Handchir Mikrochir Plast Chir 2011; 43(05): 298-301
DOI: 10.1055/s-0031-1286322
Originalarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ganglien der Hand und Handgelenkes – eine retrospektive Studie zur Rezidiventstehung

Ganglia of the Hand and Wrist – a Retrospective Study on the Origination of Recurrences
S. Schicke*
1   Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Unfallchirurgische Klinik, Dresden
,
D. Hoigne*
2   Kantonsspital St. Gallen, Hand-, Plastische- und Wiederherstellungschirurgie, St. Gallen, Schweiz
,
H. Zwipp
1   Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Unfallchirurgische Klinik, Dresden
,
J. Grünert
2   Kantonsspital St. Gallen, Hand-, Plastische- und Wiederherstellungschirurgie, St. Gallen, Schweiz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 12 July 2009

akzeptiert 19 August 2011

Publication Date:
20 September 2011 (online)

Zusammenfassung

Ziel:

Die vorliegende Studie untersucht retrospektiv den Einfluss operativer und perioperativer Faktoren auf die Rezidivhäufigkeit von Ganglien der Hand.

Patienten und Methode:

Von den 237 in der Studie erfassten Operationen bei 201 Patienten entfielen 46% auf dorsale Handgelenksganglien, 38% auf Ganglien an den Fingern und 16% auf palmare Handgelenksganglien. Der an alle Patienten versande Fragebogen wurde von 133 Patienten (56%) zurückgeschickt. Hiervon konnten 79 Patienten klinisch nach durchschnittlich 2 Jahren nachuntersucht werden. Angaben zur Anamnesedauer, Größe der Ganglien, Lokalisation und Operateur usw. wurden der Krankenakte entnommen. Der Einfluss operativer und perioperativer Faktoren auf die Rezidivhäufigkeit wurde statistisch untersucht, wobei die Fehlerwahrscheinlichkeit als Ausdruck des Signifikanzniveaus diente.

Ergebnisse:

Insgesamt wurden 48 Rezidive (36,1%; n=133) gefunden. Die meisten (79.2%) traten innerhalb des ersten Jahres auf. Eine erhöhte Rezidivrate wurde beobachtet bei längerer Anamnesedauer, größeren Ganglien sowie bei Versorgung durch einen weniger erfahrenen Operateur. Die Rezidivrate wurde nicht beeinflusst von der Lokalisation der Ganglien, Alter und Geschlecht des Patienten.

Abstract

Purpose:

This study examines retrospectively the impact of operative and perioperative factors on the recurrence rate of finger and wrist cysts.

Patients and Methods:

Out of a total of 237 recorded cyst operations in 201 patients, 46% were carried out for dorsal wrist ganglia, 38% for finger ganglia, and 16% for palmar wrist cysts. 133 (56%) patients answered on a mailed questionnaire. At an average of 2 years 79 of these 133 patients could be re-examined. Data concerning history, size of the cyst, location of the cyst, the hand surgical experience of the performing surgeon were taken from the charts. Statistical analysis were performed.

Results:

There were 48 (36.1%; n=133) recurrences. Most (79.2%) occurred within the first year. A higher recurrence rate was observed in patients with a longer history, larger ganglia, and when patients were operated by less experienced surgeons. Recurrence rates did neither correlate with the ganglion location, the patient’s age, and gender.

*

* Beide Autoren sind gleichberechtigte Autoren.


 
  • Literatur

  • 1 Wright TW, Cooney WP, Ilstrup DM. Anterior wrist ganglion. J Hand Surg 1994; 19: 954-958
  • 2 Berghoff RA, Amadio PC. Dorsales Handgelenkganglion. Ursache des dorsalen Handgelenkschmerzes. Orthopade 1993; 22: 30-35
  • 3 Frey M, Schedl R, Freilinger G. Handtumoren-Häufigkeit, Therapie und Verlauf. Handchirurgie 1981; 13: 275-282
  • 4 Barnes WE, Larsen RD, Posch JL. Review of Ganglia of the Hand and Wrist with Analysis of Surgical Treatment. Plast Reconstr Surg 1964; 34: 570-578
  • 5 Dias J, Buch K. Palmar wrist ganglion: does intervention improve outcome? A prospective study of the natural history and patient-reported treatment outcomes. J Hand Surg (Br) 2003; 28: 172-176
  • 6 Dias JJ, Dhukaram V, Kumar P. The natural history of untreated dorsal wrist ganglia and patient reported outcome 6 years after intervention. J Hand Surg Eur Vol 2007; 32: 502-508
  • 7 Stuhler T. Funktionelle Stenose: Pathogenetisches Prinzip des Ganglions. Archives of orthopaedic and traumatic surgery 1978; 93: 43-48
  • 8 Clay NR, Clement DA. The treatment of dorsal wrist ganglia by radical excision. J Hand Surg (Br) 1988; 13: 187-191
  • 9 Angelides AC, Wallace PF. The dorsal ganglion of the wrist: its pathogenesis, gross and microscopic anatomy, and surgical treatment. J Hand Surg (Am) 1976; 1: 228-235
  • 10 Zachariae L, Vibe-Hansen H.. Ganglia. Recurrence rate elucidated by a follow-up of 347 operated cases. Acta Chir Scand 1973; 139: 625-628
  • 11 McEvedy BV. The simple ganglion: a review of modes of treatment and an explanation of the frequent failures of surgery. Lancet 1954; 266: 135-136
  • 12 Kang L, Akelman E, Weiss A-P. Arthroscopic versus open dorsal ganglion excision: a prospective, randomized comparison of rates of recurrence and of residual pain. J Hand Surg (Am) 2008; 33: 471-475
  • 13 Edwards S, Johansen J. Prospective outcomes and associations of wrist ganglion cysts resected arthroscopically. J Hand Surg (Am) 2009; 34: 395-400
  • 14 Lidder S, Ranawat V, Ahrens P. Surgical excision of wrist ganglia; literature review and nine-year retrospective study of recurrence and patient satisfaction. Orthop Rev (Pavia) 2009; Jun 30; 1 (01) e5
  • 15 Flügel M, Kessler K. Nachuntersuchungen an 425 operierten Ganglion-Patienten. Handchir Mikrochir Plast Chir 1986; 18 (01) 47-52
  • 16 Ohman U, Onne L. Carpal ganglia. A follow-up study. Scand J Plast Reconstr Surg 1971; 5 (02) 110-115
  • 17 Stellbrink G, Englert M. Die ganglioplastischen Tumoren der Hand. Handchirurgie 1970; 2: 152-158
  • 18 Englert HM. Die ganglioplastischen Tumoren oder Gangliome der Hand. Chirurg 1973; 1: 35-36
  • 19 Butler E, Hamill J, Seipel R. Tumors of the Hand. J Surg (Am) 1960; 293-302
  • 20 Nelson C, Sawmiller S, Phalen G. Ganglions of the wirst and hand. J Bone Jt. Surg 1972; 54: 1459-1464
  • 21 Hvid-Hansen O. On the treatment of ganglia. Acta Chir Scand 1970; 136: 471-476
  • 22 Becker W. Hydrocortisone Therapy in Ganglia. Industrial Medicine and Surg 1953; 22 (12) 555-557