis. 2001;  18 3018-3036
  • 27 Landsman M L, Kwant G, Mook G A et al. Light-absorbing properties, stability, and spectral stabilization of indocyanine green.  J Appl Physiol. 1976;  40 575-583
  • 28 Papadimitrou J M, Woods A E. Structural and functional characteristics of the microcirculation in neoplasms.  J Pathol. 1975;  116 65-72
  • 29 Weidner N, Semple J P, Welch W R et al. Tumor angiogenesis and metastasis – correlation in invasive breast carcinoma.  N Engl J Med. 1991;  324 1-8
  • 30 Tsutsui S, Kume M, Era S. Prognostic value of microvessel density in invasive ductal carcinoma of the breast.  Breast Cancer. 2003;  10 312-319
  • 31 Boetes C, Barentsz J O, Mus R D et al. MR characterization of suspicious breast lesions with a gadolinium-enhanced TurboFLASH subtraction technique.  Radiology. 1994;  193 777-781
  • 32 Dietzel M, Baltzer P A, Vag T et al. Potential of MR Mammography to Predict Tumor Grading of Invasive Breast Cancer.  Fortschr Röntgenstr. 2011;  183 826-833 Epub 2011 Mar 25
  • 33 Schnall M D, Blume J, Bluemke D A et al. Diagnostic architectural and dynamic features at breast MR imaging: multicenter study.  Radiology. 2006;  238 42-53
  • 34 Kuhl C K, Schild H H, Morakkabati N. Dynamic bilateral contrast-enhanced MR imaging of the breast: trade-off between spatial and temporal resolution.  Radiology. 2005;  236 789-800
  • 35 Schorn C, Fischer U, Luftner-Nagel S et al. Diagnostic potential of ultrafast contrast-enhanced MRI of the breast in hypervascularized lesions: are there advantages in comparison with standard dynamic MRI?.  J Comput Assist Tomogr. 1999;  23 118-122
  • 36 Veltman J, Stoutjesdijk M, Mann R et al. Contrast-enhanced magnetic resonance imaging of the breast: the value of pharmacokinetic parameters derived from fast dynamic imaging during initial enhancement in classifying lesions.  Eur Radiol. 2008;  18 1123-1133
  • 37 Sardanelli F, Rescinito G, Giordano G D et al. MR dynamic enhancement of breast lesions: high temporal resolution during the first-minute versus eight-minute study.  J Comput Assist Tomogr. 2000;  24 724-731
  • 38 Cherrick G R, Stein S W, Leevy C M et al. Indocyanine green: observations on its physical properties, plasma decay, and hepatic extraction.  J Clin Invest. 1960;  39 592-600
  • 39 Poellinger A, Burock S, Grosenick D et al. Breast cancer: early- and late-fluorescence near-infrared imaging with indocyanine green – a preliminary study.  Radiology. 2011;  258 409-416
  • 40 Radjenovic A, Dall B J, Ridgway J P et al. Measurement of pharmacokinetic parameters in histologically graded invasive breast tumours using dynamic contrast-enhanced MRI.  Br J Radiol. 2008;  81 120-128
  • 41 Huber S, Helbich T, Kettenbach J et al. Effects of a microbubble contrast agent on breast tumors: computer-assisted quantitative assessment with color Doppler US – early experience.  Radiology. 1998;  208 485-489
  • 42 Caproni N, Marchisio F, Pecchi A et al. Contrast-enhanced ultrasound in the characterisation of breast masses: utility of quantitative analysis in comparison with MRI.  Eur Radiol. 2010;  20 1384-1395
  • 43 Kettenbach J, Helbich T H, Huber S et al. Computer-assisted quantitative assessment of power Doppler US: effects of microbubble contrast agent in the differentiation of breast tumors.  Eur J Radiol. 2005;  53 238-244
  • 44 Kuhl C K, Traber F, Gieseke J et al. Whole-body high-field-strength (3.0-T) MR imaging in clinical practice. Part II. Technical considerations and clinical applications.  Radiology. 2008;  247 16-35
  • 45 Leff D R, Warren O J, Enfield L C et al. Diffuse optical imaging of the healthy and diseased breast: a systematic review.  Breast Cancer Res Treat. 2008;  108 9-22
  • 46 Pfandzelter R, Wülfing U, Boedeker B et al. Die diagnostische Bildqualität von Mammografien in der vertragsärztlichen Versorgung Deutschlands.  Fortschr Röntgenstr. 2010;  182 993-1000
  • 47 Sommer A, Girnus R, Wendt B et al. Physikalisch-technische Qualitätssicherung im deutschen Mammografie-Screening-Programm: Erfahrungsbericht des Referenzzentrums Münster nach drei Jahren.  Fortschr Röntgenstr. 2009;  181 447-453
  • 48 Sommer A, Girnus R, Wendt B et al. Entwicklung eines objektiven Bewertungssystems für die jährliche physikalische Qualitätssicherung an digitalen Mammografie-Systemen.  Fortschr Röntgenstr. 2010;  182 788-792
  • 49 Sommer A, Lenzen H, Blaser D et al. Prüfanleitung für die Durchführung der ergänzenden Prüfpositionen nach EPQC 4th Edition für digitale Mammografie-SystemeLeitfaden der deutschen Referenzzentren für Mammografie: Version 1.4.  Fortschr Röntgenstr. 2009;  181 845-850
  • 50 Blendl C, Schreiber A C, Buhr H. Ergebnisse einer automatischen Auswertung von Prüfkörperaufnahmen nach PAS 1054 und IEC 62 220 – 1-2 an unterschiedlichen Typen digitaler Mammografie-Röntgeneinrichtungen.  Fortschr Röntgenstr. 2009;  181 979-988
  • 51 Weigel S, Batzler W U, Decker T et al. First Epidemiological Analysis of Breast Cancer Incidence and Tumor Characteristics after Implementation of Population-Based Digital Mammography Screening.  Fortschr Röntgenstr. 2009;  181 1144-1150
  • 52 Uhlenbrock D F, Mertelmeier T. Comparison of Anode/Filter Combinations in Digital Mammography with Respect to the Average Glandular Dose.  Fortschr Röntgenstr. 2009;  181 249-254
  • 53 Ketelsen D, Buchgeister M, Fenchel M et al. Estimation of Radiation Exposure of Prospectively Triggered 128-Slice Computed Tomography Coronary Angiography.  Fortschr Röntgenstr. 2010;  182 1105-1109
  • 54 Colin C, Devic C, Noël A et al. DNA double-strand breaks induced by mammographic screening procedures in human mammary epithelial cells.  Int J Radiat Biol. 2011; 
  • 55 Jackman R J, Marzoni Jr F A. Stereotactic histologic biopsy with patients prone: technical feasibility in 98 % of mammographically detected lesions.  Am J Roentgenol. 2003;  180 785-794

Dr. Alexander Poellinger

Radiology, Charité, Campus Mitte

Schumannstr. 20 / 21

10117 Berlin

Germany

Phone:  ++ 49/30/4 50 62 72 69

Fax:  ++ 49/30/4 50 52 79 09

Email: alexander.poellinger@charite.de

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