Aktuelle Neurologie 2011; 38(07): 362-368
DOI: 10.1055/s-0031-1287851
Fortschritte der Neurologischen Rehabilitation
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Argumente für eine Zuordnung der neurologisch-neurochirurgischen Frührehabilitation (Phase B) zum Krankenhausbereich (§ 39 SGB V)

Positionspapier der Kliniken des BDH Bundesverband RehabilitationReasons to Regard Early Neurological Rehabilitation as Hospital TreatmentPosition Statement of the Hospitals of the BDH
J. D. Rollnik
1   Institut für Neurorehabilitative Forschung (InFo) der BDH-Klinik Hessisch Oldendorf, Akademisches Lehrkrankenhaus der Medizinischen Hochschule Hannover
,
T. Platz
2   BDH-Klinik Greifswald, An-Institut der Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald
,
K.-D. Böhm
3   BDH-Klinik, Braunfels
,
R. Weber
4   BDH-Klinik, Vallendar
,
C. W. Wallesch
5   BDH-Klinik, Elzach
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Publication Date:
27 October 2011 (online)

Zusammenfassung

Die neurologisch-neurochirurgische Frührehabilitation der Phase B wird in Deutschland überwiegend im Krankenhausbereich nach § 39 SGB V erbracht. Die Autoren dieser Arbeit, die gemeinnützige Frührehabilitationseinrichtungen in 5 Bundesländern leiten, legen vorwiegend medizinische Argumente für eine Zuordnung der Frührehabilitation zum Krankenhausbereich vor. Neurologisch-neurochirurgische Frührehabilitationspatienten sind oft noch mit einer Trachealkanüle versorgt und müssen beatmet oder intensivmedizinisch überwacht werden. Zudem sind zur Erkennung und Behandlung schwerwiegender Komplikationen wie z. B. Aspirationspneumonien die besonderen Mittel des Krankenhauses erforderlich.

Abstract

Early rehabilitation of neurological and neurosurgical patients is generally regarded as specialised hospital treatment in Germany. The authors of the paper are medical directors of early rehabilitation centres located in 5 federal states all across Germany. Medical reasons are addressed to define early rehabilitation as hospital treatment. Frequently, neurological early rehabilitation patients have a tracheotomy, need mechanical ventilation or intensive care treatment. In addition, these patients are in danger to suffer serious complications, e. g., aspiration pneumonia. Resources of a hospital are necessary to diagnose and treat these complications.

 
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